Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Köpa present genom AB

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-02, 22:51 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Standard Köpa present genom AB

Hejsan

Tänkte att ab:et skulle köpa en present till mig som ledamot. Men det kanske inte går?

Julpresent verkar endast kunna uppgå till 450kr inkl moms.
Någon som har lite mer kött på benen?

Edit:
Finns ju lite information här:

http://www.skatteverket.se/foretagor...880009824.html

Edit2:

Tänkte köpa en konsol för att koppla av lite på arbetsplatsen när jag finner lite mer tid över. Det här ska kunna öka min kreativitet samt att tanken är att det faller in lite på personalvård.

Är det någonting som är acceptabelt hos skattmasen?

Senast redigerad av Lancelot den 2011-12-02 klockan 23:02
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-03, 12:34 #2
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Du kan köpa en spelkonsol att ha på kontoret som du låter företaget betala. Men du måste kunna argumentera för det. Har du kontoret i ditt hem är det näst intill omöjligt. Är du ensam i bolaget/kontoret är det svårt.

Vi har köpt in sådana grejor till oss, och vi har skrivit en liten bilaga där vi påpekade att det var näst intill standard att krativa it-företag har sådan utrustning, samt att vi skickade med ett gäng länkar till kopplingen mellan spel och kreativitet.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-03, 12:53 #3
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Du kan köpa en spelkonsol att ha på kontoret som du låter företaget betala. Men du måste kunna argumentera för det. Har du kontoret i ditt hem är det näst intill omöjligt. Är du ensam i bolaget/kontoret är det svårt.

Vi har köpt in sådana grejor till oss, och vi har skrivit en liten bilaga där vi påpekade att det var näst intill standard att krativa it-företag har sådan utrustning, samt att vi skickade med ett gäng länkar till kopplingen mellan spel och kreativitet.
Tack för svar!

Vi har inga anställda i Aktiebolag då vi tänker på growth och ej profit i dagsläget.

Saken är den att vi vill börja sälja konsoler och konsolutrustning som t.ex speciella kort, och då kanske vi kommer behöva en konsol att testa det på. Kan man ta den approachen?
För konsolen kommer inte köpas enbart för att spela på.

Lite info:
1. Ledamot och 2 suppleanter i ab:et.
2. Inga anställda då vi inte vill ta ut lön än! Growth>Profit
3. Kontor i hemmet. Däremot kan rummet enbart användas för företaget då det är fullt med produkter och kontorsmaterial till ab:et.
4. Vi jobbar inom ehandel och kommer snart jobba inom användarutveckling på system och hemsidor.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-03, 13:22 #4
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Kommer konsolen att stå i hemmet, även om det är ett avskilt rum, skulle jag säga att det är otroligt svårt att övertyga Skatteverket vid en granskning. Tyvärr.

Säljer eller kommer ni att sälja dessa enheterna inom kort, är ju saken annorlunda.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-03, 14:04 #5
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Kommer konsolen att stå i hemmet, även om det är ett avskilt rum, skulle jag säga att det är otroligt svårt att övertyga Skatteverket vid en granskning. Tyvärr.

Säljer eller kommer ni att sälja dessa enheterna inom kort, är ju saken annorlunda.
Vi har kontaktat Microsoft angående xbox försäljning och väntar på svar. Så fort vi får svar kommer vi börja sälja konsollerna såvida priset är bra.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-03, 14:27 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Du kan köpa en spelkonsol att ha på kontoret som du låter företaget betala. Men du måste kunna argumentera för det. Har du kontoret i ditt hem är det näst intill omöjligt. Är du ensam i bolaget/kontoret är det svårt.

Vi har köpt in sådana grejor till oss, och vi har skrivit en liten bilaga där vi påpekade att det var näst intill standard att krativa it-företag har sådan utrustning, samt att vi skickade med ett gäng länkar till kopplingen mellan spel och kreativitet.
Fick ni svar från skatteverket om att de godkände avdraget för spelkonsol, eller har ni bara inte hört något av dem? Dvs tog ni upp avdraget särskilt i deklarationen, eller ligger bilagan bara med i bokföringen, som ingen från skatteverket hittills har tittat på?

Jag frågar bara därför att jag blev nyfiken. Att många företag har spelkonsoler i personalrummet, att det är nästintill standard, är ju inte nödvändigtvis detsamma som att de har fått göra avdrag för dem.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-03, 14:52 #7
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
när du säger att ni inte har några anställda, för att growth > profit, så förstår jag inte riktigt. Att anställa ÄR väl growth
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-03, 14:58 #8
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
när du säger att ni inte har några anställda, för att growth > profit, så förstår jag inte riktigt. Att anställa ÄR väl growth
Nej okej då ska jag förklara.

Med Growth menar jag att istället för att ta ut lön återinvesterar vi all kapital i företaget igen.

Det finns ett uttryck som lyder: "growth is everything" och det syftar på bland annat de stora it-företagen under 90 talet som istället för att ta ut löner återinvesterade allt i företaget. Det var det jag syftade på. Om jag anställer andra och inte betalar ut lön till mig själv så hade det här varit growth i samma anseende som jag menar.

Men var god och håll dig till ämnet eller skriv i PM då det vore bra för andra i framtiden att inte fylla tråden med irrelevanta inlägg.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-03, 16:03 #9
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Vaddå irrelevanta inlägg? Jag ställde en fråga angående något som skrevs i tråden. Menar du att jag ska sitta och starta nya trådar eller PMa varje gång? Knappast.

Du har ju redan fått svar på din fråga så jag förstår inte riktigt vad du menar ens, men här kommer ett till svar: Köp ditt TV-spel ändå. Om det nu kommer höja din produktivitet så mycket (vilket jag inte tvivlar på), så kanske det kan vara värt det även om det inte är avdragsgillt.

Åter till min fråga: menar du då att du har andra som arbetar utan ersättning i ditt företag? Är det tillåtet? (menat som seriös fråga)
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-03, 16:39 #10
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
Vaddå irrelevanta inlägg? Jag ställde en fråga angående något som skrevs i tråden. Menar du att jag ska sitta och starta nya trådar eller PMa varje gång? Knappast.

Du har ju redan fått svar på din fråga så jag förstår inte riktigt vad du menar ens, men här kommer ett till svar: Köp ditt TV-spel ändå. Om det nu kommer höja din produktivitet så mycket (vilket jag inte tvivlar på), så kanske det kan vara värt det även om det inte är avdragsgillt.

Åter till min fråga: menar du då att du har andra som arbetar utan ersättning i ditt företag? Är det tillåtet? (menat som seriös fråga)

Har familjemedlemmar som hjälper mig i företaget och det är tillåtet. Undrade själv det här också och efter kontakt med skatteverket sade de att om han/hon får någon form av lön över huvudtaget så måste det skattas. Får de inte det behöver ingenting skattas och det är fullt tillåtet!
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017