Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Användargenererat innehåll och upphovsrätt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-20, 17:11 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Standard Användargenererat innehåll och upphovsrätt

Jag undrar lite vad som gäller angående text och användargenererat innehåll när det gäller upphovsrätt och nyttjanderätt?

Om jag har en sida där användare kan skicka in texter och där användaren godkänner att inskickade texter också kommer att visas på sidan (det är själva syftet med att skicka in texten). Är jag då skyldig att radera texten på begäran?

Det rör sig inte om personuppgifter (PUL säger att jag måste radera personuppgifter på begäran). Utan det handlar om skönlitterära texter, uppsatser och foruminlägg. Jag har tre webbsidor med användargenererat innehåll och nu börjar jag bli ruskigt trött på att radera bidrag när användare ångrar sig.

Så min fråga är. Kan jag kräva av Thomas som driver WN att han ska radera det här inlägget, när jag ångrar det om ett halvår pga att det får mig att framstå som okunnig? Jag säger rent moraliskt nej, eftersom det faller på sin egen orimlighet. Men vad säger lagen? För enkelhetens skull så säger vi att texterna i det här fallet uppnår verkshöjd och att de därför omfattas av upphovsrätt.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-20, 17:33 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det beror ju helt på hur avtalet mellan dig och användaren ser ut. Som du påpekar så handlar det inte alls om PUL i det här fallet.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-20, 17:51 #3
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Den ideella upphovsrätten stannar alltid hos skaparen, men du borde kunna skriva i ditt avtal att du får den kommersiella upphovsrätten när de skickar in sina bidrag.

Då kan du använda dessa verk hur du vill så länge du inte påstår att det är du som gjort verken(~den ideella upphovsrätten).
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-20, 19:52 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det finns inget avtal i egentlig mening. Allt som finns är en checkbox som man kryssar i och där man bekräftar att man har läst användarvillkoren. Användarvillkoren i sin tur är extremt kortfattade. Där står det bara att vi förbehåller oss rätten att radera olämpliga bidrag, såsom spam och personangrepp. Att man i samband med att man skickar in en text också godkänner att den visas på sidan. Att man inte får skicka in texter som man inte själv har skrivit eller som är olovligt kopierade.

Det skulle förvåna mig om en checkbox och ett anonymt godkännande av användarvillkoren faktiskt räknas som avtal.

I de fall att någon hör av sig och säger att en text är kopierad så tar jag alltid bort den. Det händer dock extremt sällan. Det är när författarna själva vill att jag raderar texter som har fått dåliga omdömen som jag blir irriterad och känner att jag inte vill jobba gratis pga deras fåfänga. Ännu värre är det på forumet där folk ber mig radera alla deras inlägg efter två års skrivande. Skulle jag göra det så skulle forumet tillslut bli helt obegripligt när det finns en massa trådar med svar på frågor som har raderats. Ponera tex att jag skulle kräva att alla mina inlägg på WN skulle raderas. Det skulle ju förvandla alla svar i den här tråden till meningslöst svammel.

Men vad jag tycker är irrelevant. Jag är mer intresserad av vad lagen säger? Kan jag dumpa mitt digitala "skräp" på någon annans uppfart och kräva att det tas bort?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-24, 15:45 #5
rambash rambash är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 13
rambash rambash är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 13
Det problematiska är att ni inte tydligt reglerat vad som gäller. Avtalslagen är uppbyggd på ett sådant sätt att vi ingår avtal med varandra automatiskt, oavsett checkboxar eller kontrakt. Det innebär att man måste se till varje individuellt fall och tolka vad som förekommit vid situationen. Diverse principer görs även gällande när man försöker fastställa vad som gäller i avtalen.

Det är klart och tydligt att upphovsrättsinnehavaren gett dig tillåtelse att visa texten på din hemsida. Något om tid, former eller återtagande har inte reglerats. Inom upphovsrätten gäller en princip som innebär att man inte upplåter mer av sin rätt än vad som tydligt gjorts. Det innebär en klar nackdel för dig.

Mitt slutgiltiga svar blir att det är omöjligt att ta ställning i det konkreta fallet. Vad du borde göra är att tydligt reglera det i användarvillkoren.
rambash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-24, 19:47 #6
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 158
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 158
Tycker nog att du bör förtydliga vilka regler som gäller vid inskick av text, du har en grund utifrån nuvarande punkter men förtydliga och komplettera.

Så som du sammanfattar dagens villkor med punkten "Att man i samband med att man skickar in en text också godkänner att den visas på sidan" egentligen har skribenten gett sitt godkännande och inte kan kräva att den dras tillbaka.

Inte helt glasklart men visst skulle du gentemot en skribent kunna driva denna linje och troligen även göra detta gamska riskfritt, förutsätter dock att skribenten vid inskickande av texten är 18 år annars krävs godkännande från förmyndare.
lesoft02 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017