Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varning för persondata.nu

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-15, 00:36 #21
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Vidrigt beteende. Bestrid och möt dem i rätten. Det kostar dig inte mer om du förlorar, men det kostar dem en hel del.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-15, 14:56 #22
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Originally posted by jonny@Apr 15 2007, 00:36
Vidrigt beteende. Bestrid och möt dem i rätten. Det kostar dig inte mer om du förlorar, men det kostar dem en hel del.
Det kan kosta dig mer om du förlorar, nämligen deras advokatkostnader.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-15, 16:00 #23
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Ångerrätt kan inte åberopas eftersom tjänsten påbörjats...

Tror inte det finns så mycket att göra mer än att bedriva oponion mot företaget. Maila till Plus, Insider, Uppdrag Granskning etc..
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-15, 21:02 #24
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Jag måste erkänna att jag provade på deras tjänst och känner mig lurad jag med. Det blev lite snoppet att upptäcka att sökningarna kostade pengar. Eftersom det på startsidan finns en länk Pris, så får jag bara konstatera att jag mer eller mindre får skylla mig själv som inte tittade igenom länkarna ordentligt.

Dock måste jag säga att hela upplägget är gjort på sådant sätt att man bara ramlar igenom hela processen utan att tydligt uppmärksammas på att det är en betaltjänst.

Det finns en tingsrättsdom (har inge data på den) där rätten ansåg att en beställning på Internet bör föregås av minst 3 knapptryckningar. Det kan vara <gå till kassan>, <kontrollera din beställning> och slutligen <beställ>. Ett sådant förfarande bör inte någon normalbegåvad person misstolka att de inte gör en beställning.

Jag har i alla fall skrivit till KO och begärt att få ta del av deras ärende 2007/273. Ska bli kul att läsa det.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-15, 21:42 #25
elofssons avatar
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elofssons avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
Citat:
Originally posted by guran@Apr 15 2007, 21:02
Jag måste erkänna att jag provade på deras tjänst och känner mig lurad jag med.
Samma här, gjorde en sökning för att testa utan att ha koll på att det var en betaltjänst. Bara att skylla sig själv att man inte var mer uppmärksam då...
elofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-15, 22:32 #26
MrJazz99s avatar
MrJazz99 MrJazz99 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 21
MrJazz99 MrJazz99 är inte uppkopplad
Nykomling
MrJazz99s avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 21
Som väl insatt i denna typ av frågor kan jag bara konstatera att de flesta här är helt fel ute. KO är bara en rådgivande instans och har ingen beslutsrätt. Dock kan Marknadsdomstolen vid vite förbjuda en viss typ av försäljningsmetoder. Dessutom råkar jag veta att Persondata är godkänt av KO som granskat sidan och företaget har därefter anpassat den till deras krav.
Minst hälften av alla Internetbaserade försäljare använder sig av samma försäljningsmetod och det finns t.e.x bedrägligare förfarande i ICA-affären där man ställer godis och tobak nära kassan så folk skall "tvingas" köpa detta på vägen ut. För att inte tala om Eniro som inte ens upplyser om att deras nummerupplysning kostar pengar när man ringer till dem.....Elgiganten med "Cykel på köpet" - ett klassiskt s.k. kombinationserbjudande som Marknadsdomstolen borde fällt för länge sen...
Efter att ha tittat på sidan kan jag inte begripa att nån känner sig "lurad". Prisinformationen finns ju både i menyn och på login-sidan. Hur kan nån tro att en sån här tjänst skulle vara gratis när man registrerar mobilnummer vid inloggning ?
MrJazz99 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-15, 22:38 #27
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
Citat:
Originally posted by MrJazz99@Apr 15 2007, 21:32
Som väl insatt i denna typ av frågor kan jag bara konstatera att de flesta här är helt fel ute. KO är bara en rådgivande instans och har ingen beslutsrätt. Dock kan Marknadsdomstolen vid vite förbjuda en viss typ av försäljningsmetoder. Dessutom råkar jag veta att Persondata är godkänt av KO som granskat sidan och företaget har därefter anpassat den till deras krav.
Minst hälften av alla Internetbaserade försäljare använder sig av samma försäljningsmetod och det finns t.e.x bedrägligare förfarande i ICA-affären där man ställer godis och tobak nära kassan så folk skall tvingas köpa detta på vägen ut. För att inte tala om Eniro som inte ens upplyser om att deras nummerupplysning kostar pengar när man ringer till dem.....Elgiganten med Cykel på köpet - ett klassiskt s.k. kombinationserbjudande som Marknadsdomstolen borde fällt för länge sen...
Efter att ha tittat på sidan kan jag inte begripa att nån känner sig lurad. Prisinformationen finns ju både i menyn och på login-sidan. Hur kan nån tro att en sån här tjänst skulle vara gratis när man registrerar mobilnummer vid inloggning ?
Du får iofs säga "<vara> på köpet" - däremot inte "köp vara <x> så får du <y> gratis"
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-15, 22:48 #28
MrJazz99s avatar
MrJazz99 MrJazz99 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 21
MrJazz99 MrJazz99 är inte uppkopplad
Nykomling
MrJazz99s avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 21
Citat:
Originally posted by melin@Apr 15 2007, 22:38


Du får iofs säga "<vara> på köpet" - däremot inte "köp vara <x> så får du <y> gratis"
Stämmer, så står det i lagen, men var i ligger skillnaden ? Kunden uppfattar ju det på samma sätt. Detta belyser ju bara hur luddiga marknadsföringslagar vi har i detta landet. Frågan är ju till syvendes och sist - Skall vi tillåta fri konkurrens med vilka metoder som helst eller skall staten bestämma helt eller delvis vad vi skall konsumera ?
Jag tycker personligen att konsumenten skall avgöra.
MrJazz99 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-15, 23:21 #29
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by jokkoapa@Apr 13 2007, 12:14
---------------
Persondata Kreditupplysning AB
Persondata ägs av FVAB Org.nr. 556554-2932

556554-2932 Fordonsvärderingen i Kristianstad AB *
(Tidigare namn: Jxxx Exxxxxxx Consulting AB 2006-09-19)
Bifirma: Jxxx Exxxxxxx Effekt
Bifirma: Jxxx Exxxxxxx Reklam
---------------
Bäste MrJazz99, är det inte så att det är JUST denna fråga (Persondata) som du är insatt i ? eller har jag fel när jag påstår att det är du som utvecklat tjänsten åt Persondata ? Det skulle ju i så fall kunna uppfattas som naturligt då att du pekar på alla dummingar som är värre än Persondata.. men det ger ju inte Persondata mer kred för det..

Citat:
Softsystems har samarbetat med företag såsom Netsize, Card4Fun, E-mode, Jens Exxxxxxx Consulting,TWA för att nämna några.
Citat:
En stor del av vårt arbete har gjorts till Telecom-industrin med lösningar för betaltjänster, SMS/MMS kommunikation och voice to IP-lösningar.
www. softsystems .se/about_S.aspx
(sidan i MrJazz99´s profil)
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-15, 23:41 #30
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Citat:
Originally posted by HenSod@Apr 13 2007, 21:11
Genom att titta på den skärmdumpen som Fabian har bifogat så anser i alla fall jag att det är solklart att det handlar om att försöka göra så att användaren inte upptäcker avtalet.
Jag tycker det borde finnas en lag som innebär att ett formulär som innehåller ett avtal måste placeras i nivå med submit-knappen så att man upptäcker det lätt. Dessutom tycker jag att det bör finnas en funktion som kräver att registreraren kryssar i en ruta som innebär att användaren godkänner avtalet.
En liten fundering: Trots att det står att man har accepterat affärsvillkoren, vilka villkor har man accepterat? I anslutning till den information man fyller i, samt knappen för att genomföra registreringen finns det inget avtal..
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017