Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur kan man vara anonym på whois då det gäller .SE?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-16, 22:48 #21
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag utgår givetvis från att de uppgifter som lämnats är korrekta, något annat vore märkligt att göra. Är det inte så ber jag om ursäkt men det finns problem inom de flesta företag, myndigheter och andra organisationer som kan åtgärdas med relativt enkla medel.

Att kontrollera förnamn mot en namndatabas är ju tämligen enkelt gjort. Därefter kan man gå igenom de som verkar misstänkta närmare. Chansen att detta, som nu, upptäcks av grävande domänjägare är ju ganska liten och ingenting man kan förlita sig på.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-16 klockan 22:57
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 23:31 #22
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
@Johan H - Nej, du har inte mailat .SE (.SE Registry), utan du har mailat till kundtjänsten hos en registrar (i detta fall .SE Direkt) som INTE har mandat eller möjlighet att avregistrera ett domännamn på eget initiativ.
Vad du däremot verkar ha glömt är att du mailat mig direkt om just detta fall. Och redan dagen efter gjorde jag det .SE Registry gör i dessa fall..

Ansvaret är innehavarens

http://www.iis.se/docs/Registreringsvillkor_sv.pdf

@AndreasS - Det är helt riktigt, vi kan inte jaga fel hos innehavare, men vi ber vänligt innehavaren att uppdatera uppgifterna enligt ovan, när vi blir uppmärksammade på uppenbara brister.

@Terabyte - Som jag jag skrev, så kan registraren endast "be" registranten att uppdatera.

@jonny - Det stämmer att .SE Registry "fullständigt skiter i" att försöka avregistrera domäner. - .SE Registry försöker hellre tillse att registranter uppdaterar till valida uppgifter.

Dessutom kan jag inte annat än småle att en "Supermoderator", påhejad av en annan "Supermoderator" kritiserar .SE med att han påtalat "något liknande".
Det gör inget om du är mer specifik än så, förslagsvis i ett mail till [email protected] så att vi kan kontrollera om "något liknande" är av samma karaktär som denna tråds topic.

@Network - Som du vet och säkert förstår så har vi PuL att ta hänsyn till, dessutom jämställer .SE Enskilda firmor (per default) för visning av uppgifter pga av att den fysiska personens personnummer används som organisationsnummer för firman och härr ser .SE organisationsnumret som en personuppgift, värd att skydda.
Däremot kan Enskilda Firmor frivilligt välja att visa samtliga uppgifter i whois.

Kontroll skall utföras av registraren vid registreringstillfället, men det står även fritt för registrant att uppdatera kontakt- och adressuppgifter.. (alltså registrants ansvar, skydighet och enligt ovan citat, även risk).

Samkörning med andra databaser/register (eller vad andra skulle kalla för adresstvätt) är inte helt enkelt och framförallt får/kan det inte vara påtvingande.


from XXXXX XXXXXXX <[email protected]>
till [email protected]
datum 10 december 2010 20:09
ämne hemlig domäninformation?
skickat från gmail.com
dölj information 10 dec (6 dagar sedan)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

mvh johan





-------------------


Peter, om ombud som loopia i detta fall, får in kunder som reggar domännamn med förnamn och efternamn och anger "domäner" i dessa fält så borde dom såklart se över det hela. Eftersom det strider mot villkoren?
Man borde ju utföra en kontroll på vilka domäner som registrerats, bara en snabb överblick med namnen.

Men, om ombuden inte klarar av att sköta detta, bör det ju vara upp till IIS att ge dom en liten varning, eller hur? Ge mig access till [email protected] så gör jag detta kostnadsfritt. Jag bjuder på det.

Senast redigerad av Johan H den 2010-12-16 klockan 23:35
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 00:55 #23
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
@tartareandesire - Om jonny´s case är av samma art som detta kan jag inte avgöra ännu, men att påstå att .SE Registry inte skulle bry sig - är inte alls sant.
Även om "begäran om uppdateringsbrev" tillhör de lite mer standardmässiga ärendena för Registrargruppen, så genomförs dessa kontinuerligt på tips utifrån.

Själv har min roll på .SE det senaste året nästan i huvudsak ägnats till misuse/abuse-ärenden, som ökat markant.
Det är också anledningen till varför .SE just nu rekryterar en "återförsäljaransvarig" (läs: Registaransvarig)
http://www.iis.se/om-se/jobba-pa-se
alltså den roll jag anställts som på .SE Registry och det är på intet sätt så att jag kommer att sluta ha kontakt med .SE´s registrarer - tvärtom.
Men jag tar ett steg åt sidan och är sedan en tid Abuseansvarig för hela .se-zonen - alltså en tjänst som inte existerat tidigare.

Vad gäller kontroll av registrantdata, så ligger det som sagt på registrarens ansvar att kontrollera uppgifterna vid nyregistreringstillfället och det sker även vissa automatiska och även kontroller av "mänskliga ögon" av registreringsflöden från .SE Registry.
Men det är mer vanligt att dessa förändringar skett i ett andra uppdateringsskede.
En global förnamnsdatabas tror jag heller inte är så lyckad, men det står ju registrarerna fritt att pröva.

Men jag menar också att "Enskilda firmor" är mer komplext än privatpersoner bla av följande:
Citat:
Ett fiktivt tankeexempel:
Lisa Pettersson är en rocksångerska på väg att bli hyfsat känd och har på på sin enskilda firma "Lisa Person Music" registrerat [lisapetterson.se] - (alltså på Lisas personnummer).

Det går bra för Lisa och hon anställer lite musiker (hennes band) och en webbmaster som ska sköta om hennes sida på nätet och se till att domän, webbhotell och innehåll på sidan är bra, betalas och hålls uppdaterat, så att fansen har något att läsa och Like:a på #FB.

Webbmastern heter Klas och för sakens skull kan vi säga att han heter Pettersson och är Lisas man. Klas ställer sig som KONTAKTPERSON för domänen som är registrerad på Lisas företag, eftersom det är hans ansvar att allt är uppe och snurrar och han ju är den enda som kan eller bryr sig om att webbhotell- och domänfakturor betalas..

Tänk till och kommentera gärna..

@Johan H - Vill du komma i kontakt med .SE Registry så är det nog bättre att använda den adress jag gett dig: [email protected].
Vidare är Loopia inget ombud, utan en registrar, som dessutom _som jag redan skrivit_ inte har mandat att avregistrera en domän på eget bevåg - hur mycket dom än skulle vilja.

Sen har du ingen aning om domänen nyregistrerats med dessa uppgifter eller om registranten ändrat dessa nyligen..

Men om jag förstår dig rätt så tycker du att Loopia ska få en varning av .SE Registry för att dom inte avregistrerar ett domännamn - något de avtalsmässigt inte får eller kan.
- Jag tycker att det låter som en illa genomtänkt idé..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 00:59 #24
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
@tartareandesire - Om jonny´s case är av samma art som detta kan jag inte avgöra ännu, men att påstå att .SE Registry inte skulle bry sig - är inte alls sant.
Även om "begäran om uppdateringsbrev" tillhör de lite mer standardmässiga ärendena för Registrargruppen, så genomförs dessa kontinuerligt på tips utifrån.

Själv har min roll på .SE det senaste året nästan i huvudsak ägnats till misuse/abuse-ärenden, som ökat markant.
Det är också anledningen till varför .SE just nu rekryterar en "återförsäljaransvarig" (läs: Registaransvarig)
http://www.iis.se/om-se/jobba-pa-se
alltså den roll jag anställts som på .SE Registry och det är på intet sätt så att jag kommer att sluta ha kontakt med .SE´s registrarer - tvärtom.
Men jag tar ett steg åt sidan och är sedan en tid Abuseansvarig för hela .se-zonen - alltså en tjänst som inte existerat tidigare.

Vad gäller kontroll av registrantdata, så ligger det som sagt på registrarens ansvar att kontrollera uppgifterna vid nyregistreringstillfället och det sker även vissa automatiska och även kontroller av "mänskliga ögon" av registreringsflöden från .SE Registry.
Men det är mer vanligt att dessa förändringar skett i ett andra uppdateringsskede.
En global förnamnsdatabas tror jag heller inte är så lyckad, men det står ju registrarerna fritt att pröva.

Men jag menar också att "Enskilda firmor" är mer komplext än privatpersoner bla av följande:



@Johan H - Vill du komma i kontakt med .SE Registry så är det nog bättre att använda den adress jag gett dig: [email protected].
Vidare är Loopia inget ombud, utan en registrar, som dessutom _som jag redan skrivit_ inte har mandat att avregistrera en domän på eget bevåg - hur mycket dom än skulle vilja.

Sen har du ingen aning om domänen nyregistrerats med dessa uppgifter eller om registranten ändrat dessa nyligen..

Men om jag förstår dig rätt så tycker du att Loopia ska få en varning av .SE Registry för att dom inte avregistrerar ett domännamn - något de avtalsmässigt inte får eller kan.
- Jag tycker att det låter som en illa genomtänkt idé..
Nejdå.

Jag tycker att loopia som vet hur man kommer i kontakt med personen i fråga ska göra så och meddela att personen måste ändra uppgifterna.

Jag tycker även att alla OMBUD (gillar ordet mer) har ett visst ansvar över deras kunder som registrerar via dem.

Någonstans måste ju IIS/ombudet kunna göra något åt saken. Om inget kan hända personen, så kommer jag ju själv ändra alla domäner jag har på mig till "FUCK OFF" istället för mitt namn.

Eller så kan IIS tillämpa anonym whois redan imorrn.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 01:16 #25
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
Nejdå.

Jag tycker att loopia som vet hur man kommer i kontakt med personen i fråga ska göra så och meddela att personen måste ändra uppgifterna.

Jag tycker även att alla OMBUD (gillar ordet mer) har ett visst ansvar över deras kunder som registrerar via dem.

Någonstans måste ju IIS/ombudet kunna göra något åt saken. Om inget kan hända personen, så kommer jag ju själv ändra alla domäner jag har på mig till "FUCK OFF" istället för mitt namn.

Eller så kan IIS tillämpa anonym whois redan imorrn.
Du får tycka precis vad du vill om vilket ansvar registrarerna ska ha och inte. Jag har citerat Registreringsvillkoren som samtliga registranter underkastat sig att följa där detta regleras.

Jag har också berättat att registrarerna INTE får förändra registrantdata eller avregistrera en domän, utan uppdrag från registranten.

Och att .SE Registry är den part som KAN avregistrera ett domännamn som brister i 4.1 och som inte uppdaterats i tid.

Sen spelar det ju faktiskt mindre roll vad du och jag tycker om dessa regler - det är ju dessa vi har att förhålla oss till. Om du har "förbättringsförslag", så skriv gärna ner dem i ett mail, så ska jag se till att framföra dem och kanske ser du en förändring i villkoren, nästa gång de revideras..

Citat:
Vad du däremot verkar ha glömt är att du mailat mig direkt om just detta fall. Och redan dagen efter gjorde jag det .SE Registry gör i dessa fall..

Senast redigerad av Internet Sweden den 2010-12-17 klockan 01:19
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 01:21 #26
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Du får tycka precis vad du vill om vilket ansvar registrarerna ska ha och inte. Jag har citerat Registreringsvillkoren som samtliga registranter underkastat sig att följa där detta regleras.

Jag har också berättat att registrarerna INTE får förändra registrantdata eller avregistrera en domän, utan uppdrag från registranten.

Och att .SE Registry är den part som KAN avregistrera ett domännamn som brister i 4.1 och som inte uppdaterats i tid.

Sen spelar det ju faktiskt mindre roll vad du och jag tycker om dessa regler - det är ju dessa vi har att förhålla oss till. Om du har "förbättringsförslag", så skriv gärna ner dem i ett mail, så ska jag se till att framföra dem och kanske ser du en förändring i villkoren, nästa gång de revideras..
Jag har inte sagt något om att loopia i detta fall ska avregistrera domännamnet.
Jag säger bara följande.


1. en besökare surfar in på loopia
2. besökaren beställer en domän via loopia
3. besökaren fyller i sina uppgifter och anger "k*k" som förnamn och "f*t*a" som efternamn.
4. besökaren betalar med kort online
5. loopia registrerar domänen

såhär ser det ut nu.

Men det bör även gå till såhär

6. loopia kollar igenom sina registrerade domännamn för dagen eller för veckan och bara snabbt går igenom alla nyregistreringar
7. vid eventuella fel, så kontaktar loopia denna besökare
8. besökaren ändrar uppgifterna inom en tidsram om inte så kontaktar loopia IIS.

The End!
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 01:43 #27
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Själv tror jag att just .SE bryr sig, men många registrators inte bryr sig. Jag hade dock hoppats att just den registratorn jag kontaktade hade i alla fall svarat med att de skall skicka det vidare och anmäla hos .SE, men svaret var helt annorlunda - typ inget. I det fallet var personens namn och efternamnet bara något skämt. Vet att jag tyckte det var surt, men glömde det lika fort som jag hittade det.

Tror dock att det finns en hel del utländska domänägare som uppger falska uppgifter. Speciellt adresser. Det är dock nästan helt omöjligt att kontrollera för .SE
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 01:48 #28
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte Visa inlägg
Själv tror jag att just .SE bryr sig, men många registrators inte bryr sig. Jag hade dock hoppats att just den registratorn jag kontaktade hade i alla fall svarat med att de skall skicka det vidare och anmäla hos .SE, men svaret var helt annorlunda - typ inget. I det fallet var personens namn och efternamnet bara något skämt. Vet att jag tyckte det var surt, men glömde det lika fort som jag hittade det.

Tror dock att det finns en hel del utländska domänägare som uppger falska uppgifter. Speciellt adresser. Det är dock nästan helt omöjligt att kontrollera för .SE
Jovisst. Men, vissa fall är så tydliga och då måste något hända?
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 06:57 #29
Networks avatar
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Networks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
..
@Network - Som du vet och säkert förstår så har vi PuL att ta hänsyn till, dessutom jämställer .SE Enskilda firmor (per default) för visning av uppgifter pga av att den fysiska personens personnummer används som organisationsnummer för firman och härr ser .SE organisationsnumret som en personuppgift, värd att skydda.
Däremot kan Enskilda Firmor frivilligt välja att visa samtliga uppgifter i whois.

...
Visst PuL och så, det känner jag naturligtvis till, men varför visa namn på ägaren öht? Vårat grannland Danmark visar det "som behövs" för sina .DK adresser. Var i ligger värdet/intresset att veta att det är Pelle Gustavsson som äger "xyz.se", och varför har man valt att göra på detta vis?.
Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 08:41 #30
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
@jonny - Det stämmer att .SE Registry "fullständigt skiter i" att försöka avregistrera domäner. - .SE Registry försöker hellre tillse att registranter uppdaterar till valida uppgifter.

Dessutom kan jag inte annat än småle att en "Supermoderator", påhejad av en annan "Supermoderator" kritiserar .SE med att han påtalat "något liknande".
Det gör inget om du är mer specifik än så, förslagsvis i ett mail till [email protected] så att vi kan kontrollera om "något liknande" är av samma karaktär som denna tråds topic.
Problemet är att det var några år sedan - innan den nya affärsmodellen infördes. Jag var mycket upprörd men kan inte längre minnas vilket domännamn det gällde.

Min uppfattning var i alla fall att IIS då inte var det minsta intresserade av problemet. Men det är väl vatten under bron nu som man säger

Sedan kanske Johan kan vara lite mer konstruktiv i sin kritik. De flesta känner redan till ditt hat för IIS och visst finns det brister i hur det fungerar och halvdana lösningar; men det hade varit trevligt att se att du fokuserade på problemställningen istället för att bara sätta dig på tvären hela tiden.

Senast redigerad av jonny den 2010-12-17 klockan 08:48
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017