Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Är folk redo !?!?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-11-12, 01:56 #11
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
Den största orsaken till att folk _inte_ handlar på nätet är oron för kortbedrägerier (tätt följt av oron att lämna ut personuppgifter).

Med utgångspunkt i detta är det nog smart att erbjuda åtminstone ett alternativ till kortbetalning, till exempel postförskott eller helt vanlig faktura.
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-12, 02:23 #12
Daniel Daniel är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 7
Daniel Daniel är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 7
Citat:
Originally posted by efa@Nov 11 2003, 23:56
Den största orsaken till att folk _inte_ handlar på nätet är oron för kortbedrägerier (tätt följt av oron att lämna ut personuppgifter).

Med utgångspunkt i detta är det nog smart att erbjuda åtminstone ett alternativ till kortbetalning, till exempel postförskott eller helt vanlig faktura.
Håller absolut med om att man bör använda sig utav alternativ till kreditkorts betalning.

Men om folk blir mer uppmärsamma på tjänster som tex E-Kort, så skulle nog "fegheten" att minska något.

E-kort fungerar helt perfekt.
Daniel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-12, 02:43 #13
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel
Citat:
Ursprungligen postat av efa
Den största orsaken till att folk _inte_ handlar på nätet är oron för kortbedrägerier (tätt följt av oron att lämna ut personuppgifter).

Med utgångspunkt i detta är det nog smart att erbjuda åtminstone ett alternativ till kortbetalning, till exempel postförskott eller helt vanlig faktura.
Håller absolut med om att man bör använda sig utav alternativ till kreditkorts betalning.

Men om folk blir mer uppmärsamma på tjänster som tex E-Kort, så skulle nog "fegheten" att minska något.

E-kort fungerar helt perfekt.
kostar e-kort-tjänsten något för vanliga dödliga? (dvs icke-studenter)
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-12, 09:59 #14
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
Har för mig att den kommer kosta ca 50kr/år ... just nu e det gratis iaf...
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-12, 10:08 #15
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
Citat:
e-kort är en tjänst som du kopplar till ditt vanliga Bankkort eller Betalkort. Du kan sedan betala med ditt kort genom att logga in till ditt e-kort på Internet, eller genom att ladda hem en programvara som själv känner av när du ska betala.

Med e-kort skapas ett unikt e-nummer till ditt kort varje gång du ska betala. Det fungerar bara hos ett inköpsställe och du bestämmer själv för vilket belopp e-numret ska gälla. Giltighetstiden är automatiskt begränsad till en månad.
Om jag förstår det rätt så måste man alltså logga in på bankens ekortstjänst varje gång man vill betala. Det räcker alltså inte med att fylla i ett kortnummer och ett utgångsdatum som vanligt?

Citat:
e-kort används redan flitigt i många länder i Europa och i USA. Du som är kund i FöreningsSparbanken eller Sparbanken blir först i Sverige med att erbjudas möjligheten att koppla e-kort till ditt kort.
Själv har jag aldrig stött på det, vare sig på europeiska sajter eller på amerikanska. Kanske jag bara varit ouppmärksam? Tror ni att det det här verkligen är en lösning som kommer att sprida sig i framtiden? Det är väl egentligen inte bättre än de andra betallösningar som banker hittat på; Nordea (?) har (hade?) väl också nån variant där man skulle logga in på banken för att betala till en online-butik...?
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-12, 10:21 #16
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
Citat:
Originally posted by Daniel@Nov 12 2003, 00:23
Men om folk blir mer uppmärsamma på tjänster som tex E-Kort, så skulle nog "fegheten" att minska något.
Finns det inte risk att effekten istället blir att folks oro bekräftas? Man ser att stora banker hittar på alternativa lösningar för online-betalning och därmed stärks en uppfattning om att (vanlig) kortbetalning inte är säkert. Eller?
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-12, 10:48 #17
Daniel Daniel är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 7
Daniel Daniel är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 7
Citat:
Originally posted by efa@Nov 12 2003, 08:08
Om jag förstår det rätt så måste man alltså logga in på bankens ekortstjänst varje gång man vill betala. Det räcker alltså inte med att fylla i ett kortnummer och ett utgångsdatum som vanligt?
Man behöver inte logga in på nått specielt vis.
Du betalar som vanligt med det ekorts nummer som du skapat.

Så har iallafall jag gjort. Enda stället som inte fungerar via Ekort( som jag fått uppgift om) är SF.se

Eftersom man där använder sitt kort för att plocka ut biljetterna.

Citat:
Men om folk blir mer uppmärsamma på tjänster som tex E-Kort, så skulle nog "fegheten" att minska något.

Citat:
Finns det inte risk att effekten istället blir att folks oro bekräftas? Man ser att stora banker hittar på alternativa lösningar för online-betalning och därmed stärks en uppfattning om att (vanlig) kortbetalning inte är säkert. Eller?
Mmm visst bekräftas det att det varit brister i det "gamla" systemet. Men brister är ju till för att rättastill?
Daniel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-12, 14:53 #18
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel
Citat:
Ursprungligen postat av efa
Om jag förstår det rätt så måste man alltså logga in på bankens ekortstjänst varje gång man vill betala. Det räcker alltså inte med att fylla i ett kortnummer och ett utgångsdatum som vanligt?
Man behöver inte logga in på nått specielt vis.
Du betalar som vanligt med det ekorts nummer som du skapat.
Genererar man inte den genom att logga in på deras tjänst? Och sen blir den knuten till en specifik sajt och dessutom en specifik summa, eller har jag missuppfattat deras info?
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-12, 16:04 #19
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Ursprungligen postat av efa
Citat:
Originally posted by -Daniel@Nov 12 2003, 08:48
Citat:
Ursprungligen postat av efa
Om jag förstår det rätt så måste man alltså logga in på bankens ekortstjänst varje gång man vill betala. Det räcker alltså inte med att fylla i ett kortnummer och ett utgångsdatum som vanligt?
Man behöver inte logga in på nått specielt vis.
Du betalar som vanligt med det ekorts nummer som du skapat.

Genererar man inte den genom att logga in på deras tjänst? Och sen blir den knuten till en specifik sajt och dessutom en specifik summa, eller har jag missuppfattat deras info?
man kan välja om man vill generera ett "engångskort". dvs då väljer man en summa (förslagsvis strax över den summa man ska handla för just det enskilda köpet), kortets giltighet blir den månad man är i (tror dock inte det går att utnyttja fler än en gång?)

alternativt kan man generera ett kort på valbart många månader på en specifik summa, då blir alltså giltighetstiden [dagensmånad+antalmånaderframåt].

pengarna dras inte från ditt "riktiga" bankkonto förräns pengarna explicit utnyttjas från dina ekort. så om man skapar ett ekort "innehållandes" 500kr och sedan köper en domän för 312kr så dras endast 312kr från ditt bankkonto.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-13, 00:01 #20
1box 1box är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 17
1box 1box är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 17
Hur som helst så är ett smidigt betalningssätt nyckeln till en framgångsrik webshop. Jag tror dessutom att e-shoppandet bara kommer att öka och öka och med det innovativa betalningslösningar. För två år sedan handlade jag på nätet för att det många gånger var billigare - idag gör jag det för att det är så otroligt smidigt.

Ang. smidiga betalningslösningar och framgång så är ju blocket.se ett bra bevis på det. Att dom är framgångsrika kan jag iofs inte med säkerhet säga men att dom har råd med TV-reklam för ett annonstorg pekar ju lite mot det
1box är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017