Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur viktiga är egentligen inlänkar?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-06, 12:42 #11
LarsJosefsson LarsJosefsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 41
LarsJosefsson LarsJosefsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 41
Antalet inlänkar som finns måste ju vara ett faktiskt antal vid varje tillfälle, men trots detta så ger Google, Yahoo!, Bing, AllTheWeb och AltaVista olika resultat. Kan det vara så att någon eller några bara räknar länkar som har använts?
LarsJosefsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-06, 14:35 #12
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Jag sticker ut hakan och hävdar att man kan lyckas mycket bra med SEO utan massa inlänkar.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-06, 15:30 #13
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av LarsJosefsson Visa inlägg
Antalet inlänkar som finns måste ju vara ett faktiskt antal vid varje tillfälle, men trots detta så ger Google, Yahoo!, Bing, AllTheWeb och AltaVista olika resultat. Kan det vara så att någon eller några bara räknar länkar som har använts?
Enligt vad jag har förstått så visar Google enbart ett urval av inlänkarna vid sökning, för att man inte ska kunna kartlägga någon annans inlänkar. Däremot ska sajtägaren kunna se alla inlänkar via Webmaster tools.

Jag tror att Yahoo räknar även länkar inom sajten som inlänkar.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-06, 16:44 #14
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson Visa inlägg
Jag sticker ut hakan och hävdar att man kan lyckas mycket bra med SEO utan massa inlänkar.
Hej kompis! Jag tror som du!

Jag håller inte heller på med inlänkar som medveten och aktiv strategi och det funkar rätt bra det med. SEO kan säkert fungera bättre med länkar, på specifika ord eller fraser, absolut. Men fy fasen så jobbigt... nej, jag avstår!!
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-06, 21:29 #15
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Jag kan nog säga att jag ställer mig bakom siffran 70%, eller i varje fall 60%. Om man ser till arbetstid så tar det betydligt längre tid att fixa bra inlänkar än att göra en bra onpage-optimering. Om man bygger från grunden eller optimerar en medelstor dynamisk sajt. Större sajter kan självklart kräva mycket arbete med onpage-optimering.

När det gäller resultatet av sökmotoroptimeringen har jag också uppfattningen att det till stor del är inlänkarna, och då främst dess länktexter, som spelar en stor roll. Självklart är det också viktigt att de aktuella sökfraserna och sökorden finns i rubriker och text på sajten. Men... sökord och fraser i länktexter anser i alla fall jag är en mycket viktig del av SEO-arbetet.

Citat:
Ursprungligen postat av LarsJosefsson Visa inlägg
Antalet inlänkar som finns måste ju vara ett faktiskt antal vid varje tillfälle, men trots detta så ger Google, Yahoo!, Bing, AllTheWeb och AltaVista olika resultat. Kan det vara så att någon eller några bara räknar länkar som har använts?
Google visar inte alla länkar som de har hittat till en viss sajt, vilket gör att Yahoo-statistiken (alltid) visar fler inlänkar. Dessutom kan det ta tid innan nya länkar upptäcks av Google & co eftersom de upptäcker dem först när de återindexerar sajten som lagt upp länkarna.

Senast redigerad av kw_wasabi den 2009-12-06 klockan 22:14
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 18:01 #16
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Citat:
Ursprungligen postat av MrBob Visa inlägg
70% ??? Ha!!!!
Det var det roligaste jag läst på länge!!!
Men samtidigt tycker jag det är inspirerande att läsa sånt, för har man några sajter, vilket många har, måste man avsätta en stor del av sitt liv till att blogga, skriva texter, skapa länkar...

Men för all del, det är ett fritt land. Man får tro vad man vill.
Nej, det behöver man inte alls avsätta ... mycket tid alltså. Outsourcing, har du hört talas om det förut?

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 18:05 #17
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Citat:
Ursprungligen postat av MrBob Visa inlägg
Hej kompis! Jag tror som du!

Jag håller inte heller på med inlänkar som medveten och aktiv strategi och det funkar rätt bra det med. SEO kan säkert fungera bättre med länkar, på specifika ord eller fraser, absolut. Men fy fasen så jobbigt... nej, jag avstår!!
Jag tror också som er ... beroende på SERP. Alla SERP:ar är inte lika. Ta t ex poker som sökord. Där gäller det att ha många inlänkar och aktivt jobba med att skaffa fler och fler relevanta länkar.

Ett annat stort fel många gör är att de skapar länkar med exakt samma ankartext vilket enligt min mening är ett generalfel. Skapar man länkar utifrån ska mixen av alla typer av länkar finnas. Allt ifrån urlen utskriven i ren text, urlen upplänkad, ankartexter med "läs mer"/"klicka här"/m fl, nofollow och dofollow. MIXEN! är det viktigaste. Kör man på med samma ankartext och alltid "finlänkar" så är det så uppenbart att någon försöker köra upp en site högt i sökmotorerna.

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-15, 15:26 #18
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Kan det vara så att nofollow-länkar blir värda mer efter en viss tid? (Och kanske även dofollow-länkar?)

Om t.ex. kommentarer till ett blogginlägg eller en artikel inte har blivit raderade efter en viss tid borde det vara mindre risk att det är spam.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-15, 18:58 #19
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson Visa inlägg
Jag sticker ut hakan och hävdar att man kan lyckas mycket bra med SEO utan massa inlänkar.
Har man en bra domän så är det givetvis en stor fördel i många fall. Givet att en seriös webbplats byggs på den, så har du mycket gratis.

Sen beror det mycket på bransch, konkurrens och vad man menar med att lyckas? Synas i topp på ett ord, 10 ord, topp tre på 1000 ord, samt givetvis - vilka ord vi talar om..
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-16, 12:01 #20
mike@DD mike@DD är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1
mike@DD mike@DD är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1
Om detta tvista de lärda...

Håller mest med bl.a. kw_wasabi och Maccke, och säger inte så mycket mer själv än att vikten av dem verkligen beror på vad det är för site...
Antingen SEO'ar man och behöver länkar/"votes", eller så har man nåt "hype"-bart och satsar på "Word of Mouth" (d.v.s. mycket åt det nymodiga "sociala" hållet).

Eller så betalar man kabelkanalerna för 20s. TV-reklam.

Skämt åsido... när det gäller inbound links så lär man jobba BÅDE smart & hårt idag - sjukt högre "betygskriterier" på SEO idag jämfört med för bara 4 år sen.
mike@DD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017