Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tillåtet att ta ut månadsavgift för IP-adresser?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-07, 18:15 #21
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Självklart vid mer kunder så tar portarna slut, men det har ju inget alls att göra med antal IP eller så.

Nu snackar du ju om andra kostnader som inte ens hör till ämmnet IP, att du har 1 eller tusen IP på en port ändrar ju inte någon kostnad.

Vi har olika åsikter, men jag tycker ändå det är rätt mycket skitsnack att säga att den faktiskta kostnaden ökar vid olika antal IP och kunna motivera månadskostnad för det.

Enda vi är överens om är att man kan ta en ansökningskostnad/startkostnad för IP.

Dock så tycker jag att man ska tjäna pengarna på tjänsten och inte vara så ful att ta betalt för IP som även säger emot många regler. Och i verkligheten är påhitt på många kostnader.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-07, 18:46 #22
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Detta är egentligen en otroligt lätt debatt enligt mig.
Många anser att det är en självklarhet med månadsavgifter medans andra anser att det inte är en självklarthet.

Jag håller absolut med om att en kostnad för ansökningen och administration (i form av dokumentation och uppläggning) är rimligt, men det är fortfarande en engångsavgift vi pratar om.
Jag förstår inte hur leverantörer kan motivera hur de kan ta en månadsavgift för något som är en engångsförteelse.

Det är ju inte så att varje månad så sätter leverantörerna upp nya routes, ändrar om hela dokumentationen och ansöker om samma IP'n, och därmed är det inget administrativt arbete, per månad.

Jag ser gärna att leverantörer kritiserar eller ger kommentarer på detta inlägg då jag är helt ställd till hur man kan motivera en månadsavgift för IP-adresser.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-07, 22:31 #23
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Patrikweb, ibland undrar hur du tänker. Du kan inte på fullaste allvar mena att om jag hyr colo hos dig så får jag ta hur många ipadresser jag vill så länge jag kan motivera enligt RIPEs regler och det skulle inte kosta något mer än en engångssumma? Hur hög är den då?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-07, 22:37 #24
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Originally posted by Westman@Jul 7 2008, 22:31
Patrikweb, ibland undrar hur du tänker. Du kan inte på fullaste allvar mena att om jag hyr colo hos dig så får jag ta hur många ipadresser jag vill så länge jag kan motivera enligt RIPEs regler och det skulle inte kosta något mer än en engångssumma? Hur hög är den då?

Ja du får hur många IP du vill ha utan kostnad bara man kan motivera via RIPE regler, tar normalt ingen engångsumma ens alls. Det skulle endast vara om du skulle behöva riktigt stora space över /24 eller /23 eller något.

Behöver du bara enstaka så skulle man löst det på några minuter.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-07, 22:44 #25
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Det är väl inget svårt att motivera att man tar betalt med en löpande avgift för att en kund utnyttjar utrustningen i en hall mer än andra kunder gör, skapar mer administration och mer arbete över huvud taget?

Sedan kan man alltid diskutera hur mycket detta får/kan kosta, men att påstå att det är gratis är larvigt, för det är det banne mig inte.

Det verkar rätt vanligt här på WN att tro och tänka på allt annat än affärsmässigt vis. Man kan vara den goda fen och låta bli att ta betalt, men det drabbar antingen andra kunder som får betala för att du ger bort saker till någon annan, eller så får du helt enkelt mindre betalt.

Jag värderar våra kunskaper och vår kompetens högt och våra kunder gör det också. Visst vill alla ha en så billig tjänst som möjligt, men man vill ju inte heller ha en dålig tjänst där varje detalj i systemet används till max och lite till och där väsentliga dokumentation kanske saknas, handlingsplaner fattas och där minsta lilla störning slår ut systemet.

Det kostar att hålla igång en seriös webhostingrörelse och det kostar mycket. Att då ta betalt för vad man gör är inget jag skäms för. Även om det skulle innebära att vi tar betalt för våra merkostnader, med vinstmarginal, t.ex. när vi levererar extra ip-adresser...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-07, 22:54 #26
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Om du säger att du gör vinst på IP så säger du rakt ut att du bryter mot RIPE regler som finns för IP.

Att du belastar utrusstningen mer med mer IP är bara löjligt, om du skulle lyckas belasta den på något sätt som beror på IP så lär du ha fyllt MAC tabellen och då handlar det om minst /16 nät du slösat upp. (Om man då kör vettig utrusstning), fast ska man hålla kvalitet och så förväntas man ändå ha vettig utrusstning.

Skulle man låtit andra kunder betala för att vissa ska ha mer IP? Ja det kanske skulle blivit en hel krona extra per kund för tjänsten.

Enda kostnaden för IP är den faktiska tiden man lägger ner, har man redan kompetens och vettig system för införa IP dokumentation så tar det inte alls långtid. Om det då inte handlar om större nät och man inte har någon AW så det måste gå iväg en RIPE ansökan.

Men då bör det ändå handla om en ansökningsavgift inte mjölja pengar varje månad, sedan att ta betalat per IP även om kunden vill ha 5 IP samtidigt så tar många betalt för 5 x IP men när ändå kunden får en /29. Hur man man motivera en kostnad x 5 där för IP?

EDIT: Sedan om man som leverantör tar betalt för extra tjänster som FW/QOS/IDS/SLB och liknande så gör det då, men låt blir att ta betalt för IP. Även om jag tycker det är att ta betalt för luft i många fall.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-08, 00:19 #27
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
:-)

Patrikweb - du hakar upp dig på detaljer tror jag, och vi vet alla att du jobbar och levererar för sanslöst små pengar, men det går itne att göra det när man har anställda och lite större ansvar till följd av ingångna avtal.

Då måste man få täckning och vinst!

Dessutom skrev jag inte att vi tog betalt för ip-adressen, om vi nu skall vara petiga, utan för merkostnaderna som uppstår när kunder vill ha fler ip-adresser.

I normalfallet debiterar vi inte för extra ip-adresser, men förbehåller oss den rätten (att debitera för merkostnaderna) om vi anser det nödvändigt...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-08, 00:41 #28
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag förstår inte poängen med diskussionen ens. Man väljer ju själv hur man vill göra, sen är det upp till kunderna att välja....
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-08, 00:54 #29
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jul 8 2008, 00:41
Jag förstår inte poängen med diskussionen ens. Man väljer ju själv hur man vill göra, sen är det upp till kunderna att välja....
Nej det gör man inte om det finns regler som säger att man inte får sälja/ta betalt för IP, är det det hela handlar om.

Man får ta en administrativ avgift, men det bör ses som en engångkostnad inte att kunna ta massa penger PER IP i månadsavgift!
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-08, 01:05 #30
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag vet inte hur formuleringen lyder men står det endast att man får ta en administrativ avgift så finns det ju inget som hindrar att man tar ut denna per månad.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017