Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Se.nu såld för 165 000 SEK.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-27, 00:23 #91
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av claesm
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Vilka domäner har de tagit tillbaka förutom din egen?
Hundratals, kanske tusentals. Står till och med på deras Wikipedia-sida och Internet Sweden gjorde en lista för en tid sedan.
Nunames började ta tillbaka (revoke) ganska direkt efter att de körde igång. Porrsajter, spammare och phishingsajter var det väl kanske ingen som direkt protesterade emot, även om det känns obehagligt att se att många av dessa återtagna domännamn auktioneras ut via Sedo där Nunames drar in nya och stora pengar på dem. Vi får se om de tar tillbaka dem igen när det är dags att tjäna nya pengar?
Trångsynthet har jag för mig är ett av skälen till att Bill Per kan ta tillbaka en domän. Det är rätt många domäner med sajter som skulle kunna rubriceras som trångsynta på Internet, speciellt ifall polis, domare och bödel är samma person.
Och nej, jag hade inget content på min sajt som gjorde att den var i närheten av någon sådan återkallelse och det har inte Bill Per heller påstått. De ville helt enkelt bara ha den tillbaka och tog därmed den tillbaka. Bekvämt att själv vara polis, domare och bödel, som sagt.
Jo, det är jag väl medveten om men jag var nog snarare ute efter exempel på mer kontroversiella återtaganden. Att de städar upp i de där träskmarkerna tycker jag är enbart bra, även om jag inte är emot porr i sig (tycker knappast det går att likställa med bedrägeri och andra skumraskaffärer). Det tyder väl snarare på att de är måna om sitt rykte än tvärtom? Jag skulle gärna se att även andra toppdomäner agerade på samma sätt när det gäller att komma åt sådant.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-27, 00:33 #92
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jul 27 2009, 00:23
Att de städar upp i de där träskmarkerna tycker jag är enbart bra, även om jag inte är emot porr i sig (tycker knappast det går att likställa med bedrägeri och andra skumraskaffärer). Det tyder väl snarare på att de är måna om sitt rykte än tvärtom? Jag skulle gärna se att även andra toppdomäner agerade på samma sätt när det gäller att komma åt sådant.
Och du tycker Volvo ska ha rätt att ta tillbaka bilar som de tycker parkeras fel eller om användaren inte kör dem på ett sätt som du gillar? Därefter kan Volvo sälja dem genom sina återförsäljare igen och dra in nya pengar. Och igen.

Fullständigt galet resonemang som definitivt riskerar sänka förtroendet för och värdet på både domäner och Volvos.

Ägandet, eller i det här fallet innehavandet, är för mig heligt.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-27, 00:36 #93
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Att de dödar domäner som används för spamming eller phising tycker jag är schysst, men porr? Jag tycker inte att NuNames (eller någon annan ccTLD för den delen) ska leka moralpolis.

Isåfall bör de rimligtsvis plocka bort allting som har med porr, politik, droger (även alkohol), betting och allt annat som kan verka "tveksamt".
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-27, 02:33 #94
Networks avatar
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Networks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Citat:
Originally posted by htiawe@Jul 26 2009, 23:36
Att de dödar domäner som används för spamming eller phising tycker jag är schysst, men porr? Jag tycker inte att NuNames (eller någon annan ccTLD för den delen) ska leka moralpolis.
...
Amerika, Porr och Moral.. är ju en doktorsavhandling i sig.
Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-27, 08:46 #95
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
Och jo, det går att pressa dem, bara att skippa dem i rootnamnservrarna. De kan ju ha kvar deras frihet att precis som new.net och andra försöka lösa det på egen hand genom alternativa rootnamnservers.[/QUOTE]
Tyvärr Claes - men ICANN har inga sådana möjligheter. Det är heller inte ICANN som har det slutgiltiga avgörandet för vad som ska in eller ut ut rootservrarna. Det är Department of Commerce - en del av den amerikanska regeringen.

Det finns dessutom ett gäng rootserver operatörer som emellanåt kan ha mycket bestämda uppfattningar. Och utan deras samarbete blir det inga ändringar i rooten.

Att ropa på alternativa rötter är inte en lösning. Det kommer enbart innebära en fragmentering av Internet och leda till att alla kanske inte kan prata med alla - och det vill vi inte!
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-27, 08:57 #96
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
ICANN borde kräva ett uns av moral, etik och rakrygghet hos dem som tillåts drifta en cctld. [/QUOTE]

Som jag beskrev i ett annat inlägg i den här tråden så finns det inga avtal mellan cctld:er och ICANN. Det innebär också att ICANN inte kan ställa några krav på hur en cctld beter sig, vilka regler de har osv.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-27, 16:13 #97
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Jag tycker problemt är att, man kan äga domänen över en lång tid och sedan så vaknar man och domänen blev bort tagen "därför att.."

Ska man förbjuda porr, drogerelaterade sidor, och allt annat som inte faller en på läppen. Då får de rensa ut dem innan det byggs hemsidor och investeras i domänen.

Visst phishing, och kiminalitet, helt okej att ta bort, men det får inte leda
till maktmissbruk.
Maxjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-27, 16:16 #98
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Citat:
Originally posted by Maxjohan@Jul 27 2009, 16:13
Visst phishing, och kiminalitet, helt okej att ta bort, men det får inte leda
till maktmissbruk.
Som nämdes så auktionerades det ut en hel mängd premium Nu. domäner, jag tycker det säger sig självt att akta sig. Man vill ogärna stå med brallorna ner dragna vid knäna. :P
Maxjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-28, 08:36 #99
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
Citat:
Originally posted by Maxjohan@Jul 27 2009, 16:13

Ska man förbjuda porr, drogerelaterade sidor, och allt annat som inte faller en på läppen. Då får de rensa ut dem innan det byggs hemsidor och investeras i domänen.

Visst phishing, och kiminalitet, helt okej att ta bort, men det får inte leda
till maktmissbruk.
Det går inte att rensa en toppdomän från porr, droger, kriminalitet eller annat som anses stötande för vissa men också är långt bortom vad som är lagligt tillåtet kanske.

Dels så ska en tld akta sig för att ge sig in och vara dömande - det är för polis och domstolar att ta den rollen. Det kommer bara slå tillbaka surt om en tld försöker axla en roll som de varken har mandat eller kunskap för.

Dessutom så för att komma tillrätta med kriminalitet, barnporr och annat som inte är lagligt krävs internationellt samarbete - och det är inte det enklaste!

Till detta kommer att det mycket sällan är själva domänen som är stötande eller olaglig - det är innehållet på den webtjänst som finns kopplad till domännamnet. Och den har tld:n inget med att göra.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017