Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Min tradera-annons får högre ranking än min hemsida - känner mig hånad

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-05-11, 12:41 #1
Thomas E Thomas E är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 85
Thomas E Thomas E är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 85
Standard Min tradera-annons får högre ranking än min hemsida - känner mig hånad

Jag såg något underligt igår. Om jag söker på "Filmaffisch cable guy" på google.se så kommer min tradera-annons upp som nr 7, och min hemsida upp som nr 15. Det skulle väl kunna vara OK, om inte följande:

-min hemsida har funnits i 15 år
-den har 1000-tals inlänkar från seriösa sidor
-den är omfattande med ca 20.000 olika sidor och massor av användare
-den uppdateras varje vecka
-den har väl uttänkta rubriker, bildnamn osv
-varje sida har hyffsat innehåll

Min tradera-annons har knappt något innehåll utöver rubriken och har bara legat ute 2-3 veckor. Ändå kommer den före.

Någon som har en teori om detta? Eller kanske någon som vet varför det är så? Själv kan jag spåna fram följande ideer:
1) nya sidor kommer alltid före gamla ett tag på google, oavsett innehåll
2) tradera/ebay betalar massor för att komma först
3) google har avgjort att seriesam säljer saker, och flyttar därför ner sidan så långt som möjligt i hopp om att jag ska börja betala för mig
4) seriesam har funnits så länge att google tror folk tröttnat på den

Den absurda slutsatsen blir att lägga ner min utmärkta hemsida och lägga ut alla affischer på tradera. Det kostar nästan ingenting, och jag slipper jobbet med att uppdatera hemsidan. Alternativt, om det är 1) ovan som gäller, att jag bör byta hemsidesadress varje år, t,ex byta ut seriesam.com mot seriesam2.com. Vansinningt.
Thomas E är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-11, 14:00 #2
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Generellt tror jag att Tradera har lite högre trust rank än vad din sida har.

Att en ny annons på Tradera rankar högre kan bero att tradera får in 1000 nya sidor varje dag och förändras hela tiden. Google vet detta och ger Tradera högre trust än vad dom ger dig.

En slutsats är att du får arbeta mer med SEO och uppdatera oftare.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-11, 14:21 #3
Thomas E Thomas E är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 85
Thomas E Thomas E är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av hnn Visa inlägg
Generellt tror jag att Tradera har lite högre trust rank än vad din sida har.
Det kan ju vara orsaken. Men det är ganska lätt att argumentera emot också. Om man funnits 15 år på nätet, längre än google själv, borde det avspeglas i trust rank. En inlagd annons i tradera borde inte ha någon trust rank alls. Den enskilda annonsen är ju bara en listning gjord av en amatör för en vara som han säljer, varför värderas den så högt av google?

En teori är att google räknar klick kontra hur högt upp på listan man kommer. Om man får få klick så flyttas man ner lite i taget (och får ännu färre klick). Nytt material läggs högt upp, det uppskattas alltid av google-sökarna så de får också klick. Men när nyhetsintresset är borta slutar klicken att komma, hemsida sjunker. Om det är så blir det otroligt svårt att hålla uppe intresset/ranking för en sida under många år. Det är bättre att starta en helt ny hemsida, kanske med kopierat material från den gamla.
Thomas E är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-11, 18:05 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Kan du ge exempel på sökfrågor där Google rankar Tradera över din sida? Det är lite svårt att hjälpa dig utan att veta vilka sökfrågor som det gäller.

Som svar på dina andra frågor:

1) En liten nyhetseffekt finns alltid. Nytt innehåll på gammal domän, brukar ranka bäst. Men ålder är på intet sätt avgörande.
2) Möjligt att de köper SEO och inlänkar. Men man kan inte betala Google för att komma högst.
3) Så fungerar det inte.
4) Så fungerar det inte.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-11, 18:49 #5
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Har du varit inloggad på google när du gjorde söken? Testa gör söken utloggad eller på någon annans dator..
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-11, 20:03 #6
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
Förutom fördelen i att vara en stor aktör så arbetar Tradera aktivt med att försöka bredda sin synlighet i sökmotorerna. Det är inget som är särskilt svårt men som kräver en stor investering i tålamod, tid och eller pengar. Ta och läs på lite om SEO och försök få till något samarbete där du får relevanta filmlänkar, t.ex. med Rstvideo/MartinL här på forumet.
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-12, 10:46 #7
Thomas E Thomas E är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 85
Thomas E Thomas E är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 85
Re: Gustav. Sök på "Filmaffisch cable guy" på google.se, utan citat-tecken. Med citattecken kommer seriesam upp näst först, tradera först.

Re: MusikMixen. Jag loggade ut från google, tog bort alla google-cookies, samma resultat.

Re: kers. seriesam.com har redan 10.000-tals inlänkar, från både film-relaterat och annat. Det ska inte vara det som krånglar. Det måste vara något beslut om att medvetet ranka ner seriesam.com, eller att ranka upp tradera.

Några andra tips?
Thomas E är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-12, 12:15 #8
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Klickade till seriesam-länken på google och 0 träffar visades på din sida, verkar inte gå att visa någon poster på din sida?

Ålder och Trust har ingen direkt koppling, jag litar inte på en diktator fastän han är pensionerad. Allt handlar om att få länkar från sidan som har hög trust, de första har säkert manuellt angetts trust av Google, tex statliga myndigheter, högskolor, wikipedia osv.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-12, 12:53 #9
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Denna kommer upp på sidan två post nr 4 hos mig. http://www.seriesam.com/cgi-bin/seek?seek=CABLE+GUY
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-12, 13:51 #10
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Kollade bara lite snabbt och slutade sen kolla när jag såg att du inte ens hade en <h1> på produktsidan med produktens namn.

Sen om man kollar källkoden känns det som att du har mycket lite content och text om produkten jämfört med väldigt mycket keyword-stuffing i alla möjliga länkar och kategoriseringar osv. Det ser inte så "informativt" ut om man är sökmotor skulle jag tro.

Så din on-site SEO behöver kärlek, börja där.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017