Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Säljes: Koncept med nätbutik och AB

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-09-10, 23:12 #21
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag har aldrig hört talas om att man "tömmer bolaget på aktiekapitalet" före en försäljning utan att ens nämna det i försäljningsannonsen/villkoret. Det är skillnad att sälja ett bolag med förbrukat AK, det kan man kanske få ca 3000-5000 kr för, men att ange ett pris där du helt enkelt "tänkt bort" aktiekapitalet och inte ens nämnder det sänker din trovärdighet mycket.

Det är en sak om du nämner det tydligt i försäljningsvillkoren, vilket du inte gjorde förrän du angav priset till 45 000 kr. Sen började jag "ana ugglor i mossen" när du skrev det.

Det hade du inte nämnt tidigare.

Ja, jag har bara ställt enkla frågor och fått svar som gjorde mig än mer tveksam till värderingen. Nu vet jag att det underliggande värdet egentligen inte existerar på det sätt man kan förvänta sig och din uppfattning om hur och om vad man informerar tilltänkta köpare skapar otryggheter för potentiella köpare.

Jag vet inte hur du rent praktiskt tänkt att "plocka bort" aktiekapitalet från bolaget. Du kanske kan förklara hur du tänkt där?

Senast redigerad av Conny Westh den 2015-09-10 klockan 23:15
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-11, 11:34 #22
Sandström Sandström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 25
Sandström Sandström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Conny Westh Visa inlägg
Jag har aldrig hört talas om att man "tömmer bolaget på aktiekapitalet" före en försäljning utan att ens nämna det i försäljningsannonsen/villkoret. Det är skillnad att sälja ett bolag med förbrukat AK, det kan man kanske få ca 3000-5000 kr för, men att ange ett pris där du helt enkelt "tänkt bort" aktiekapitalet och inte ens nämnder det sänker din trovärdighet mycket.

Det är en sak om du nämner det tydligt i försäljningsvillkoren, vilket du inte gjorde förrän du angav priset till 45 000 kr. Sen började jag "ana ugglor i mossen" när du skrev det.

Det hade du inte nämnt tidigare.

Ja, jag har bara ställt enkla frågor och fått svar som gjorde mig än mer tveksam till värderingen. Nu vet jag att det underliggande värdet egentligen inte existerar på det sätt man kan förvänta sig och din uppfattning om hur och om vad man informerar tilltänkta köpare skapar otryggheter för potentiella köpare.

Jag vet inte hur du rent praktiskt tänkt att "plocka bort" aktiekapitalet från bolaget. Du kanske kan förklara hur du tänkt där?
Det är en (av flera) vanliga lösningar att aktiekapitalet inte ingår vid försäljning av små bolag. Detta är inget konstigt.

Jag har inte skrivit ut några försäljningsvillkor här. Utan endast en försäljningstext/annons för att fånga ett intresse.
Det är sedan vid kontakt utanför detta forum som jag och intresserade har och kommer prata mer om villkor.

Det finns ingen anledning för mig att skriva ut mer än jag gjort.
Och detta gör såklart inte mig till en mindre ärlig eller mindre seriös person.
Det är snarare så att man kan anta att kapital inte ingår, då jag inte nämnt det.
Med tankte på att det gäller försäljning av ett litet bolag.

Nu är vi klara med kapitalet.
Det ingår inte i affären till det nämnda priset. Jag kommer att ta ut det innan avslutad affär. Den nya ägaren måste sen (har en viss tid på sig) sätta in ett kapital, i form av pengar eller annat av värde.

Du har fått bra svar på dina frågor och du behöver inte på något sätt vara tveksam. Och du behöver inte kalla mig oärlig eller icke seriös.
Jag tycker du håller en tråkig "ton" i dina inlägg. Sluta gärna med det om du vill skriva mer. Du är såklart välkommen med fler frågor.

Jag vill också tillägga att du omöjligt kan göra en seriös värdering av bolaget till runt 5000kr.
Det som jag utöver bolaget värderar till just priset 45tkr är butiken.
Som är färdig, modern och kraftfull.
Alla namn med koppling till "svenskaverktyg" (som är fler än 10st)
Det finns fler delar. Men här nämnde jag de stora delarna.

Senast redigerad av Sandström den 2015-09-11 klockan 11:40
Sandström är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-11, 20:09 #23
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
I rest my case...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-12, 08:17 #24
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Vad jag tolkar säljarens texter så försöker han sälja det på samma sätt som lagerbolaghandlare säljer nystartade AB utan aktiekapital. Man köper bolaget färdigregistrerat för 6000-9000 kr och sen får man direkt hålla en bolagsstämma där man tillsätter en styrelse och man får skicka in denna samt bevis på AK till Bolagsverket.

Men..

Detta gäller ju helt tomma bolag! Inte bolag som har verksamhet eller där ett inkråm följer med!

Vad jag tror säljaren försöker är att sälja inkråmet och tror att han kan skicka över organisationsnumret på samma gång. Det är säkert fullt möjligt men det känns komplicerat. Då är det väl ändå bättre att sätta priset till 95000 kr för aktiebolaget.

Men han förstår antagligen själv att 95000 kr kommer ingen vara intresserad att betala och man försöker istället med ett lockpris.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-12, 11:36 #25
Sandström Sandström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 25
Sandström Sandström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Vad jag tolkar säljarens texter så försöker han sälja det på samma sätt som lagerbolaghandlare säljer nystartade AB utan aktiekapital. Man köper bolaget färdigregistrerat för 6000-9000 kr och sen får man direkt hålla en bolagsstämma där man tillsätter en styrelse och man får skicka in denna samt bevis på AK till Bolagsverket.

Men..

Detta gäller ju helt tomma bolag! Inte bolag som har verksamhet eller där ett inkråm följer med!

Vad jag tror säljaren försöker är att sälja inkråmet och tror att han kan skicka över organisationsnumret på samma gång. Det är säkert fullt möjligt men det känns komplicerat. Då är det väl ändå bättre att sätta priset till 95000 kr för aktiebolaget.

Men han förstår antagligen själv att 95000 kr kommer ingen vara intresserad att betala och man försöker istället med ett lockpris.
Lagerbolag är ett exempel på bolag där kapital inte ingår.

Som jag skrivit innan så finns det fler exempel.
Det är en vanlig lösning vid försäljning av små bolag att kapital som den förra ägaren satsat inte ingår vid försäljning. Det finns alltså anledning att anta att det inte ingår, om jag som säljare inte skriver annat (speciellt till ett så lågt pris). Detta är inget konstigt.
(Jag skriver att det är en vanlig lösning. Jag skriver inte att det alltid är så)

Bolaget jag säljer är inte att jämföra med ett lagerbolag.
Av olika anledningar. Tex finns ett minusresultat som ger lättnader med skatten.
Jag är inte intresserad av era värderingar av bolaget här.
(För endast bolaget finns seriösa bud på 20tkr)

Jag säljer bolaget med innehåll. Kapitalet tar jag ut från banken. Den nya ägaren måste sedan sätta in ett kapital.
Men det är inte så att det endast kan vara 50000kr. Utan det kan vara annat av värde. Som jag skrivit innan. Vilket gör att det är inte rättvist att säga att detta kostar en köpare 95000kr.

Jag kallar det inte lockpris.
För att jag säljer inte kapitalet. Utan ett bolag med innehåll, för 45tkr. Kapital måste man alltid sätta in om man vill driva aktiebolag.
Sandström är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-12, 12:51 #26
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag är nog helt okunnig i ämnet, men frågan kvarstår:

- Hur har du tänkt bokföra uttaget av aktiekapitalet från bolaget?

I Ab funkar det inte som i enskild firma där du bara kan ta ut kapitalet som finns på kontot. Ska du ta ut aktiekapitalet måste man anmäla det till bolagsverket som en omvänd nyemission, och det är besvärligare än att göra en vanlig nyemission där man ökar aktiekapitalet. Dessutom går det inte att göra en omvänd nyemission så man minskar AK till under 50 000kr, eftersom minsta tillåtna AK är 50 000 kr, (utom när man förbrukat AK så kan det vara 25000 kr, men då ska man egentligen utfärda kontrollbalansräkning och bolaget blir insolvent).

Om du bara tar ut pengarna så kommer det räknas som nettoutbetald lön med en rad skattekonsekvenser som följd. Att ta ut pengarna som "lån" är förbjudet i aktiebolag.

Så då återstår att du från annat bolag fakturerar beloppet och då får det konsekvenser för momsen.

Jag ser helt enkelt inte hur det praktiskt ska gå till att du "plockar ut" AK ur bolaget.

Lagerbolag fungerar annorlunda, där utfärdar stiftaren en revers på ett belopp motsvarande AK som sedan löses ut av en köpare + avgifter till stiftaren.

När du väl har ett "levande" bolag kan man inte göra på samma sätt, då har man redan avsatt AK till bolaget och det kan inte ägaren "tömma" utan att likvidera eller konka bolaget.

Möjligen finns det något annat sätt som jag inte känner till, så därför skulle det vara intressant att veta hur du tänkt lösa det. Transaktionen måste ju ha lagligt stöd och bokföras korrekt.

Att den nya ägaren kan göra ovillkorat Aktieägartillskott är ju möjligt, men att "ta ut" AK på motsvarande sätt känner jag inte till. Aktieutdelning är inte samma sak.

När man gör et köp av ett AB så måste man förutsätta att säljaren informerar på ett korrekt sätt, man kan absolut inte sälja ett AB utan AK om man inte informerar om det från start. Det är INTE seriöst att undanhålla sådan viktig information. Köparen ska heller ALDRIG behöva vara orolig att sådan viktig information undanhålls.

Senast redigerad av Conny Westh den 2015-09-12 klockan 13:04
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-12, 13:46 #27
Sandström Sandström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 25
Sandström Sandström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Conny Westh Visa inlägg
Jag är nog helt okunnig i ämnet, men frågan kvarstår:

- Hur har du tänkt bokföra uttaget av aktiekapitalet från bolaget?

I Ab funkar det inte som i enskild firma där du bara kan ta ut kapitalet som finns på kontot. Ska du ta ut aktiekapitalet måste man anmäla det till bolagsverket som en omvänd nyemission, och det är besvärligare än att göra en vanlig nyemission där man ökar aktiekapitalet. Dessutom går det inte att göra en omvänd nyemission så man minskar AK till under 50 000kr, eftersom minsta tillåtna AK är 50 000 kr, (utom när man förbrukat AK så kan det vara 25000 kr, men då ska man egentligen utfärda kontrollbalansräkning och bolaget blir insolvent).

Om du bara tar ut pengarna så kommer det räknas som nettoutbetald lön med en rad skattekonsekvenser som följd. Att ta ut pengarna som "lån" är förbjudet i aktiebolag.

Så då återstår att du från annat bolag fakturerar beloppet och då får det konsekvenser för momsen.

Jag ser helt enkelt inte hur det praktiskt ska gå till att du "plockar ut" AK ur bolaget.

Lagerbolag fungerar annorlunda, där utfärdar stiftaren en revers på ett belopp motsvarande AK som sedan löses ut av en köpare + avgifter till stiftaren.

När du väl har ett "levande" bolag kan man inte göra på samma sätt, då har man redan avsatt AK till bolaget och det kan inte ägaren "tömma" utan att likvidera eller konka bolaget.

Möjligen finns det något annat sätt som jag inte känner till, så därför skulle det vara intressant att veta hur du tänkt lösa det. Transaktionen måste ju ha lagligt stöd och bokföras korrekt.

Att den nya ägaren kan göra ovillkorat Aktieägartillskott är ju möjligt, men att "ta ut" AK på motsvarande sätt känner jag inte till. Aktieutdelning är inte samma sak.

När man gör et köp av ett AB så måste man förutsätta att säljaren informerar på ett korrekt sätt, man kan absolut inte sälja ett AB utan AK om man inte informerar om det från start. Det är INTE seriöst att undanhålla sådan viktig information. Köparen ska heller ALDRIG behöva vara orolig att sådan viktig information undanhålls.
Vid ägarbytet kommer jag och den nya ägaren också att göra ett byte av aktiekapitalet.
Jag tar ut mitt kapital som jag satsat. Och den nya ägaren sätter in sitt eget kapital. Detta är som jag skrivt innan fullt möjligt.
Jag har ingen lust med att redovisa detta mer här och just nu.
Utan detta är en diskussion jag och en ny ägare kommer att ha senare.

Jag har informerat på ett korrekt sätt.
Ingen affär kommer genomföras innan jag och den nya ägaren diskuterat igenom affären och är överens.
Jag har inte undanhållt någon viktig information. Ingen här inkl. du behöver vara orolig för att information undanhålls.

Jag vill be dig att inte fortsätta denna diskussion om du inte är intresserad.
Vilket jag inte tror att du är. Med tanke på de frågor du ställer.
Du hänger upp dig på kapitalet som finns i bolaget idag. Istället för de frågor som faktiskt är viktiga, för en potentiell ny ägare.
Jag har förklarat för dig hur jag tänker. Jag försäkrar dig om att detta kommer att gå rätt till, och att jag inte undanhåller någon information. Ändå fortsätter du att kalla mig oärlig. Jag vill att du slutar nu, speciellt om du vill fortsätta hålla en dålig "ton"
Sandström är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-12, 14:26 #28
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag förstår fortfarande inte hur detta byte av AK ska kunna ske på ett korrekt sätt, så jag får väl säga: "I'm out"...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-12, 16:13 #29
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Jag tycker inte Conny håller dålig ton. Det jag kan hålla med om är att det ter sig lite märkligt att i prislappen inte inkludera AK eller eget kapital.

Om du vill ha 45 kkr för inkråmet, skriv det. Men redogör öppet för den fulla prislappen. Jag fick också uppfattningen om att du ville ha 45 kkr för bolaget. Skriv från start vilken full likvid du förväntar dig.

Och, varför krångla med uttag och insättning av AK. Lägg på 50 kkr på likviden så slipper ni krångla, både köpare och säljare.

Sen kan jag hålla med om att det också ser märkligt ut att du har två konton du skriver under.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-12, 16:54 #30
Hjortens avatar
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
Hjortens avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Citat:
Ursprungligen postat av Sandström Visa inlägg
Jag vill be dig att inte fortsätta denna diskussion om du inte är intresserad.
Vilket jag inte tror att du är. Med tanke på de frågor du ställer.
Han är ju uppenbarligen intresserad, inte av att köpa utan att reda ut vad du menar eller hur bytet av kapital kommer gå till, och det är nog till intresse för en eventuell köpare också.

Citat:
Ursprungligen postat av Sandström Visa inlägg
Jag vill att du slutar nu, speciellt om du vill fortsätta hålla en dålig "ton"
Som objektiv läsare skulle jag säga att han haft långt ifrån en dålig ton.
Hjorten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017