Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Automatisera inläsning av EPI rapporter

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-10, 05:23 #1
mng0 mng0 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 32
mng0 mng0 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 32
Hej,

För att slippa att läsa av mina EPI-rapporter manuellt tänkte jag automatisera processen. En del affiliate-nätverk stödjer hämtning av rapporten via http-request vilket är både enkelt och funktionellt. Det uppskattas. Resterande kräver andra metoder, exempelvis en robot.

Jag undrar vilka affiliate-nätverk ni läser av samt med vilka metoder? Fungerar det bra?

Mvh Gustav
mng0 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-10, 11:26 #2
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
Jag vet att vissa reward-siter (cashback t ex) läser av alla EPI-rapporter automatiskt, men då har de oftast script som loggar in via webinterfacet och scrape'ar (som det så fint heter)

Tyvärr så ändrar ju affiliatenätverken sin HTML lite då och då (samt ordning på fälten), å då måste ju scrape-motorn uppdateras

Mycket jobb verkar det som
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-13, 22:59 #3
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Läser av från TD och CJ, har ett litet enkelt program i C som uppdaterar MySQL-databasen enligt mina villkor. Alla kör sin egen lösning...

Har inte sett några publika program utan du får nog skapa detta själv. Speciellt med tanke på hur anpassat det oftast ska vara för dina villkor och databaser.

Och ja, de ändrar sina mallar ibland så man får ha ett öga öppet.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-14, 01:03 #4
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Citat:
Originally posted by Danski@Jan 13 2008, 22:59
Läser av från TD och CJ, har ett litet enkelt program i C som uppdaterar MySQL-databasen enligt mina villkor. Alla kör sin egen lösning...

Har inte sett några publika program utan du får nog skapa detta själv. Speciellt med tanke på hur anpassat det oftast ska vara för dina villkor och databaser.

Och ja, de ändrar sina mallar ibland så man får ha ett öga öppet.
Blanda inte in databaser i det här. Det handlar bara om att exportera data. Bara för att du har gått den långa trassliga vägen med att låta ditt C-program snacka direkt med databasen, och därmed låtit det bli hårt knutet till din/er applikation, betyder det inte att det är omöjligt att bygga en enkel generell export från de vanliga annonsnätverken. Synd att ingen släppt sådan kod öppet (vad jag vet) för jag tror det skulle hjälpa många mindre sajter.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-14, 12:49 #5
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
Citat:
Originally posted by kullervo@Jan 14 2008, 01:03

Blanda inte in databaser i det här. Det handlar bara om att exportera data. Bara för att du har gått den långa trassliga vägen med att låta ditt C-program snacka direkt med databasen, och därmed låtit det bli hårt knutet till din/er applikation, betyder det inte att det är omöjligt att bygga en enkel generell export från de vanliga annonsnätverken. Synd att ingen släppt sådan kod öppet (vad jag vet) för jag tror det skulle hjälpa många mindre sajter.
Problemet är väl det att sådan kod skulle behöva uppdateras nästan varje vecka, och vem skulle ha tid att göra det gratis?

Och inslängningen av data till en databas är väl en väldigt väldigt liten del av det hela, så förstår inte riktigt varför det är så opassande att nämna att det är så HAN gör.. ?
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-14, 16:18 #6
mng0 mng0 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 32
mng0 mng0 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 32
Citat:
Originally posted by lunarmys@Jan 14 2008, 13:49

Problemet är väl det att sådan kod skulle behöva uppdateras nästan varje vecka, och vem skulle ha tid att göra det gratis?
Så du menar att affiliatenätverken ändra strukturen på sina rapporter nästan varje vecka?

Många har ju web services så att du enkelt kan komma åt rapporten via en http-request. Detta är att föredra. Har dock ingen koll på vilka fler än TD och Double.se som stödjer detta.
mng0 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-14, 16:24 #7
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
Citat:
Originally posted by mng0@Jan 14 2008, 16:18

Så du menar att affiliatenätverken ändra strukturen på sina rapporter nästan varje vecka?
Det jag menar är att NÅGOT av alla de affiliatenätverk som finns ändrar kod en gång i veckan, eller åtminstone en gång i månaden, ja
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-14, 16:46 #8
mng0 mng0 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 32
mng0 mng0 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av lunarmys
Citat:
Ursprungligen postat av mng0
Så du menar att affiliatenätverken ändra strukturen på sina rapporter nästan varje vecka?
Det jag menar är att NÅGOT av alla de affiliatenätverk som finns ändrar kod en gång i veckan, eller åtminstone en gång i månaden, ja
De större affiliatenätverken lär ju vara lika medvetna som oss om vilka konsekvenser det blir för deras kunder och därför undvika att ändra strukturen?

Så länge de erbjuder rapporten i txt alternativt xml via http-request så tror jag man skulle kunna skriva en generell export för de större nätverken.
mng0 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-14, 16:46 #9
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Citat:
Originally posted by lunarmys@Jan 14 2008, 12:49

Problemet är väl det att sådan kod skulle behöva uppdateras nästan varje vecka, och vem skulle ha tid att göra det gratis?
Tvärs om.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-15, 00:37 #10
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Citat:
Ursprungligen postat av kullervo
Citat:
Ursprungligen postat av Danski
Läser av från TD och CJ, har ett litet enkelt program i C som uppdaterar MySQL-databasen enligt mina villkor. Alla kör sin egen lösning...
Har inte sett några publika program utan du får nog skapa detta själv. Speciellt med tanke på hur anpassat det oftast ska vara för dina villkor och databaser.
Och ja, de ändrar sina mallar ibland så man får ha ett öga öppet.
Blanda inte in databaser i det här. Det handlar bara om att exportera data. Bara för att du har gått den långa trassliga vägen med att låta ditt C-program snacka direkt med databasen, och därmed låtit det bli hårt knutet till din/er applikation, betyder det inte att det är omöjligt att bygga en enkel generell export från de vanliga annonsnätverken. Synd att ingen släppt sådan kod öppet (vad jag vet) för jag tror det skulle hjälpa många mindre sajter.
Som jag ser det ska den exporterade datan användas till något, för min del behövs den i den databas som kräver informationen från början.
Hur kör du själv eller hade gjort med tanke på att min lösning som läser av, ändrar till rätt input och infogar informationen på rätt ställe i datbasen är omständig och komplicerad? Skapar gärna en ny lösning om du har tips på förbättringar...
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017