Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur kan man vara anonym på whois då det gäller .SE?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-16, 18:51 #11
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Ja, jag har hittat en del sådana domäner. Mail till registrator ger inget. De bryr sig inte, fast det är att bryta mot reglerna (vad gäller domäninnehavaren).
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 18:55 #12
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Jo men hur kan inte IIS göra något åt det då? Jag mailade ju dom.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 18:55 #13
Omega Man Omega Man är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 139
Omega Man Omega Man är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 139
Alla som heter:

Anders Svensson och liknande är ju i praktiken anonyma om de reggar .se som privatperson.
Omega Man är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 19:00 #14
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
Jo men hur kan inte IIS göra något åt det då? Jag mailade ju dom.
De lär inte ha gjort nån koll på det, du kanske får påpeka det mer uppenbart. Dvs säga "Han kan ju omöjligen heta Domäner Domäner, kan ni kolla detta?"
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 19:09 #15
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasS Visa inlägg
De lär inte ha gjort nån koll på det, du kanske får påpeka det mer uppenbart. Dvs säga "Han kan ju omöjligen heta Domäner Domäner, kan ni kolla detta?"
Näe, det låter ju inte som att de verkligen tittat efter. Självfallet ska man inte få bryta mot reglerna och IIS bör agera. Man sitter inte säkert på domänen om man lämnar falska uppgifter.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 19:28 #16
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag har påtalat något liknande och försökt få dem att avregistrera en domän, men IIS skiter fullständigt i sånt, tyvärr.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 20:17 #17
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Jag har påtalat något liknande och försökt få dem att avregistrera en domän, men IIS skiter fullständigt i sånt, tyvärr.
Då är det på tiden att de tar sitt ansvar och skärper till sig. Inte så stor poäng med att ha regler ifall de struntar i om de efterföljs eller inte.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 21:31 #18
Networks avatar
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Networks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Jag anser att det är ganska skit samma då jag inte ser nyttan med att DELVIS dölja kontaktuppgifter på ägaren. Allt eller inget imho.
För egen del så har jag så gott som samtliga av mina egna gTLD domäner med dold whois då jag inte vill bli kontaktad/spammad av diverse idiotföretag som t.ex. Domain Renewal Group mfl.

Men OnT så är lösningen egentligen väldigt enkel att göra. Kolla/Samkör mot aktuella personregister (samma för utlänningar) innan man kan skapa (ny/ytterligare) användare för varje domän. Men samtidigt återkommer jag till första meningen i detta inlägg.
Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 21:47 #19
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Network Visa inlägg
Jag anser att det är ganska skit samma då jag inte ser nyttan med att DELVIS dölja kontaktuppgifter på ägaren. Allt eller inget imho.
För egen del så har jag så gott som samtliga av mina egna gTLD domäner med dold whois då jag inte vill bli kontaktad/spammad av diverse idiotföretag som t.ex. Domain Renewal Group mfl.

Men OnT så är lösningen egentligen väldigt enkel att göra. Kolla/Samkör mot aktuella personregister (samma för utlänningar) innan man kan skapa (ny/ytterligare) användare för varje domän. Men samtidigt återkommer jag till första meningen i detta inlägg.
Jo, dom mailen har man fått några stycken av men det blir en reflexmässig radering ganska snabbt så det stör inte nämnvärt imo.

Samköra med utländska register kan bli problematiskt i vissa fall har jag en känsla av.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 22:39 #20
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
@Johan H - Nej, du har inte mailat .SE (.SE Registry), utan du har mailat till kundtjänsten hos en registrar (i detta fall .SE Direkt) som INTE har mandat eller möjlighet att avregistrera ett domännamn på eget initiativ.
Vad du däremot verkar ha glömt är att du mailat mig direkt om just detta fall. Och redan dagen efter gjorde jag det .SE Registry gör i dessa fall..

Ansvaret är innehavarens
Citat:
4 INNEHAVARENS SKYLDIGHETER

4.1 Ansvar för uppgifter

4.1.1 Innehavaren ansvarar för att fullständigt firmanamn och kontaktperson eller privatpersons förnamn och efternamn, organisationsnummer/personnummer, momsregistreringsnummer (endast för utländska juridiska personer inom EU), adress, postnummer, postort, telefonnummer, e-postadress lämnas vid ansökan enligt dessa Registreringsvillkor samt att uppgifterna är korrekta.

4.1.2 Innehavaren är skyldig att fortlöpande och utan dröjsmål underrätta Registraren om ändring i de uppgifter som angivits vid ansökan inklusive ändring av e-postadress.
Registraren kommer därefter att korrigera uppgifterna i .SE:s register över Domännamn.
Citat:
6 UPPHÖRANDE AV REGISTRERING M.M

6.1 Avregistrering på grund av bristande uppfyllelse av åtaganden

6.2 .SE har rätt att enligt vad som anges nedan Deaktivera eller avregistrera ett Domännamn om Innehavaren inte uppfyller sina skyldigheter enligt punkt 4.1.

6.2.1 Om det föreligger någon brist enligt punkt 4.1 skall .SE skicka ett meddelande till Innehavaren med en uppmaning att avhjälpa bristen. Meddelandet till Innehavaren skall innehålla uppgift om vilken brist som skall avhjälpas. Har bristen inte avhjälpts inom tio (10) arbetsdagar från det att meddelandet avsändes, har .SE rätt att Deaktivera Domännamnet.
http://www.iis.se/docs/Registreringsvillkor_sv.pdf

@AndreasS - Det är helt riktigt, vi kan inte jaga fel hos innehavare, men vi ber vänligt innehavaren att uppdatera uppgifterna enligt ovan, när vi blir uppmärksammade på uppenbara brister.

@Terabyte - Som jag jag skrev, så kan registraren endast "be" registranten att uppdatera.

@jonny - Det stämmer att .SE Registry "fullständigt skiter i" att försöka avregistrera domäner. - .SE Registry försöker hellre tillse att registranter uppdaterar till valida uppgifter.

Dessutom kan jag inte annat än småle att en "Supermoderator", påhejad av en annan "Supermoderator" kritiserar .SE med att han påtalat "något liknande".
Det gör inget om du är mer specifik än så, förslagsvis i ett mail till [email protected] så att vi kan kontrollera om "något liknande" är av samma karaktär som denna tråds topic.

@Network - Som du vet och säkert förstår så har vi PuL att ta hänsyn till, dessutom jämställer .SE Enskilda firmor (per default) för visning av uppgifter pga av att den fysiska personens personnummer används som organisationsnummer för firman och härr ser .SE organisationsnumret som en personuppgift, värd att skydda.
Däremot kan Enskilda Firmor frivilligt välja att visa samtliga uppgifter i whois.

Kontroll skall utföras av registraren vid registreringstillfället, men det står även fritt för registrant att uppdatera kontakt- och adressuppgifter.. (alltså registrants ansvar, skydighet och enligt ovan citat, även risk).

Samkörning med andra databaser/register (eller vad andra skulle kalla för adresstvätt) är inte helt enkelt och framförallt får/kan det inte vara påtvingande.

Senast redigerad av Internet Sweden den 2010-12-16 klockan 22:44
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017