Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Pentium 4 och SATA 7200 diskar som server?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-02, 07:54 #1
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Pentium 4 3.0G EM64T och SATA 7200 diskar, kan det fungerar som server, om man har lite belastning, jämfört med scsci och XEON? Någon som har erfarenhet nu när HP säljer en sådan burk för 5500:- inkl. 2 st 160 SATA diskar med SATA raid inbyggt?
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-02, 10:22 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Ja om du inte ska ha en massa samtidiga diskaccesser så är det helt ok. Sen skiljer sig prestandan mellan olika SATA-kontrollers men det borde inte spela någon roll i så fall.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-02, 10:33 #3
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 520
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 520
Hur mycke minne har den? "Sega" diskar blir "snabbare" om stora mängder filer kan cachas till minnet.
Oskar Lindgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-02, 11:29 #4
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
1 Gig minne, men det går att bygga till 8 gig
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-02, 14:33 #5
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
Har du lite belastning räcker det med en P3-800 med 256MB ram och IDE-diskar :-)
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-02, 17:56 #6
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Handlar det om att köra tidskräsen databas på diskarna eller för att tillhandahålla filer? Tänk på att det är väldigt nytt med NCQ i Linux (vet inte ens om det finns stöd för det i senaste releasen. Kommer annars förmodligen med i 2.6.16 skulle jag tro) medans det finns bra stöd i Windows. Andra OS vet jag inget om.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-03, 22:20 #7
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Originally posted by kullervo@Mar 2 2006, 18:56
Handlar det om att köra tidskräsen databas på diskarna eller för att tillhandahålla filer? Tänk på att det är väldigt nytt med NCQ i Linux (vet inte ens om det finns stöd för det i senaste releasen. Kommer annars förmodligen med i 2.6.16 skulle jag tro) medans det finns bra stöd i Windows. Andra OS vet jag inget om.
Du kommer alltid och hjälper till och säger ett ord Kullervo

Det handlar om att tillhanda hålla filer och inte så mkt databas.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-03, 23:10 #8
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Min sajt som jag angett på min profil här på WN kör med vanliga 7200 RPM SATA-diskar för bilderna (speglade SCSI för allt annat). Det är 1,3 miljoner bilder som är fördelade över 5 diskar. När belastningen är som högst får webbservern 64 hits per sekund (varav 13 är html-sidor. resten bilder i storleksordning 3 till 40kiB) vilket resulterar i en överföringshastighet mellan klient och server på 400kiB/s och då är belastningen på diskarna så låg att jag aldrig brytt mig om att kollat upp exakt hur många accesser som görs mot dem per sekund. 4 GiB RAM hjälper till mycket med att hålla de populäraste bilderna cache:ade. Dessutom ligger det en del bakrundsjobb som arbetar lite lätt mot diskarna. Jag vet inte om det här säger någon något men men.

Några tips:
* Utnyttja diskarnas egenskap att de är snabbare i början av disken (yttre delarna av magnetskivorna). Låt t.ex. de populäraste filerna (de senast uppladdade i mitt fall) ligga på en partition i början av disken.
* Se till att filer som oftast accessas i en följd (t.ex. bilder i samma fotoalbum) ligger på samma disk och fysiskt nära varandra. Om du delar in disken i flera partitioner och lägger dessa sammanhängande filer på samma partition så har du halva hemma. Om du dessutom flyttar runt filerna mellan partitionerna i den följd de förväntas läsas så hamnar de sammanhängande filerna förmodligen väldigt nära varandra. Dessutom minskar du filfragmentering.
* Du får runt dubbla läsprestandan om kör dina två diskar som en normal RAID 1-array.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-05, 15:03 #9
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Originally posted by kullervo@Mar 4 2006, 00:10
Du får runt dubbla läsprestandan om kör dina två diskar som en normal RAID 1-array.
Gäller detta även för SATA raid 1? Jag har hört att SATA kontroller inte kan läsa från 2 diskar samtidigt...
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-05, 15:46 #10
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Varje SATA-kabel sitter på en egen SATA-buss. Det går inte ens att köra två SATA-devices på samma SATA-buss (fast Google har donerat en del pengar till utvecklingsprojekt för att göra det möjligt). Jag kan tänka mig att billigare SATA-kontrollerkort endast kan skriva/läsa till en buss i taget (inget jag hört något om iofs) men kör man lite shysstare från t.ex. Promise eller Adaptec ska det nog inte vara några problem (så länge PCI-bussen inte är klen/överbelastad).

En skillnad vad gäller SCSI och SATA/PATA är att en SCSI-kontroller vet i vilken position som magnetskivorna/spindlarna i diskarna är i för tillfället. Det gör att den kan välja att skicka en läsförfrågan till den disk i en RAID 1 array som har närmast till datan. Ett annat alternativ är att se till att SCSI-kontrollern synkroniserar spindlarna i alla diskarna vilket gör att den minimerar delay:en för en skrivning (eftersom det tar lika lång tid att skriva till alla diskarna). Hur stor skillnad det spelar roll i praktiken har jag dock ingen aning om =)
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017