Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Binero serverer ligger nere

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-12-20, 17:18 #1
Skatan Skatan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 182
Skatan Skatan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 182
Tänkte kolla om jag är ensam om att ligga på Binero's Nemo server som legat nere sedan i natt.
Från början verkar det som det skulle vara ett planerat driftstopp för underhåll som skulle vara färdigt på ett par timmar.

Men servern har legat nere hela dagen och dom inte kunnat uppdatera driftinformationen utan står fortfarande "Återställning pågår. Alla tjänster beräknas vara uppe under förmiddagen. "

På kundservice har dom inga konkreta svar som vanligt.
Känns som dom kunde lagt några minuter på uppdatera driftinformationen under felperioden så man slipper mejla/ringa för veta hur arbetet fortgår.

Är jag ensam här på WN att ligga på Nemo-servern?
Skatan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-20, 17:43 #2
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Jag ligger på Majestix så jag har inga problem.
Vad sade kundtjänst när du kontaktade dem?
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-20, 17:43 #3
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Nemo är en Windows-server med ett mindre antal kunder. Vi utförde ett rutinmässigt underhåll på den i natt och upptäckte då att en hårddisk var trasig. För att undvika ett större missöde påbörjade vi en migrering till en annan server. Det arbetet har pågått både hela natten och dagen, men tyvärr så är det inte klart än.

Vi räknade med att vara klara under förmiddagen men pga problem med IIS:en har den inte kommit igång än. Anders sitter och arbetar med den för fullt och vi har inte haft möjlighet att ge några konkreta svar om när den är igång igen eftersom det inte går att uppskatta detta än. Arbetet med servern kommer dock att fortsätta till dess att den är uppe igen.

Kunder som vill ha besked om när Nemo är uppe igen kan skicka in ett ärende till oss. Jag får beklaga den här störningen men vi gör verkligen vårt yttersta för att lösa detta.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-20, 22:11 #4
kydyl kydyl är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 70
kydyl kydyl är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 70
Öhh, va?

Om en hdd går sönder så rycker man väl ur den och stoppar i en ny och går och tar en fika medans raid-controllern bygger upp den nya raiden.

Varför börja strula med en ny server och dryga sig?
För snälla, säg att ni har ett vettigt raid system
kydyl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-20, 23:38 #5
acidflashs avatar
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 492
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare
acidflashs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 492
Det låter här som redudansen är lite tvivelaktig.
För som kydyl säger så borde det bara vara hotswapa disken och låta raiden ta vara på resten. Men finns det ingen raid så är det svårt iofs =)
acidflash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-21, 07:32 #6
Skatan Skatan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 182
Skatan Skatan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 182
Nu verkar servern vara igång, men alla sidor har "Under Construction".
Våra tiotalet sidor har legat nere i långt över ett dygn nu.

Detta jag var rädd för när Binero/Aleborg gick över till "snällt webbhotell" och mer utrymme och bandbredd än kvalite.
Skatan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-21, 07:37 #7
Skatan Skatan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 182
Skatan Skatan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 182
Citat:
Originally posted by JonathanS@Dec 20 2007, 18:43

Kunder som vill ha besked om när Nemo är uppe igen kan skicka in ett ärende till oss. Jag får beklaga den här störningen men vi gör verkligen vårt yttersta för att lösa detta.
Vore det inte bättre att ha en väluppdaterad driftinformation än att varje kund skapar ett case som en i personalen måste besvara?
Skatan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-21, 08:44 #8
gsocs avatar
gsoc gsoc är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 568
gsoc gsoc är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
gsocs avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 568
Ring Jonathan eller nån av dom andra, dom kan garanterat ge dig spikfärsk information.
Anledningen jag tror att dom inte har uppduttat drift infon, är att dom inte riktigt har koll på vad som är fel, men försöker lösa det.

Notera att jag inte försvarar binero på något sätt, jag själv tycker dom ska uppdatera driftinfon med mycket mycket detaljerad info.
gsoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-21, 08:57 #9
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Deras driftblogg är ju ändå ganska uppdaterad:

Citat:
Servern Nemo är en av våra absolut äldsta webbservrar, i dagsläget återfinns, med enstaka undantag, enbart återförsäljare på servern.
Då servern har börjat gå dåligt så beslutade vi oss för att göra en flytt till en ny server, när detta gjordes så gav servern upp och vi var tvugna att använda en backup för att återställa windows systeminställningar på den nya servern.

Tyvärr så blev det konflikter på den nya servern med de inställningar som den tidigare hade haft och det gick inte att få igång IIS:en, programvaran som visar hemsidorna, enkelt uttryckt. Vi blev därför tvingade att göra en flytt av samtlig data och kontoinställningar genom ett egenutvecklat program, nackdelen med programmet är att det tar tid, fördelen är att de bevarar rättigheter med mera på samtliga konto.

Vi ber om ursäkt för det inträffade och ser fram emot vårt nya system som kommer i början av nästa år och förhindrar den här typen av händelser helt.
Vårt program jobbar för närvarande för fullt med att föra över all information, skapa webbplatser och användare.
https://www.binero.se/kundservice/hjalp/ind...wnews&newsid=18
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-22, 09:38 #10
Skatan Skatan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 182
Skatan Skatan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 182
Citat:
Originally posted by JonathanS@Dec 20 2007, 18:43
Nemo är en Windows-server med ett mindre antal kunder. Vi utförde ett rutinmässigt underhåll på den i natt och upptäckte då att en hårddisk var trasig. För att undvika ett större missöde påbörjade vi en migrering till en annan server. Det arbetet har pågått både hela natten och dagen, men tyvärr så är det inte klart än.

Vi räknade med att vara klara under förmiddagen men pga problem med IIS:en har den inte kommit igång än. Anders sitter och arbetar med den för fullt och vi har inte haft möjlighet att ge några konkreta svar om när den är igång igen eftersom det inte går att uppskatta detta än. Arbetet med servern kommer dock att fortsätta till dess att den är uppe igen.

Kunder som vill ha besked om när Nemo är uppe igen kan skicka in ett ärende till oss. Jag får beklaga den här störningen men vi gör verkligen vårt yttersta för att lösa detta.
Vår sida fungerar fortfrande inte och jag skickade ett mejl igår eftermiddag.

Binero, sicket jävla skämt.
Skatan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017