Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Använda företags loggor, tex ABB

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-18, 16:25 #1
jaha jaha är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 6
jaha jaha är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 6
Hej!

Om man har en sida med referenser, tex ABB, får man då använda ABB's loga framför kontaktpersonen som ref. gäller?

Tex
[ABB's LOGO] Sven Svensson, tel: 0706546540

Nån som vet?
jaha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-18, 19:04 #2
andhols avatar
andhol andhol är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 141
andhol andhol är inte uppkopplad
Medlem
andhols avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 141
Beror helt på i vilket sammanhang, vissa företag och organisationer tillåter inte att deras logotype publiceras på något annat ställe än deras officiella hemsida eller i material som de själva distribuerar. Bäst att fråga först tycker i alla fall jag.

Anm. Säger inget om huruvida det är juridiskt fel men om företag motsäger sig publicering finns det ju ingen anledning varpå min rekommendation är att fråga i alla lägen.

/Anders Holgersson
andhol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-18, 19:18 #3
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Som personen innan sa, företag har ibland regler. Nåt jag vill lära mig för många år sedan när jag jobbade med Volvo. Man tycker det bara var att trycka dit Volvologgan på grejen, men nej nej. Det måste vara exakt rätt färg på den blå bakgrunden, och storlek på texten etc.

När det gäller referenser så BÖR du verkligen först kontakta respektive personer och få deras godkännande att lägga ut kontaktinfo. Om de går med på det, be att få deras logotype från dem. Då har de tillhandahållit materialet. Om du istället går ut och norpar den på nätet så kanske den inte har rätt färg eller något annat.

Sen personligen tycker jag att man skall tänka över referenser på hemsidor, sett ur flera olika synvinklar. Ur spam-synvinkel om du har deras mailadresser med.. Då finns risken att en enskild persons mailadress på ett företag kommer ut synligt på nätet och de kan få problem med kanske virus.

Ur en annan synvinkel: Om det nu skulle ringa någon till personen och fråga "Hej, ser att ni är referens för företaget X. Hur var dem att göra med?" och då svarar kontaktpersonen "Öh, det var för flera år sedan, de gjorde nåt mindre jobb åt oss. Minns inte riktigt." så ger det inte heller bra intryck.

Eller att personen på företaget har slutat, bytt telenr eller liknande. Då kan en eventuell kund misstro era uppgifter om referenser.

Om man sätter ut ett par kunder, t.ex storföretag, finns risken att någon tror att ni bara har storföretag som kunder. Likaså om ni sätter ut företag från en region i Sverige, då kanske någon tror att ni bara gör jobb i Eskilstuna t.ex... Eller att någon tror att ni inte har fler kunder än det ni sätter ut.

Beroende lite på vilken verksamhet man har, så kan det ju vara så också att företagen inte vill skylta med sin verksamhet. Eller att de inte vill skylta med sin logotype hos er.

Men kontrollera först om personerna och företagen vill vara med, och be sen de skicka över logotypen till er. Då får ni en högupplöst i rätt färger, format etc.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-18, 19:41 #4
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Du får inte använda loggan utan tillåtelse.

Brott mot upphovsrättslagen skulle jag vilja påstå.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-18, 20:21 #5
jaha jaha är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 6
jaha jaha är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 6
Tack för svar!

Trevlig kväll
jaha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-19, 14:54 #6
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Citat:
Originally posted by ztream@Feb 18 2005, 20:41
Du får inte använda loggan utan tillåtelse.

Brott mot upphovsrättslagen skulle jag vilja påstå.
knappast upphovsrätten... möjligen varumärkesrätten eller firmalagen.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-25, 16:22 #7
Arguspunktnu Arguspunktnu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 89
Arguspunktnu Arguspunktnu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 89
Ganska löjligt måste jag tycka. Företagen borde bara vara glada över att deras loggor får vara med, det är ju som gratis marknadsföring. Tror att det är väldigt få företag som har något emot att man har med deras loggor, bara man ser till att behålla proportionerna (självklart).

Det beror väl också på sammanhanget. Är det en privat sida så tror jag inte någon bryr sig, är det en officiell lite större företagssida så är det lika bra att få klartecken.
Arguspunktnu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-25, 17:02 #8
Fredriks avatar
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 653
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Fredriks avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 653
Absolut inte löjligt! Man vill inte synas på en sida som kan påverka ens företag negativt. Som exempel, skulle kanske verka lite udda om IOGT NTO's logga plötsligt dök upp på systembolagets hemsida (extremfall javisst) men tror du hänger med på tankegången i alla fall

/Fredrik
Fredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017