Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Fällande domar i Pirate Bay-målet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-21, 00:24 #201
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
Citat:
Ursprungligen postat av emilv
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Den enda rimliga lösningen är att se till att rättighetsinnehaven skyddas och att ägarna tillåts göra precis som de önskar som inom vilken annan bransch som helst.
Vem är ägare? Finns det "unika verk"? Äger man sin egen röst? Är man ägare av sina ackord?
Är man ägare även om en kopierare höjer röst och musik en oktav? Kan man äga en dans? Kan någon annan ta över "ägarskapet" när man dör? För evigt? Är en remix ett nytt verk? Är tolkningen av lagen beroende av hur högt den någon part skriker? Även om den klagande artisten i sig kopierat föregångare? Kan man äga ett sound? En färg? Finns det en allmängiltig, definierbar nytta med att dela ut monopol på skapande? Är det samma verk om man flyttar det mellan medier, till exempel från musikal till långfilm? Även om man ändrar handlingen? Är handlingen överhuvudtaget ett verk? Kan det finnas två datorprogram som gör samma sak men är olika verk? Är "Hello world"-program verk?
he he det var lite tungt : )

Med respekt för upphovsrätten och dom döda så bör en av dom mest flitigt kopierade pjäserna slutas att kopieras Shakespeare! Sprid inte denna fantastiska glädje som många känner, utan mal ner skiten och för guds skull ge omedelbara böter om nån råka säga.

To be or not to be!

Okey det var lite flumeri, men faktum är om jag inte uppfatta fel så kommer upphovsrätten att förlängas genom lagförslag i EU till 95år från 50år har jag rätt eller fel?
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-21, 00:59 #202
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Originally posted by -Clarence@Apr 20 2009, 23:10
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Det är inte unikt i just detta fallet. Man kan dömas i Sverige även för brott begångna i andra länder trots att det inte betecknas som ett lagbrott i det aktuella landet.
Jag trodde att deras definition om var huvudbrottet var begånget var rätt unikt då de valde att hänvisa till ett danskt(?) mål. Förstår inte varför man inte väljer ett svenskt mål annars.

Man KAN dömas för brott begångna i andra länder. Hur pass generellt det gäller vet jag inte men det kanske någon annan har koll på.
Just nu tror jag inte det finns något brott annat än högmålsbrott som man kan dömas för om de begåtts i annat land och inte är straffbara där. Dubbel straffbarhet är ett krav för att kunan dömas här.

Det skulle vara mycket märkligt och oroväckande om handlingar som i ett annat land är fullt lagliga skulle resulteraattman dömns hemma i Sverige när man kommer hem. Eller tvärtom.

Du dricker en öl och kör bil i Sverige och åker till Estland där man har nollgräns på promille och blir dömd för rattfylleri...

Du är i Storbritannien och suger i dig några öl och passerar 0,2 promille och kör bil och när du kommer hem grips du för rattfylleri... I Storbritannien får man köra med upp till 0,8 promille.

Det är inte så vi vill ha det tror jag.

Fast i detta fall var ju frågan var brottet begåtts och det är ju solklart i Sverige. Brottsforum (den plats där brottet kan anses ha ägt rum) kan också bestämmas till antingen den plats där brottet utförs eller där det får effekt, det är ju rätt i båda fallen.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-21, 01:04 #203
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Originally posted by biokonsult@Apr 20 2009, 23:24
he he det var lite tungt : )

Med respekt för upphovsrätten och dom döda så bör en av dom mest flitigt kopierade pjäserna slutas att kopieras Shakespeare! Sprid inte denna fantastiska glädje som många känner, utan mal ner skiten och för guds skull ge omedelbara böter om nån råka säga.

To be or not to be!

Okey det var lite flumeri, men faktum är om jag inte uppfatta fel så kommer upphovsrätten att förlängas genom lagförslag i EU till 95år från 50år har jag rätt eller fel?
50 år gäller ensamrätten till inspelningen. Texten till t ex en skiva är fortfarande efter det skyddat av upphovsrätten tills 70 år efter sista upphovsmannen dör. Kan förstå behovet av en kortare period så bolag kan investera i marknadsföring även om någon riskerar att ta död på sig själv, men 70 (eller 95 år) tycker jag inte är till någon allmän nytta alls. Kan i min mening bli riktigt respektlöst, trots lagenlighet, när Cornelis Vreeswijk mer än 20 år efter sin död är en del av TPB-målet efter att själv har uttryckt sig som:
Citat:
Har visor något värde? Nu när man är död?
Så länge jag sjöng dem, fick jag dagligt bröd.
Nu ger jag dom till alla och envar.
Och jag menar att: visor tillhör alleman.
Den som ej kan sjunga lyssnar på dem som kan.
Och ingen vet vem visan skrivit har.
Visst får du ärva visorna, jag lämnade dem ju kvar.

Förslag ligger på att närma sig USA med 95 år:
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/nytt-la...ratten-1.817887
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-21, 01:11 #204
uffe_nordholm uffe_nordholm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 96
uffe_nordholm uffe_nordholm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 96
Det finns faktiskt en del saker man kan göra utomlands, och bli straffad för i Sverige, det jag kommer på just nu är könsstympning: du åker till tex Egypten med en dotter, får henne "omskuren" (läs könsstympad) och kommer hem till Sverige. Oavsett "omskärningens" lagliga status i Egypten kan svenska myndightere dra dig till domtol och få dig fälld för brott mot svensk lag. TROTS att inget skett inom Sveriges gränser!

Även om jag tycker att just känsstympning av barn (oftast flickor) är något som bör hindras är principen att man blir straffad för något man gjort utanför det straffande landets gränser fel. Lek med tanken: jag skriver i min blogg och kritiserar Kinas diktatoriska regim från mitt skrivbord i Sverige. Någon månad senare skickar min arbetsgivare mig till Vietnam på en jobbrelaterad resa. Kinas regering får nys om det, och begär mig utlämnad för brott mot deras lagar: det lär ju vara förbjudet att kritisera kinesiska regeringen. Jag skulle kunna få sitta flera år i kinesiskt fängelse, trots att jag aldrig tidigare varit i landet. Därav att jag tycker det är en orimlig princip att straffas för något man gjort i ett annat land.
uffe_nordholm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-21, 02:08 #205
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Originally posted by uffe_nordholm@Apr 21 2009, 01:11
Det finns faktiskt en del saker man kan göra utomlands, och bli straffad för i Sverige, det jag kommer på just nu är könsstympning: du åker till tex Egypten med en dotter, får henne "omskuren" (läs könsstympad) och kommer hem till Sverige. Oavsett "omskärningens" lagliga status i Egypten kan svenska myndightere dra dig till domtol och få dig fälld för brott mot svensk lag. TROTS att inget skett inom Sveriges gränser
Även om jag tycker att just känsstympning av barn (oftast flickor) är något som bör hindras är principen att man blir straffad för något man gjort utanför det straffande landets gränser fel. Lek med tanken: jag skriver i min blogg och kritiserar Kinas diktatoriska regim från mitt skrivbord i Sverige. Någon månad senare skickar min arbetsgivare mig till Vietnam på en jobbrelaterad resa. Kinas regering får nys om det, och begär mig utlämnad för brott mot deras lagar: det lär ju vara förbjudet att kritisera kinesiska regeringen. Jag skulle kunna få sitta flera år i kinesiskt fängelse, trots att jag aldrig tidigare varit i landet. Därav att jag tycker det är en orimlig princip att straffas för något man gjort i ett annat land.
Jag håller med även om jag tycker att fallet med könsstympning är ett extremt särfall som faktiskt borde utgöra det enda undantaget (i alla fall vad jag kan komma på).
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-21, 02:57 #206
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Citat:
Ursprungligen postat av biokonsult
he he det var lite tungt : )
Med respekt för upphovsrätten och dom döda så bör en av dom mest flitigt kopierade pjäserna slutas att kopieras Shakespeare Sprid inte denna fantastiska glädje som många känner, utan mal ner skiten och för guds skull ge omedelbara böter om nån råka säga.
To be or not to be

Okey det var lite flumeri, men faktum är om jag inte uppfatta fel så kommer upphovsrätten att förlängas genom lagförslag i EU till 95år från 50år har jag rätt eller fel?
50 år gäller ensamrätten till inspelningen. Texten till t ex en skiva är fortfarande efter det skyddat av upphovsrätten tills 70 år efter sista upphovsmannen dör. Kan förstå behovet av en kortare period så bolag kan investera i marknadsföring även om någon riskerar att ta död på sig själv, men 70 (eller 95 år) tycker jag inte är till någon allmän nytta alls. Kan i min mening bli riktigt respektlöst, trots lagenlighet, när Cornelis Vreeswijk mer än 20 år efter sin död är en del av TPB-målet efter att själv har uttryckt sig som:
Citat:
Har visor något värde? Nu när man är död?
Så länge jag sjöng dem, fick jag dagligt bröd.
Nu ger jag dom till alla och envar.
Och jag menar att: visor tillhör alleman.
Den som ej kan sjunga lyssnar på dem som kan.
Och ingen vet vem visan skrivit har.
Visst får du ärva visorna, jag lämnade dem ju kvar.


Förslag ligger på att närma sig USA med 95 år:
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/nytt-la...ratten-1.817887
Det omvända gäller lika gärna i det här fallet i den mening att det kan vara minst lika respektlöst att ha en kort period då det sedan är fritt fram för vem som helst att använda materialet i mer eller mindre välmenande sammanhang. Nu finns det en bättre kontroll vilket förmodligen är den situation som gynnar samtliga inblandade parter bäst.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-21, 06:12 #207
Blabarsappa Blabarsappa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 76
Blabarsappa Blabarsappa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 76
orka engagera sig. det går ju bra filmer på TV på söndagskvällarna...
Blabarsappa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-21, 08:56 #208
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Originally posted by Blabarsappa@Apr 21 2009, 05:12
orka engagera sig. det går ju bra filmer på TV på söndagskvällarna...
Likaså på piratebits
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-21, 09:13 #209
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
Konstfack stoppar verk!

Nu börjar lagen slå igenom.

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artik...kel_2767785.svd

Det finns aldrig något botten på såna här lagar, dom når alltid absurda nivåer och slår tillbaka hårt.
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-21, 09:14 #210
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:
Ursprungligen postat av Blabarsappa
orka engagera sig. det går ju bra filmer på TV på söndagskvällarna...
Likaså på piratebits
Piratebits bland annat har ju stängt ner, iaf enligt flertalet artiklar på nätet:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2766265.svd
WoxAnYv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017