Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Affiliatesida om alkohol

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-04-23, 22:10 #1
leonards avatar
leonard leonard är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 190
leonard leonard är inte uppkopplad
Medlem
leonards avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 190
Thumbs up Affiliatesida om alkohol

Hej!

Söker gärna lite feedback efter jag har tweakat och moddat ett egetprogrammerat CMS för affiliatesidor jag använder. Nu är det alltså en ny version som jag kodat på då jag haft tråkigt några dagar. Har bland annat gjort det enklare att ändra mallarna/designen, ändrat lite i back-end och funktionsmässigt, optimerat med gzip, gjort det mer kompatibelt m.m.

Sidan jag byggt det i heter: www. [PUNKT] billigsprit [PUNKT] nu

Söker egentligen feedback på det mesta. Vet till exempel det finns några mindre designmässiga buggar på mobilvarianten av sidan. Men annars får folk gärna leka runt på sidan med funktionerna som finns eller komma med kritik på texterna.

Tack på förhand!
leonard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-24, 00:14 #2
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Här kommer lite feedback då.

Har inte strukturerat det så väl som jag ibland har gjort på andra sidor.

Men här är mina två cent iaf.

Tycker sidan var grymt snygg. Det ska du ha väldans cred för om du har gjort den själv.

Sidan laddar snabbare än många sidor som visas upp här på forumet i alla fall.

Finns ju lite små-justeringar du skulle kunna göra självklart för att trycka ner tiden ännu mer.

T.ex. så är din style.css ynka 8kb men tar 592 ms att ladda (pga. dina @import)

Har upplevt FOUC ett par gånger när jag bläddrar genom sidan.

Märkte även att din bakgrundsbild var väldigt stor också (504kb). Men den börjar inte ladda in förrän efter ca 600ms hos mig (bidrar till FOUC; 100mbit fiber och på en stationär dator)

Så ser jag att den är 2560x1600px..


En annan grej du kan göra är att använda en CDN, eller en annan domän eller subdomän som pekar på ditt statiska innehåll. Eftersom din webbläsare bara kan hämta fyra stycken saker per domän åt gången.
Visst webbläsarna utökar domain-sharding och ibland kan det vara till din nackdel.

Men här hämtar du massvis med bilder åt gången.

Prova att sätta ihop dem till en och använda dig av CSS för att mappa ut rätt bild (alltså dina småbilder).

Sen märker jag att om jag har scrollat ner lite på sidan och sen klickar på [rabattkoder]

då när jag får upp modaln så är det väldigt schysst.

Men ta gärna och flytta på stäng-knappen till höger som man är van vid. (vet att Apply har sådär men follow the Google-way )

När jag stänger ner rutan så flyttas menyn ett litet snepp (bara när man scrollat ner lite och sen tar upp modaln).



Sen när jag skiftar mellan sidorna så stör jag mig mycket på att din #wrapper flyttas hela tiden i vertikala ledet beroende på vilken sida du är på.

Känns inte skönt om sidan håller på att hoppa mycket.


Slopa också loggan längst upp med billigsprit.nu

Det känns väldigt b och passar inte in med resten av den trevliga sidan som man upplever.


Vet att du vill ha den relativt dynamisk bakgrund med tanke på hur mycket text du har i
#intro-content;

men på något sätt känner jag väl ändå att du aldrig kommer vilja ha den alldeles för stor heller.

Så minska på storleken i det vertikala ledet så minskar du även filstorleken och sidan kommer även att laddas snabbare.


Färgerna har jag ingenting att klaga på.

Dock tror jag inte på enbart versaler vid "innehållsförteckning" samt rubrikerna på sidorna.

"EN KORT HISTORIELEKTION OM ALKOHOLIMPORT" osv.



Menyn där uppe; texterna är inte centrerade i förhållande till linjerna.



Knapparna "TILL BUTIK" upplever jag alldeles för stora.


Gränsvärden för personligt bruk under:

http://www.billigsprit.nu/sprit-online-lagligt-regler

kan ha en width på 100%.

Du kan även skippa hover-effekten på info-text. (jag trodde att man kunde klicka på dem då).


Sen har du lagt ner så mycket tid på övriga sidan att "kontaktuppgifter" känns väldigt tom och bara inslängd på 2 minuter.

Där kan du lägga till någon bild eller liknande.


Under lagar och regler under "Att importera sprit via nätet"

Har du två bilder, en på Systembolaget och en på Öresundsbron.

Återigen känns de snabbt inslängda.

Lägg någon slags ram eller fin skugga som du har på övriga sidan.



Byt text i menyn från "beställa billig sprit" -> "Beställ sprit"

(jag tror man förstår att det är billig sprit det handlar om)

Eller ta:

Beställ billig sprit åtminstone.

Sen innehållsförteckningen, det är alldeles för stort mellanrum mellan varje rubrik.


Två sista grejer då:

Sen tycker jag att det blir snyggare om du under #reasons har:

margin-left: -25px;
padding: 25px;

Så att den fyller sidan. (blir inte lika kantigt)


och sista grejen SEK-knappen på startsidan i sökrutan sticker ut utanför sökrutan.




Allt som allt; en väldigt snygg och behaglig sida att surfa in på.
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-24, 00:30 #3
leonards avatar
leonard leonard är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 190
leonard leonard är inte uppkopplad
Medlem
leonards avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 190
Wow!! Riktigt awesome med så bra kritik, jag lyfter på hatten högtidligt och tackar! Ska ta till mig alla punkter under morgondagen då jag inte har lika mycket grus i ögonen..

Optimeringstipsen är suveräna, då det är ett ämne som är roligt och ligger mig varmt om hjärtat. Varje millisekund räknas! En CDN är något jag funderat på, och givetvis bör inte bakgrunden för #intro vara så jäkla lång rent vertikalt - det har du rätt i.

Tackar också för kommentarerna kring valet av bilder, logga osv. Ska försöka se över det. Dock har jag inte så mycket svängrum på själva bildvalen då det är rätt begränsat utbud eftersom jag bara har bilder som får användas kommersiellt. Som du nämner finns det också mindre CSS-buggar, sidan hoppar runt några pixlar hit och dit. Kanske inte något många förutom oss webdesigners tänker på, men fan så störigt. Samma på mobil version också. Uppenbart att det är jag som tabbar mig.

För övrigt har jag gjort designen och allt själv från scratch. Kul att höra du gillar det!
leonard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-24, 01:03 #4
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Citat:
Ursprungligen postat av leonard Visa inlägg
Wow!! Riktigt awesome med så bra kritik, jag lyfter på hatten högtidligt och tackar! Ska ta till mig alla punkter under morgondagen då jag inte har lika mycket grus i ögonen..

Optimeringstipsen är suveräna, då det är ett ämne som är roligt och ligger mig varmt om hjärtat. Varje millisekund räknas! En CDN är något jag funderat på, och givetvis bör inte bakgrunden för #intro vara så jäkla lång rent vertikalt - det har du rätt i.

Tackar också för kommentarerna kring valet av bilder, logga osv. Ska försöka se över det. Dock har jag inte så mycket svängrum på själva bildvalen då det är rätt begränsat utbud eftersom jag bara har bilder som får användas kommersiellt. Som du nämner finns det också mindre CSS-buggar, sidan hoppar runt några pixlar hit och dit. Kanske inte något många förutom oss webdesigners tänker på, men fan så störigt. Samma på mobil version också. Uppenbart att det är jag som tabbar mig.

För övrigt har jag gjort designen och allt själv från scratch. Kul att höra du gillar det!
Vad skönt

Ja jag älskar att pressa ner varje millisekund. Vart en stor hobby länge för mig.

Om du uppdaterar tråden när du gjort dina förändringar så kikar jag förbi och kommenterar ytterligare om du vill!
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017