Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Säljes: Koncept med nätbutik och AB

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-04-19, 08:32 #11
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Intresserade bör läsa årsredovisningen, finns att hämta på hitta.se. Bolagsnamnet hittar ni via domänen svenskaverktyg.se.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-04-22, 14:14 #12
Sandström Sandström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 25
Sandström Sandström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Conny Westh Visa inlägg
Du skriver att du vill ha "20000 kr för AB och övrigt", innebär det att aktiekapitalet är förbrukat? Hur stort är det egna kapitalet just nu?

I och med att du skrivet att verksamheten inte är i drift, utan det är ett vilande bolag om jag fattat det hela rätt, så är balansräkningen viktig. Det finns ju då i princip inget positivt cashflow i verksamheten.

Det egna kapitalet blir det enda substantiella värdet att kika på.
Jag har valt att inte svara här.
Men, aktiekapital, balansräkning, "cashflow" och substantiella värdet har jag kommenterat i PM.
Sandström är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-22, 18:36 #13
Sandström Sandström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 25
Sandström Sandström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 25
Bumpar.
p.g.a. ett nytt jobberbjudande är jag lite mer angelägen att sälja.
Jag sänker priset till 50000.
http://www.blocket.se/malmo/Startkla...tm?ca=23_4&w=3
Sandström är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-08, 13:26 #14
Sandström Sandström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 25
Sandström Sandström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 25
Detta är fortfarande aktuellt.
Jag gör ett sista försök. Sänker priset till 45tkr.
Jag påbörjar nytt jobb 28/9, och efter det kommer jag inte längre ha tid med detta.
Är du intresserad kan du få se butiken. Få ta del av balans och resultatrapport.
Bolaget har en mindre förlust. Men du som är företagsam vet att detta är positivt för dig som tar över (det påverkar skatten)
Aktiekapitalet finns med 50tkr. Men ingår såklart inte i priset 45tkr.
Sandström är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-09, 22:03 #15
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Vad menar du med att Aktiekapitalet INTE ingåri priset?

Du kan väl ändå inte mena att du vill ha 95 000 kr för bolaget?

När du säljer ett AB så måste du självklart vara uppriktig och ange ett pris som du kan stå för, inte att det kommer sura efterräkningar eller annat tjafs efteråt. Det känns inte alls som du är en ärlig företagare.

det är väl fullkomligt självklart att Aktiekapitalet som finns ingår i bolaget när du säljer det?

Känns inte alls som man kan lita på vad du skriver.

Angående tillgångarna så kan jag inte se vad det har för värde att du registrerat företaget som återförsäljare eller kund hos ett antal leverantörer.

När man säljer ett tomt bolag så brukar man dra av bolagsskatten (i dagsläget 22%) från det egna kapitalet. Ett tomt bolag som inte har något cashflow eller kunder har bara det egna kapitalet som tillgång.

Att sätta upp en enkel ehandelswebbplats kan ha sitt värde om köparen slipper lägga ned arbetstid på att göra det jobbet.

Men det som belastar värdet är din övertro på att bolaget har ett "övervärde" fast det aldrig bedrivit någon verksamhet, du har ju dessutom själv tröttnat på verksamheten och vill bli av med den, pga ditt nya jobb.

Om du verkligen vill sälja av bolaget så måste du vara ärlig om de faktiska värdena i bolaget så det inte uppdagas att du "bluffat" eller "skarvat" eller dolt något för en potentiell köpare.

Vad är de dolda övervärden som enköpare kan förvänta sig? det är din sak som säljare att lyfta fram dessa värden. Annars får du nog ingen som nappar, dessutom så har du redan försökt med en del fula knep som det där med aktiekapitalet, det gör att trovärdigheten faller som en sten till havets botten på mindre än en sekund.

Senast redigerad av Conny Westh den 2015-09-09 klockan 22:16
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-10, 05:33 #16
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Mycket intressant inlägg av Conny, som vanligt. Jag vet inte vad forumet hade varit utan dig Conny.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-10, 12:39 #17
sandstrem sandstrem är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 4
sandstrem sandstrem är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 4
Hej Conny. Det är väldigt roligt att du är intresserad.
Du får gärna ställa frågor, som du gjort. Och jag ska såklart svara på hela ditt inlägg. Men först, var snäll och kom inte med egna påstående och slutsatser.

Citat:
Vad menar du med att Aktiekapitalet INTE ingåri priset?
Jag har valt att sätta ett pris som inte inkluderar aktiekapitalet.
Aktiekapitalet som finns i bolaget idag, ingår alltså inte i affären.
Det är inga konstigheter för mig att plocka ut kapitalet, och inte heller för den nya ägaren att sätta in ett aktiekapital igen.
Kapitalet som den nya ägaren sätter in behöver inte vara kontanter, eller "rena" pengar på banken. Utan kan vara andra tillgångar. (kan vara värt att nämna)

Citat:
Du kan väl ändå inte mena att du vill ha 95 000 kr för bolaget?
Jag har satt priset 45tkr. För bolaget, butiken och namnen (som utgör "kärnan")

Citat:
När du säljer ett AB så måste du självklart vara uppriktig och ange ett pris som du kan stå för...
Som jag skrivit ovan står jag för priset 45tkr fullt ut.
Jag skulle själv vilja värdera detta till lite mer, runt 50tkr. Och ja, först nämnde jag priset 70tkr (det kan man se tidigare i tråden)
Jag trodde där skulle vara ett större intresse.
Nu är jag nere på 45tkr och det är så lågt det blir. Går jag mycket lägre är det mer ekonomiskt för mig att behålla bolaget.

Citat:
...inte att det kommer sura efterräkningar eller annat tjafs efteråt. Det känns inte alls som du är en ärlig företagare.
Nu kommer vi till detta med påståenden och slutsatser.
Var har jag någonsin nämnt "sura efterräkningar eller annat tjafs"?
Jag är väldigt seriös och ärlig här, och jag försöker bara erbjuda något bra, och ett seriöst koncept.
Jag undrar var du får din känsla om att jag inte skulle vara ärlig ifrån?
Du får gärna berätta. För att jag vill veta.

Citat:
det är väl fullkomligt självklart att Aktiekapitalet som finns ingår i bolaget när du säljer det?
Det är inte alls något som är självklart.
Man kan göra affärer mellan och med bolag på många sätt såklart.
Här har jag valt att kapitalet inte ingår.
Den nya ägaren kan utan problem sätta in detta efter affären är avslutad.
Jag ska också nämna att detta inte behöver vara kontanter. Det kan vara andra tillgångar.

Citat:
Känns inte alls som man kan lita på vad du skriver.
Slutsatser igen. Var kommer detta ifrån?

Citat:
Angående tillgångarna så kan jag inte se vad det har för värde att du registrerat företaget som återförsäljare eller kund hos ett antal leverantörer.
Jag ber om ursäkt om jag lagt fram detta som en tillgång.
Men det kan såklart vara bra att nämna, att bolaget har en leverantörskontakt.


Citat:
När man säljer ett tomt bolag så brukar man dra av bolagsskatten (i dagsläget 22%) från det egna kapitalet. Ett tomt bolag som inte har något cashflow eller kunder har bara det egna kapitalet som tillgång.
Jag har kommenterat ovan hur jag tänker här. Det finns såklart många sätt att göra en affär.
Jag har valt att värdera bolaget, butiken och namnen till 45tkr.
I detta priset ingår inte aktiekapital, övrigt kapital, kassa, inventarier eller lager.

Citat:
Att sätta upp en enkel ehandelswebbplats kan ha sitt värde om köparen slipper lägga ned arbetstid på att göra det jobbet.

Men det som belastar värdet är din övertro på att bolaget har ett "övervärde" fast det aldrig bedrivit någon verksamhet, du har ju dessutom själv tröttnat på verksamheten och vill bli av med den, pga ditt nya jobb.
Jag har ingen "övertro" som du beskriver det. Men jag värderar bolaget, butiken och namnen till 45tkr. Jag tycker detta är en fullt realistisk prisbild.

Detta är en väldigt bra grund att börja med. Som helt ny företagare. Eller om man vill utöka befintlig verksamhet genom att expandera.

Jag har absolut inte själv tröttnat på detta. Var skrev jag det?
Jag har fått ett jobb, en anställning. Som var alldeles för bra och tryggare än detta (ja, egenföretagande är otryggt) Ibland måste man välja. Man kan inte göra allt samtidigt.

Det handlar som sagt om att välja, inte om att tröttna.

Citat:
Om du verkligen vill sälja av bolaget så måste du vara ärlig om de faktiska värdena i bolaget så det inte uppdagas att du "bluffat" eller "skarvat" eller dolt något för en potentiell köpare.
Jag är helt ärlig. Jag har verkligen ingen aning om var du skulle få något annat ifrån. Detta är inte "bluffat" eller en "skarvat" lösning.

Citat:
Vad är de dolda övervärden som enköpare kan förvänta sig? det är din sak som säljare att lyfta fram dessa värden. Annars får du nog ingen som nappar, dessutom så har du redan försökt med en del fula knep som det där med aktiekapitalet, det gör att trovärdigheten faller som en sten till havets botten på mindre än en sekund.
Jag lägger fram detta som ett mycket bra koncept och grund att böra med. Som även skulle fungera för en person eller företag som vill expandera.
Detta är inte övervärderat. 45tkr är ett mycket rimligt pris.
Jag har inte försökt med några fula knep.
Ang. aktiekapitalet så har jag skrivit detta. Och för varje intresserad som hört av sig har jag också nämnt detta. Det är vanligt att aktiekapitalet inte ingår i affärer med små bolag.

Senast redigerad av sandstrem den 2015-09-10 klockan 12:50
sandstrem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-10, 12:44 #18
sandstrem sandstrem är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 4
sandstrem sandstrem är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av htiawe Visa inlägg
Mycket intressant inlägg av Conny, som vanligt. Jag vet inte vad forumet hade varit utan dig Conny.
Jag har svarat på Connys inlägg.
Han kommer med många egna slutsatser och felaktiga påståenden som jag inte riktigt tycker om. Det är aldrig roligt att bi kallad en icke ärlig person tex.

Kom gärna med fler frågor. Men kom med välbetänkta frågor.
sandstrem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-10, 14:03 #19
www www är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 882
www www är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 882
Varför är det 2 olika användare som utger sig för att representera det bolag som nu är till salu?
www är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-10, 15:18 #20
Sandström Sandström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 25
Sandström Sandström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av AndreiL Visa inlägg
Varför är det 2 olika användare som utger sig för att representera det bolag som nu är till salu?
Jag har helt enkelt av misstag loggat in på en annan användare, som min webbläsare sparat uppgifter för.
Det var ett misstag, det var jag som skrev inläggen innan.
Sandström är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017