Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Privacy Policy - Varför inte hålla det kort och koncist?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-22, 19:54 #1
znap znap är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 114
znap znap är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 114
Standard Privacy Policy - Varför inte hålla det kort och koncist?

Jag vet inte om jag kanske är lite naiv nu men jag sitter och jobbar med en webbtjänst och funderar kring det här med sekretesspolicy.

All information som användaren lämnar som kan tänkas vara känslig är e-post och lösenord. Jag tänkte helt enkelt att jag skulle strunta i en lång radda kopierad text om säkerhetspolicy och bara skriva:

Vi försäkrar dig om att dina uppgifter inte kommer att lämnas ut till tredje part eller användas av vår tjänst i ett kommersiellt syfte

Om tjänsten i övrigt inger förtroende så borde väl inte en sån här sak stjälpa det hela? Vad tycker ni?
znap är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-22, 20:18 #2
Loffys avatar
Loffy Loffy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 61
Loffy Loffy är inte uppkopplad
Medlem
Loffys avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 61
+ kontaktinformation möjligen.
Loffy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-22, 20:37 #3
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Tänk om alla kunde säga så. Och hålla det. Tänk också på att om du har annonser eller Google Analytics på sidan så sparar de företagen en hel del information om besökaren som definitivt används i kommersiellt syfte och som du inte har någon som helst koll på.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-23, 08:31 #4
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Så din tjänst är inte kommersiell?
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-23, 10:53 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Ja, dina få rader räcker och är att föredra framför amerikanska avtal på hundratals sidor, som så många svenskar försöker att efterapa i tron om att det bör se ut på det viset.

Personligen så skulle jag dock säga att du lovar för mycket om du skriver att uppgifterna inte kommer att användas i kommersiellt syfte av någon. Det gör din tjänst värdelös ur ett ekonomiskt perspektiv, för all framtid.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-23, 13:07 #6
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Lite som Apple's trevliga ToS som man svimmar av att läsa.
64 sidor på nallen som man skall godkänna, lite overkill. Och man godkänner säkert en massa saker som man skulle vara skeptisk till.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-23, 13:51 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Lite som Apple's trevliga ToS som man svimmar av att läsa.
64 sidor på nallen som man skall godkänna, lite overkill. Och man godkänner säkert en massa saker som man skulle vara skeptisk till.
Som att bli ihopsydd "mouth-to-anus" med andra personer "to share your shit"?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-23, 15:47 #8
znap znap är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 114
znap znap är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 114
Det är intressant att min mening tolkas som att tjänsten inte är kommersiell, vilket den givetvis kommer vara. Det jag menade med texten, vilket jag inser nu inte framgick, var att den information man självmant lämnar (lösen/ användarnamn, epost och andra småsaker) inte skulle komma att användas i ett kommersiellt syfte eller lämnas ut till någon annan. Meningen säger inte att det inte kommer finnas annonsnätverk som sparar kakor för att tracka återbesök, IP-nummer, skärmupplösning, klient, och vad det nu mer skulle kunna vara. Själv vette fasen om jag tycker att den typen av tekniska lösningar inskränker människans integritet egentligen, men det är väl en annan diskussion

tja.. nu lutar det nästan åt att jag kör en försvenskad amerikansk "Privacy policy" ändå, så har man ryggen fri. Sen vad gäller kakor så måste jag ju enligt svensk lag (rofl) informera om den saken för användaren i vilket fall.
znap är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-23, 21:05 #9
Pal Pal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 64
Pal Pal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 64
Citat:
Ursprungligen postat av znap Visa inlägg
Jag vet inte om jag kanske är lite naiv nu men jag sitter och jobbar med en webbtjänst och funderar kring det här med sekretesspolicy.

All information som användaren lämnar som kan tänkas vara känslig är e-post och lösenord. Jag tänkte helt enkelt att jag skulle strunta i en lång radda kopierad text om säkerhetspolicy och bara skriva:

Vi försäkrar dig om att dina uppgifter inte kommer att lämnas ut till tredje part eller användas av vår tjänst i ett kommersiellt syfte

Om tjänsten i övrigt inger förtroende så borde väl inte en sån här sak stjälpa det hela? Vad tycker ni?
Man skulle likväl kunna fråga sig varför lagboken (svensk författningssamling) är så lång när det skulle räcka med "Gör inget dumt"? Det är helt enkelt för att täcka upp så många eventualiteter som möjligt.

Kommer exempelvis uppgifter att lämnas ut till tredje part? Med största sannolikhet, ja. Exempelvis IP-adresser till Google Analytics/adsense. IP-adresser är att betrakta som personuppgifter, vilket kammarrätten slagit fast. Din rad med text stämmer alltså inte och det skulle inte hålla vid en eventuell tvist.
Pal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-05, 17:54 #10
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Om man använder Analytics eller AdSense måste man ha en privacy policy som är lite mer omfattande än ett par meningar, enligt avtalet man har ingått med Google. Men man behöver ju inte ha flera sidor text.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017