Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tvistelösning hos iis-stiftelsen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-05-09, 00:38 #11
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Kände på mig att det var "du" som plockade hem den när jag läste omander. Ansökte nämligen också om just den domänen.

För att blicka tillbaka kan jag nämna att det är jag som är x-raid. Hjälpte dig med en mp3-faq för ett antal år sedan
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-09, 01:52 #12
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by Christian O@May 8 2003, 09:45 PM
Stämmer att jag har estart.nu! Tänker inte lista alla se-domäner jag har, men det är ju offentliga uppgifter vem som vann lottningarna...
Har du Xbox.se behöver du inte oroa dig.
Den kan inte microsoft ta ifrån dig.
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-09, 02:42 #13
Christian O Christian O är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 91
Christian O Christian O är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 91
Kommer ihåg dig glasklart x-raid-viktor! Stämmer att jag har xbox.se.

Pekay, på vad grundar du att Microsoft inte kan ta xbox.se från mig?
Christian O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-09, 03:24 #14
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by Christian O@May 9 2003, 12:42 AM
Christian O, vakna till på icq så ska jag förklara.
För att jag är allmänt kunnig och intelligent.
Borde nästan fakturera dig för detta.

Anledningen att microsoft inte fick förtur på domänen xbox.se
beror på att microsofts varumärke heter inte xbox
utan den heter x-box.
X-box.se är deras korrekta domän om de ska ha någon.

Så enkelt är det.
Därmed kan de aldrig ta ifrån dig domänen.
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-26, 19:22 #15
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Ursprungligen postat av Pekay
<!--QuoteBegin--Christian O[/i]@May 9 2003, 12:42 AM
Christian O, vakna till på icq så ska jag förklara.


För att jag är allmänt kunnig och intelligent.
Borde nästan fakturera dig för detta.

Anledningen att microsoft inte fick förtur på domänen xbox.se
beror på att microsofts varumärke heter inte xbox
utan den heter x-box.
X-box.se är deras korrekta domän om de ska ha någon.

Så enkelt är det.
Därmed kan de aldrig ta ifrån dig domänen.
[/quote]
det är absolut inte så enkelt egentligen.
bla om domänen används på "felaktigt" sätt kan man ändå förlora den eller om det är förväxlingsbart med ett registrerat varumärke.

finns ingenting som säger att domänen måste vara identiskt lika som det registrerade varumärket för att man ska äga rätten till detta.

ett exempel är t.ex. att "flysnowflake.se" överfördes till SAS som har bolaget snowflake.se
bla kan man i ATF-tvisten läsa "SAS har inte i Sverige registrerat något varumärke som benämns flysnowflake utan bara ansökt om ensamrätt till ordet snowflake SAS i en viss figurativ utformning." Trots detta förlorade alltså den tidigare ägaren av flysnowflake.se domänen till SAS (Snowflake).

Är medveten om att det var ett bra tag sedan ni skrev den här tråden och antagligen har websidan omformats en del:
Något som gör att ägaren till xbox.se numera ytterligare har minskat sina chanser att få behålla domänen och därmed med stor sannolikhet skulle förlora en tvist mot Microsoft beror också på att personen i fråga utnyttjar sajten för att tjäna pengar mha Microsofts x-box inarbetade varumärke. (tradedoubler-länkar som erbjuder folk att hyra x-box-spel).

Ett ytterligare utdrag ur den tvisten ang. flysnowflake.se som belyser det jag diskuterat ovan är följande:
"Ett registrerat domännamn får – enligt de allmänna villkor (p. 18. c) som gäller vid registrering av domännamn under toppdomänen .se – överföras till den som begärt tvistlösningsförfarandet (sökanden) om domännamnet är identiskt eller förväxlingsbart med bl.a. ett varukännetecken som har rättsgrund i Sverige och som sökanden har rätt till, om domännamnsinnehavaren inte har någon rätt till eller berättigat intresse till domännamnet och om domännamnet registrerats eller använts i ond tro."

Ytterligare skulle man kunna tänka sig följande fiktiva tolkning av en tvistelösare:
"Den dominanta delen både i varukännetecknet och i domännamnet måste, enligt tvistlösaren, anses vara ”x box”. Den avvikelse som finns i domännamnet med ”-” kan inte anses förta den dominanta beståndsdelen i både kännetecknet och domännamnet. Utelämnandet av ”-” kan därför inte av de som kan förväntas få kontakt med tecknen anses innebära att de uppfattar tecknen som så olikartade att de inte kan förväxlas."
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-04, 18:14 #16
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
Citat:
Originally posted by -Pekay@May 9 2003, 00:24
<!--QuoteBegin--Christian O[/i]@May 9 2003, 12:42 AM
Christian O, vakna till på icq så ska jag förklara.


För att jag är allmänt kunnig och intelligent.
Borde nästan fakturera dig för detta.

Anledningen att microsoft inte fick förtur på domänen xbox.se
beror på att microsofts varumärke heter inte xbox
utan den heter x-box.
X-box.se är deras korrekta domän om de ska ha någon.

Så enkelt är det.
Därmed kan de aldrig ta ifrån dig domänen.

det är absolut inte så enkelt egentligen.
bla om domänen används på "felaktigt" sätt kan man ändå förlora den eller om det är förväxlingsbart med ett registrerat varumärke.

finns ingenting som säger att domänen måste vara identiskt lika som det registrerade varumärket för att man ska äga rätten till detta.

ett exempel är t.ex. att "flysnowflake.se" överfördes till SAS som har bolaget snowflake.se
bla kan man i ATF-tvisten läsa "SAS har inte i Sverige registrerat något varumärke som benämns flysnowflake utan bara ansökt om ensamrätt till ordet snowflake SAS i en viss figurativ utformning." Trots detta förlorade alltså den tidigare ägaren av flysnowflake.se domänen till SAS (Snowflake).

Är medveten om att det var ett bra tag sedan ni skrev den här tråden och antagligen har websidan omformats en del:
Något som gör att ägaren till xbox.se numera ytterligare har minskat sina chanser att få behålla domänen och därmed med stor sannolikhet skulle förlora en tvist mot Microsoft beror också på att personen i fråga utnyttjar sajten för att tjäna pengar mha Microsofts x-box inarbetade varumärke. (tradedoubler-länkar som erbjuder folk att hyra x-box-spel).

Ett ytterligare utdrag ur den tvisten ang. flysnowflake.se som belyser det jag diskuterat ovan är följande:
"Ett registrerat domännamn får – enligt de allmänna villkor (p. 18. c) som gäller vid registrering av domännamn under toppdomänen .se – överföras till den som begärt tvistlösningsförfarandet (sökanden) om domännamnet är identiskt eller förväxlingsbart med bl.a. ett varukännetecken som har rättsgrund i Sverige och som sökanden har rätt till, om domännamnsinnehavaren inte har någon rätt till eller berättigat intresse till domännamnet och om domännamnet registrerats eller använts i ond tro."

Ytterligare skulle man kunna tänka sig följande fiktiva tolkning av en tvistelösare:
"Den dominanta delen både i varukännetecknet och i domännamnet måste, enligt tvistlösaren, anses vara ”x box”. Den avvikelse som finns i domännamnet med ”-” kan inte anses förta den dominanta beståndsdelen i både kännetecknet och domännamnet. Utelämnandet av ”-” kan därför inte av de som kan förväntas få kontakt med tecknen anses innebära att de uppfattar tecknen som så olikartade att de inte kan förväxlas."
[/quote]
Jepp, såg just xbox.se.
Det faller på ond tro, med tanke på att han gör reklam för X-box saker.
Hade han haft annat på sajten hade han kunnat klara sig.

Samm sak hände ju snowflake.se, killen lista lågprisbolagen m.m.

Skulle va kul och veta om varumärket heter "Microsoft X-box" eller "x-box"
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-04, 20:05 #17
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by Pekay@Dec 4 2003, 16:14
Jepp, såg just xbox.se.
Det faller på ond tro, med tanke på att han gör reklam för X-box saker.
Hade han haft annat på sajten hade han kunnat klara sig.

Samm sak hände ju snowflake.se, killen lista lågprisbolagen m.m.

Skulle va kul och veta om varumärket heter "Microsoft X-box" eller "x-box"
jo, skulle kunna vara intressant. men i det här fallet skulle det nog inte ha så stor betydelse i tvisten.
för övrigt har ju MS även registrerat xbox.com och x-box.com men ännu inte(?) visat något intresse för varken xbox.se eller x-box.se förutom vid förhandsregistreringarna?

...men är väl bara en tidsfråga hur lång tid MS tar på sig innan dom vill ha åtminstone xbox.se som utnyttjar deras varumärke
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-04, 20:11 #18
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
Citat:
Ursprungligen postat av Pekay
Jepp, såg just xbox.se.
Det faller på ond tro, med tanke på att han gör reklam för X-box saker.
Hade han haft annat på sajten hade han kunnat klara sig.

Samm sak hände ju snowflake.se, killen lista lågprisbolagen m.m.

Skulle va kul och veta om varumärket heter "Microsoft X-box" eller "x-box"

jo, skulle kunna vara intressant. men i det här fallet skulle det nog inte ha så stor betydelse i tvisten.
för övrigt har ju MS även registrerat xbox.com och x-box.com men ännu inte(?) visat något intresse för varken xbox.se eller x-box.se förutom vid förhandsregistreringarna?

...men är väl bara en tidsfråga hur lång tid MS tar på sig innan dom vill ha åtminstone xbox.se som utnyttjar deras varumärke
Jag ringde faktiskt upp MS för kanske 1.5 år sen och fråga om de skulle ha sina svenska .se adresser.
Då fick jag svaret Ja, men de tog aldrig dem!

Men allt faller för Omander på att han gör reklam för X-box på sajten.
Ond tro!

Hade han haft domänen till att marknadsföra boxar som är formade som X då hade
han nog kunnat haft kvar den.
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-04, 21:37 #19
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by Pekay@Dec 4 2003, 18:11
Jag ringde faktiskt upp MS för kanske 1.5 år sen och fråga om de skulle ha sina svenska .se adresser.
Då fick jag svaret Ja, men de tog aldrig dem!
intressant. fast jag skulle kunna tänka mig att alla företag svarar ja på en sån fråga om de ska ha ett domännamn - där domännamnet på något som helst sätt kan förknippas med deras företag.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-05, 16:45 #20
Christian O Christian O är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 91
Christian O Christian O är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 91
Jag räknar i princip xbox.se som en förlorad domän. Tills Microsoft hör av sig ser jag dock ingen större anledning att ta bort reklamen.

Om alternativet för att eventuellt vinna en tvist är att sälja X-formade kubar eller liknande är ju domänen ändå värdelös för mig. Vad är meningen med att ha en domän om man inte kan ha annat än nonsens på den?
Christian O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017