Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Se.nu såld för 165 000 SEK.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-02, 21:17 #11
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Peter, jag trodde mer om dig. Vi har ju ändå haft denna diskussion ett antal gånger tidigare.

Bara för att man sänker, eller dumpar, priserna så betyder det inte att man automatiskt uppmuntrar eller uppskattar en andrahandsmarknad. Innan Loopia sänkte priserna så kostade det ungefär en 6-800 kr att registrera en .se domän. Det var ett på tok för högt pris, som hindrade såväl traditionella verksamheter som nätfokuserade verksamheter. Men på inget sätt var det ett för högt pris för aktörer på andrahandsmarknaden. Det lär nog de flesta här kunna hålla med om.

Nej, prissättningen har alltid varit riktad mot förstahandskunder. På inget sätt har varken Loopia eller Binero tjänat på andrahandsaktörerna, snarare tvärtom. Men det går ju givetvis inte att försöka hindra någon från att registrera ett domännamn, oavsett om det handlar om en seriös verksamhet som verkligen kommer få användning för domänen eller om domänen bara hamnar i en domänportfölj.

Att du fortfarande använder det här uttjatade (och meningslösa) argumentet, och kallar mig inkonsekvent, är jäkligt trist. Det känns snarare som ett sätt att försöka rättfärdiga ditt eget (tidigare) agerande. Men visst, du vinner säkert lite billiga poäng hos en och annan domänpundare.

Jag påstår inte att jag inte har någon delaktighet i andrahandsmarknaden, jag har trots allt varit med och sålt flest domäner i Sverige, men jag står fast vid min åsikt om denna marknad, dess aktörer och deras påverkan av övriga affärsverksamheter på nätet. Andrahandsmarknaden är inte positiv för någon toppdomän (det var förövrigt kontentan av mitt tidigare inlägg, som några tydligen inte förstod).
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-02, 21:23 #12
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
*bryter av inför rond 2*

Antingen tillåter man en andrahandsmarknad eller inte. Det handlar endast om regler, vem som - medvetet eller omedvetet - hjälpt till att påverka marknaden i en eller annan riktning är skit samma. Tror både herr Sulo och herr Forsman är väl medvetna om sina egna åsikter utan att den andre måste försöka måla upp en annan bild. Tröttsamt och barnsligt?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-02, 21:52 #13
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jul 2 2009, 20:23
Tröttsamt och barnsligt?
Kanske, kanske inte. Jag vill gärna tro att jag har barnasinnet kvar.

Tycker att det är dåligt med intressanta diskussioner på WN nuförtiden. Om tillfälle ges så tar jag det gärna. Men om det inte uppskattas så...
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-02, 21:58 #14
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Jag tycker ni kan diskutera på en stund. Kan bli roligt. Men inget bråk! För då kommer saxen och skräpet som blir över hamnar i papperskorgen.
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-02, 22:18 #15
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
tartareandesire - ursäkta är du lekfarbror här? Du vill skriva din åsikt om saken men att andra låter bli?
Definiera då gärna din syn på "Tröttsamt och barnsligt" och inbegrip gärna din egen roll i samma stycke.
Skämt åsido - trodde att det här var ett diskussionsforum!?


JonathanS - Precis, vi har språkat om detta ämne lika många gånger som jag gjort min ståndpunkt klar för dig.
Min övertygelse är att en TLD med gynnsam tillväxt har en parallell andrahandsmarknad - som växer och agerar i symbios med varandra.
Modellen "subventionerade domänpriser" gynnar naturligtvis webbhotellens försäljningar av deras core.

Citat:
Bara för att man sänker, eller dumpar, priserna så betyder det inte att man automatiskt uppmuntrar eller uppskattar en andrahandsmarknad.
Jag önskar att du var mer insiktsfull än vad den meningen säger.

Citat:
Men på inget sätt var det ett för högt pris för aktörer på andrahandsmarknaden. Det lär nog de flesta här kunna hålla med om.
Tycker att vi pratar om lite olika saker här. Det går ofta hundratal registreringar på en "lite större andrahandsförsäljning" och såvitt jag förstått så är det domänportföljshållare som du definierar som "domänpundare" (för övrigt ett uttryck som du vet vad jag tycker om..)

Parantes: Sen var det om jag minns rätt så att Loopia hade "GRATIS" domäner (vid beställning av webbhotell) under en ganska lång tid (nåt år eller så), för att sedan ta vad konkurrentera tog 600-800, för att sedan succesivt sänka priserna i etapper till vad det är idag. så nog har ni väl kalibrerat prismodellen alltid..

Men jag kanske ska förtydliga det jag skriver: Jag är INTE negativ till dig eller din (icke avsedda) inverkan på domänhandeln, jag skulle bara önska att du var lite mer klarsynt och insåg att det ena leder till det andra. Sen har jag inga problem med dina åsikter - dom får du ha hur mycket du vill <_<
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-02, 23:51 #16
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Min övertygelse är att en TLD med gynnsam tillväxt har en parallell andrahandsmarknad - som växer och agerar i symbios med varandra.

Det är en förväntad reflektion från dig, men en oroväckande ståndpunkt från en person i din sits. Jag hoppas innerligen att den inte delas av dina kollegor på .SE. Det kan nämligen både skada och svärta ner vår nationella toppdomän rejält.

Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Jul 2 2009, 21:18
Modellen subventionerade domänpriser gynnar naturligtvis webbhotellens försäljningar av deras core.
Ja, webbhotellsförsäljningen var/är den primära inkomstkällan vid domänsubventionerna. Det var precis det jag skrev, domänpundarna är egentligen inte önskvärda (många domäner, inget webbhotell).

Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Jul 2 2009, 21:18
Citat:
Bara för att man sänker, eller dumpar, priserna så betyder det inte att man automatiskt uppmuntrar eller uppskattar en andrahandsmarknad.
Jag önskar att du var mer insiktsfull än vad den meningen säger.
Utveckla det gärna lite mer (eller läs nästa kommentar).

Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Jul 2 2009, 21:18
Citat:
Men på inget sätt var det ett för högt pris för aktörer på andrahandsmarknaden. Det lär nog de flesta här kunna hålla med om.
Tycker att vi pratar om lite olika saker här. Det går ofta hundratal registreringar på en lite större andrahandsförsäljning och såvitt jag förstått så är det domänportföljshållare som du definierar som domänpundare (för övrigt ett uttryck som du vet vad jag tycker om..)
Nej, vi pratar nog om samma sak. I ditt tidigare inlägg påstod du att domänsubventioneringen orsakade andrahandsmarknaden (eller var en starkt bidragande faktor till den). Jag hävdar att så inte är fallet, utan att andrahandsmarknaden hade uppstått ändå (i takt med att domänernas andrahandsvärde uppdagades).

Och jag förstår givetvis att långt från alla domännamn säljs till fantasisummor.

Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Jul 2 2009, 21:18
Parantes: Sen var det om jag minns rätt så att Loopia hade GRATIS domäner (vid beställning av webbhotell) under en ganska lång tid (nåt år eller så), för att sedan ta vad konkurrentera tog 600-800, för att sedan succesivt sänka priserna i etapper till vad det är idag. så nog har ni väl kalibrerat prismodellen alltid..
Ja, men självklart. Innan vi insåg att det stred mot marknadsföringslagen så marknadsförde vi oss med "gratis domäner" på Loopia (vilket många andra webbhotell fortfarande gör idag). Men när vi förstod att det var fel så upphörde vi med det. Att man kalibrerar sin prismodell, i synnerhet på en ny marknad, är väl inget konstigt? Det var en väldigt konstig parentes det där.

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Men jag kanske ska förtydliga det jag skriver: Jag är INTE negativ till dig eller din (icke avsedda) inverkan på domänhandeln, jag skulle bara önska att du var lite mer klarsynt och insåg att det ena leder till det andra. Sen har jag inga problem med dina åsikter - dom får du ha hur mycket du vill
Nja, riktigt så försiktigt och förstående var inte ditt föregående inlägg. Men om du insisterar så. Jag har trots allt inte sagt att jag är fullständigt oskyldig. Om än att mitt motstånd till andrahandsmarknaden, med allt vad det innebär, kvarstår.

Jag hoppas att alla som läser detta förstår att jag likaså inte hyser något personligt agg mot de agerar på andrahandsmarknaden för domäner, eller domänpundarna. Det enda jag egentligen vill är att fler personer och företag ska kunna dra nytta av attraktiva domännamn, snarare än att ett fåtal aktörer bara ska "sitta på dem".
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-03, 01:48 #17
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Har inte läst alla inlägg men, jag håller med om att Domännamn är överskattat, mestadels är det Hype från ägare. Jag tror i sj'lva verket många försäljningar inom domän industrin i .com sektorn är två storägare som byter namn med varandra för att skruva upp priser.

Smart visserligen, me visst är domän namn i säg väldigt överskattat.

Fast anledning är att det är den perfekta sagan, lite arbete--- stora pengar. Iaf så är det vad som domän kungarna har målat upp inom oss. Och jag har varit där och kikat in på Dnjournal och lästa alla historier, och drömt om framtiden.

Tog mig ett tag (bra Tag!) att läxa upp mig själv nog mycket och växa bort from det tankemönstren. Jag säger dock inte nej till Business.com, sex.com, dating.com etc etc men... chansen är liten att du gör ett super kap idag inom .com.

Du hittar inget värde i ny reggade domän idag, utan en affärsmodell i åtanke.

Att bygga en affärsmodell av ett domän namn är vad som borde vara på agendan med alla domäner. "flipping" och allt det, visst, men det är inte glamoröst och enkelt som det låter.

Ingen som är StreetSmart håller på med sådant. Utan då är det firma & företagande som gäller. Inte en utblottad "parked by XXX" hemsidan och "this domain is for sale".

Inget illa, bara min åsikt.
Maxjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-03, 02:13 #18
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Visserligen ! synd att det ska käftas så mycket, är det en maktspel eller är det pengar eller politik inblandat??

Vad är det du vill Peter, är priserna för låga för nya reggade domäner , tycker du?
Maxjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-03, 08:51 #19
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
Citat:
Originally posted by JonathanS@Jul 2 2009, 23:51

Jag hoppas att alla som läser detta förstår att jag likaså inte hyser något personligt agg mot de agerar på andrahandsmarknaden för domäner, eller domänpundarna. Det enda jag egentligen vill är att fler personer och företag ska kunna dra nytta av attraktiva domännamn, snarare än att ett fåtal aktörer bara ska sitta på dem.


Nej skämt åsido, hela andrahandsmarknaden handlar om pengar och en säljare kan aldrig få ut mer pengar från en köpare än vad köparen är beredd att betala för den aktuella domänen. Allt handlar alltså om vem köparen är när det kommer till prissättning och en försäljning. Det är naivt att tro att en domän som maklare.se skulle vara lika mycket värd för t.ex en fastighetsmäklare som jockeochsiwsmäklarfirma.se så självklart registeras de "bra" orden först och eftersom många vill ha just dessa bra ord skapas också en andrahandsmarknad. Det handlar om tillgång och efterfrågan och marknadsekonomi är ju knappast något som varit negativt för människans utveckling sedan det monetära systemet infördes så varför inte också på internet när det gäller domäner? Se istället "domänpundarna" som entreprenörer!

Tittar man på den amerikanska marknaden är det enligt min erfarenhet mycket mer vanligt där kontra Sverige att man skriver in detjagletarefter.com direkt i webbläsaren istället för att gå till Google eller någon annan sökmotor och göra en sökning. Självkart genererar då en bra domän ett betydligt resultat för direkt trafik med en konsument som redan innan han/hon har sett innehållet på sidan är intresserad av produkten (varför skulle han/hon annars ange just det ordet). Med fler registreringar under .SE tror jag vi kommer se samma förändring i en svensk internetanvändares browsingbeteende. Dessutom är domännamnet fortfarande viktigt för SEO.

I takt med att konkurrensen kring .com domänerna hårdnar så tror jag vi kommer se hur domänentreprenörerna vänder sina blickar mot toppdomäner med hög tillväxtkurva samt liberala registreringsregler för att utveckla sina domänportföljer, något som .SE domänen har (tack och lov!). För oss .SE registrarer är detta såklart jätteroligt då vi nu får förfrågningar från internationella aktörer både när det gäller stora .SE registreringar och övriga tjänster kopplade till .SE-domänen.
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-03, 09:02 #20
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
Citat:
Originally posted by NameDrive@Jul 2 2009, 15:12
Varning: Jag är delaktig i den här affären. Vill inte ägna mig åt dold marknadsföring.

Schibstedägda tv.nu köper se.nu genom Namedrive för att senare i höst lansera en video- och tv-tjänst på domänen. Tillsammans med WN's egen Thomas Meivert kommer Tom Xiong att etablera en tjänst som fångar upp trenden med mer rörlig bild på nätet.

Det är en modig affär! Med tanke på hur resonemangen går vad gäller cctld:er som domännamn så skulle jag vara mycket försiktig med ett dylikt köp.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017