Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hjälp

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-03-16, 09:41 #1
Bästajagvets avatar
Bästajagvet Bästajagvet är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 30
Bästajagvet Bästajagvet är inte uppkopplad
Nykomling
Bästajagvets avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 30
Exclamation Hjälp

Tjenare, jag har en domän som är programvarunamn+student.net där jag har skriver lite om dem och har adsense annonser. Blev kontaktad av en advokatfirma i usa som påstår att de representerar företaget som äger programvaran.

De vill att jag ska överföra domänen till dem, vilket jag känner är lite konstigt, eller?

Svarar på mailet och säger att jag kan ta ner sidan men inte skicka den till dem.Och får detta svar:

"Thank you for agreeing to transfer the .net domain name (the “Domain Name”) to X, Inc. Please also transfer any other domain names that you have registered that include any X trademark (for a full list go to http://usa.x.com/legal-notices-trademarks/ and click “Trademarks” > “X, Inc.”).

Please follow these steps so the transfer to X goes smoothly:" och så går det vidare i ett väldigt formellt mail.

Sidan drar inte in några större summor vilket gör att jag inte känner att jag vill få massa stök pga en sida som är under uppbyggnad. Det jag reagerar på är att de vill ha alla domäner+att de svarar som om de inte läst mitt mail.

Någon som råkat ut för samma eller har några förslag på hur jag ska göra?
Bästajagvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-16, 11:09 #2
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Beror lite på hur deras trademark för domänen ser ut.
Skulle tipsa dig om att kontakta avdokat för att utreda det lite närmare.

Rör det sig om intrång i deras trademark så kan du bli stämd för det och få betala en hel hög med pengar för div. skador och liknande.

Om så inte är fallet så kan du säkert luta dig tillbaka och invänta ev. UDRP-claim.

Prata med InternetSweden om situationen med, vet att han är väldigt insatt i deta hela och kan säkert ge dig vettiga tips.

EDIT: Skicka inte över något alls nu iaf, invänta bara fler krav.
Att folk mailar och "kräver" och försöker skrämma dig är rätt vanligt.
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-19, 14:21 #3
Storckenfeldts avatar
Storckenfeldt Storckenfeldt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 40
Storckenfeldt Storckenfeldt är inte uppkopplad
Nykomling
Storckenfeldts avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 40
Det känns inte som det är advokatfirmans jobb att kräva in domänen. Borde som sagt komma från tex. UDRP-claim eller liknande.

Självklart får man inte köpa varumärkes-domäner, men sannorlikheten att företaget i fråga skulle bry sig om en svensk xxx-student.net domän är försvinnande liten.

Jag skulle inte oroa mig
Storckenfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-19, 14:35 #4
Monkboll Monkboll är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 157
Monkboll Monkboll är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 157
Dom har ingen rätt att kräva denna domän av dig så länge du inte använder deras varumärke i vinstsyfte. (renomesnyltning) Exempelvis är alla typer av webbplatser med konsumentkritik osv helt okej. Du kan ha en webbplats exempelvis www.teliasucks.com eller liknande utan att de har rätt att ta den, de kommer troligen försöka eftersom de ogillar den....
Monkboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-19, 21:15 #5
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Det är stor skillnad på att bli stämd (vilket du kan bli om du inte ger bort domänen) och att dom bara vill ha din domän. Du kan ju googla lite på vilka absolut vodka har lyckats knyta till sig. tex http://domainnamewire.com/2011/04/24...uana-business/
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-20, 23:43 #6
smsnetwork smsnetwork är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 90
smsnetwork smsnetwork är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 90
Och varför skulle dem ens kontakta dig, vill dem ha domänen får dem väll vända sig till bolaget som äger .tld och betala för en ansökan om att överta domänen då är det .tld som avgör om företaget har rätt att överta den.

Säg om du skulle äga volvo.se

Så kan volov betala www.iis.se för göra en undersökning om Volvo är rättmätig till volvo.se och anser dem det så kommer iis.se automatiskt ta domänen från dig och flytta den till volvo.

alla kan skicka in en ansökan tror iis.se tar runt 10.000 SEK för ansökan och förlorar dem målet så får dem tillbaka 5000 SEK då betalar dem bara halva avgiften.

Dem flesta företag skulle gå den vägen så gjorde blizzard när dem tog över www.diablo3.com

Dem gick direkt på .tld ägaren och gjorde en ansökan om överta.
Då blizzard är ett varumärke så fick dem domänen då dem är rättmätig till domänen.

Tänkte själv ansöka om ta över .se och en .eu domän också.
Men valde då att köpa av domänerna från personen själv, för slippa väntetid och det blev dessutom lite billigare än göra ansökan.
smsnetwork är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-21, 01:44 #7
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
"Och varför skulle dem ens kontakta dig, vill dem ha domänen får dem väll vända sig till bolaget som äger .tld och betala för en ansökan om att överta domänen då är det .tld som avgör om företaget har rätt att överta den. "
För att är betydligt lättare och billigare om man har egen jurist som t.ex. jobbar med bara sånt här.

Det kan även vara betydligt snabbare att stämma någon för varumärkesintrång än att behöva vänta på att en ATF ska behandlas, som dessutom KAN avslås. Medans varumärkesintrång i domstol bedöms på ett helt annat sätt.

Eftersom det rör sig om ett såpass stort företag, att han tänkt tjäna pengar på den, och att domänen i fråga är ett varumärkesintrång är det lite marigt. (I stil med AbsolutCannabis-fallet)

Försök trixa det och få dom att köpa den av dig, du kan nog inte kräva massor av pengar, men iallafall hosting+domänpriset det kostade - var supervänlig!
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-21, 07:36 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det är svårt att, baserat på det du skriver, avgöra om det är ett seriöst mail du fått eller inte. Däremot är det inte alls ovanligt att en första kontakt med hot om stämning används för att lösa den typ av problem ditt lilla projekt kan anses innebära för rättighetsinnehavaren.

En lösning utan att dra igång en stor rättsprocess är givetvis att föredra om det går att få till.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-21, 10:55 #9
Bästajagvets avatar
Bästajagvet Bästajagvet är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 30
Bästajagvet Bästajagvet är inte uppkopplad
Nykomling
Bästajagvets avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 30
Tack för alla svar. Jag har svarat på deras mail igen och väntar nu på svar. Tror jag agerar utefter vilket svar jag får. Förra svaret var likadant som första vilket jag tolkar som att de inte ens läst min respons, får jag likadant svar igen så känns det inte som om det är en person bakom som läser mina svar, och då kan det vara fake.

Låter de vettigt?
Bästajagvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-21, 12:28 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Bästajagvet Visa inlägg
Tack för alla svar. Jag har svarat på deras mail igen och väntar nu på svar. Tror jag agerar utefter vilket svar jag får. Förra svaret var likadant som första vilket jag tolkar som att de inte ens läst min respons, får jag likadant svar igen så känns det inte som om det är en person bakom som läser mina svar, och då kan det vara fake.

Låter de vettigt?
Det kan ju vara förberedda texter helt enkelt men det tyder väl ofta på ett bedrägeri satt i system. Det är dock inte säkert. Be att få ett telefonnummer och kontaktuppgifter. Har du kontrollerat advokatfirman?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017