Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


CSSproblem med IE

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-08, 18:39 #1
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Jag har fem stycken flytande div:ar som ligger brevid varandra. Varje div har en border-left. Dessa div:ar måste tillsammans uppnå en viss storlek. Problemet är att IE gör den totala längden av div:arna till två pixlar större än Firefox och Opera, vilket innebär att den sista div:en kommer på raden under i IE.
Jag har samma lösning för fyra div:ar i rad och då blir den totala storleken samma i IE som i Firefox och Opera, men när det är fem så blir storleken alltså 2 pixlar större i IE.

Någon som vet vad det beror på och har någon något förslag på hur man kan lösa det?
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-08, 19:08 #2
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Löste det. Det var samma gamla vanliga box model, trodde inte IE 6 hade kvar samma problem som femman.
Lösningen hittade jag här: css-discuss.incutio.com/?page=BoxModelHack
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-08, 21:00 #3
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Citat:
Originally posted by ric@Oct 8 2006, 19:08
Löste det. Det var samma gamla vanliga box model, trodde inte IE 6 hade kvar samma problem som femman.
Lösningen hittade jag här: css-discuss.incutio.com/?page=BoxModelHack
Box Model triggas fortfarande i Quirksmode i IE6: http://www.wellstyled.com/html-docty...wser-mode.html

Som framtida referens
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-08, 21:01 #4
Patek Philippe Patek Philippe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 91
Patek Philippe Patek Philippe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 91
Citat:
Originally posted by ric@Oct 8 2006, 19:08
Löste det. Det var samma gamla vanliga box model, trodde inte IE 6 hade kvar samma problem som femman.
Lösningen hittade jag här: css-discuss.incutio.com/?page=BoxModelHack
IE6 har inte kvar problemet så länge sidan genereras i standards mode och inte i quirks mode. Mao använd en strict doctype.
Patek Philippe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-08, 23:21 #5
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Citat:
Ursprungligen postat av Patek Philippe
Citat:
Ursprungligen postat av ric
Löste det. Det var samma gamla vanliga box model, trodde inte IE 6 hade kvar samma problem som femman.
Lösningen hittade jag här: css-discuss.incutio.com/?page=BoxModelHack
IE6 har inte kvar problemet så länge sidan genereras i standards mode och inte i quirks mode. Mao använd en strict doctype.
Jag ser att jag använder xhtml 1.0 Transitional, vilket är rätt onödigt då jag egentligen följer strict. Men om problemet finns kvar för IE5.X så får jag ändå ha kvar box modell hacket pga. den läsaren.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-09, 00:53 #6
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Lånar din tråd Ric.. tack för lånet

Jag har en sida som följer xhtml 1.0 Transitional och den fungerar fint i IE6. Dock på EN dator, med IE6 (exakt samma version som på flera andra av företagets datorer, och med exakt samma version av Win XP) så genereras sidan riktigt konstigt.

I mina ögon ser det ut som att denna dators webbläsare genererar sidan i Quirks mode och inte standard mode. Kan man i så fall "stänga av" Quirks mode eller sätta på "Standard mode" i IE6?

När jag deklararer doctypen så gör jag på "vanligt sätt" UTAN en xml-prolog. Så IE6 borde inte kunna generera sidan i Quirks mode utan i Standard.

Kan det kanske vara en bugg i denna dators IE6 som precis uppstått? För sidan genererades rätt från början på denna dator, plötsligt så gjorde den det inte, samtidigt som alla andra datorers IE6 fortfarade genererade sidan rätt.
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-09, 10:39 #7
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Citat:
Originally posted by Seattlegrunge@Oct 9 2006, 00:53
Kan det kanske vara en bugg i denna dators IE6 som precis uppstått? För sidan genererades rätt från början på denna dator, plötsligt så gjorde den det inte, samtidigt som alla andra datorers IE6 fortfarade genererade sidan rätt.
Har du flera varianter av IE installerat? Det kan vålla lite problem när IE försöker välja motor väljer den oftast senaste, men kan nog finnas undantag. Är det exakt senaste, med alla uppdateringar? Är CSS:en korrekt, för övrigt?

Sedan kanske bör klargöras att XHTML transitional egentligen aldrig blir mycket bättre än p-STD (pseudo-standard) i N(etscape) N(avigator) 6 eller Mozilla (Firefox). IEs standard ligger betydligt närmare p-STD än dessa två webbläsares standard mode. Överhuvudtaget är XHTML ett uselt val om man skall ställa de principiella orsakerna till varför man överhuvudtaget besvärar sig med en bra, korrekt och strikt dokumenttyp.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-09, 23:56 #8
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Nope, endast en version av IE installerat på burken... och det är exakt samma maskin-, os- och ie-konfiguration på den burken som på flera andra burkar på företaget. Och alla senaste uppdateringarna är installerade, både för Win XP och IE.

Ska man övergå till Strict mode istället då? Kan det hjälpa menar du?!?!
Koden är ju egentligen färdig för Strict mode... var bara det att jag valde Transitional när jag drog igång projektet.
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-10, 07:17 #9
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Citat:
Originally posted by Seattlegrunge@Oct 9 2006, 23:56
Nope, endast en version av IE installerat på burken... och det är exakt samma maskin-, os- och ie-konfiguration på den burken som på flera andra burkar på företaget. Och alla senaste uppdateringarna är installerade, både för Win XP och IE.

Ska man övergå till Strict mode istället då? Kan det hjälpa menar du?!?!
Koden är ju egentligen färdig för Strict mode... var bara det att jag valde Transitional när jag drog igång projektet.
En strict doctype är alltid att föredra. Puritanerna (däribland jag själv inräknad) debatterar ju mycket för att en Transitional doctype inte är mycket bättre än gammal hederlig tagsoup.

Sedan finns det ju också en debatt om XHTML vs HTML, som grundar sig en liten myt om HTML-kompatibel XHTML.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-10, 09:27 #10
f_b f_b är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 54
f_b f_b är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 54
Synd att inte Microsoft också är puritaner...
f_b är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017