Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


EU-valet!

Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import.
Nya Moderaterna 24 17.27%
Socialdemokratiska Arbetarepartiet 7 5.04%
Centerpartiet 4 2.88%
Folkpartiet Liberalerna 4 2.88%
Kristdemokraterna 2 1.44%
Vänsterpartiet 2 1.44%
Miljöpartiet de Gröna 3 2.16%
Junilistan 2 1.44%
Sverigedemokraterna 7 5.04%
Piratpartiet 84 60.43%
Antal röster: 139. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-24, 11:46 #191
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:
Ursprungligen postat av klein
...och varje epost hade skott 2:- att skicka.,
Det hade ju varit kanon. Tänk vad mycket spam och skit man skulle slippa.
Kan i för sej instämma i din åsikt där... Hade tänkt just det när jag skrev det, men spam kan man faktiskt skydda sej emot. finns ett jätte bra program som Thunderbird..
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-24, 12:39 #192
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
Tänk vad sura dom ska bli när Jolly Roger bordar EU-Parlamentet! Det är lite av parodi
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-24, 13:41 #193
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by klein@May 24 2009, 11:15
2.0) Många medlemar här på WN hade inte ens kunna varit medlemmar utan licensformer som tex GPL. Andra möjligheter till fria ©.. Tänk på stora delav internets infrastruktur rullar på servrar bestående av Linux och FreeBSD, inte tala om Apache. Google skulle knappas blivit google, om inte GPL hade funnis.
Tänk om Microsoft hade stämt skiten ur Linus Torvalds för 15 år sedan, då linux kernel gjorde intrång på FAT filesystemet. Då hade vi haft ett intranät som hade bestått av MSN och IE 2.0. Hade varit lika utveckla som telegudien en gång i tiden var. Och du hade fått betala 15:-/min för att få vara online och varje epost hade skott 2:- att skicka.,
3.0) Det är fortfarande film / musik industrin att anpassa sig till dom nya distrubtions formerna. Precis som FACIT en gång i tiden fick upptäcka att folk ville ha elektroniska miniräknare från Japan och inte ha räknemaskiner bestående av kugghjul och mekniska delar.
3.1) Jag förstår att film/musik branschen inte gilla provsmakar modellen, eftersom då kan man inte producera en massa dåliga C filmer , som man sedan direkt pumpa ut på videohyllan för att dom inte håller klas ens för bio.
Hade du fått styra EU så hade vi inte vi ens haft val till EU, utan diktatur, det har redan viss kopral försökt med, han trodde tom att han var general och därav startade han vinterkrig emot Ryssland osv.
2.0) Skillnaden är att dom exempel du drar är sådana där utvecklarna har VALT dessa licensformer, nu vill "ni" påtvinga dessa licensformer (i princip) på alla. Jag håller med om att det varit positivt för utvecklingen, självklart, men det är inte SÅ enkelt. Vänd på det, vad hade Internet varit utan det ekonomiska incitament som funnits/finns. Vidare är det ju så att, jag vågar påstå i princip "alla", dom som utvecklar t.ex. Linux och andra projekt under GPL, "dagtid" jobbar på Google, Oracle, Sun o.sv., det ÄR ingen som jobbar gratis, det är så enkelt. Och apropå att Google inte funnits utan GPL, med samma obevisbara logik kan man hävda att Linux aldrig utvecklats utan att IBM tillsammans med Bill Gates skapat en marknad och en produkt att köra Linux på.

3.0) I sak får du ihop det rätt, men det blir ändå fel, i Facit´s fall (och Commodore, och...ja, det finns säkert massor av exempel, just Facit börjar bli lite uttjatat från din sida) så handlar det om en produkt som helt enkelt inte var konkurrenskraftig längre, här talar vi ju om distributionsform, utan att dra massor med exempel så kan man ju bara säga att det är en enorm skillnad. Produkten som sådan är ju onekligen efterfrågad.

3.1) Jag tror inte alls det är problemet, som sagt, provsmakning finns, det kallas trailer, reklam. Jag förstår att konceptet är helt främmande för dig, men det som är bra, eller dåligt, enligt dig, behöver inte nödvändigtvis vara bra/dåligt enligt någon annan. På den tiden vi hade CD skivor i stor utsträckning så var varje "Absolute" skiva en självklar försäljningsetta (och är väl delvis fortfarande), alla visste exakt vilka låtar som var på, alla hade hört dom minst 100 ggr tidigare, och enligt MIG, så var i princip ingen av dom nåt jag skulle kalla kvalité. En av sveriges största filmstjärnor, Dolph Lundgren, drar in miljoner på direkt-till-dvd filmer som alla vet vad det är innan dom köper dom (det är ingen som förväntar sig en Hamlettolkning), den enda slutsatsen att dra, vi är alla olika.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-24, 13:43 #194
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by biokonsult@May 24 2009, 12:39
Tänk vad sura dom ska bli när Jolly Roger bordar EU-Parlamentet! Det är lite av parodi
Det är dags att sätta det stora köttberget på plats, dom kunde på sin tid protestera emot några träd i kungsträgården skulle sågas ner, vi protestera emot hela skogar sågars ner för att bli polis utredningar.. :-)

Eller som Gottfrid / TPB sa "Ni har mördad väldig många träd för den här polis utredningen.."
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-24, 14:45 #195
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Citat:
3.1) Jag tror inte alls det är problemet, som sagt, provsmakning finns, det kallas trailer, reklam.
Problemet med reklam/trailers är att de ofta inte är representativa för hela filmen/skivan. Har varit med om flera tillfällen där trailern har sett jättebra ut men det ända har varit en jättedålig film. Samma sak med skivor där de spelar någon bra låt i reklamen men där resten av låtarna är sk*t.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-24, 17:12 #196
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by vco-systems@May 24 2009, 14:45
Citat:
3.1) Jag tror inte alls det är problemet, som sagt, provsmakning finns, det kallas trailer, reklam.
Problemet med reklam/trailers är att de ofta inte är representativa för hela filmen/skivan. Har varit med om flera tillfällen där trailern har sett jättebra ut men det ända har varit en jättedålig film. Samma sak med skivor där de spelar någon bra låt i reklamen men där resten av låtarna är sk*t.
Ja men vad f-n. Hur är det när du köper mat då ? När du köper bil, kläder, stereo, tvättmedel, tandkräm, va, var det inte så bra som dom sa i reklamen. Vad är det för j-vla inställning till livet att allt ska existera helt utan friktion, utan motstånd. Tänk själv, läs, bilda dig en egen uppfattning, är det en regissör som du tycker är bra, kan tvättmedlet verkligen vara så bra som dom säger, stämmer det verkligen att 4 av 5 tandläkare rekommenderar Zendium, låter intrigen intressant osv. osv., vi har idag bättre möjlighet än någonsin att bilda oss denna uppfattning (utan att gå så långt som att "stjäla" filmen") men ni orkar ju f-n inte, allt ska serveras på silverfat. Det där var nog otvivelaktigt det mest inskränkta inlägger den här sidan nyår, och det kan aldrig ses som skäl till att inte betala för sig. Vad är baksidan på DET myntet, att dom gånger som du blir glatt överraskad, när något är bättre än du tänkt, så betalar du dubbla priset, eller ? Hur gör du själv reklam för ditt företag ?
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-24, 20:59 #197
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by gummianka@May 24 2009, 13:41

2.0) Skillnaden är att dom exempel du drar är sådana där utvecklarna har VALT dessa licensformer, nu vill "ni" påtvinga dessa licensformer (i princip) på alla. Jag håller med om att det varit positivt för utvecklingen, självklart, men det är inte SÅ enkelt. Vänd på det, vad hade Internet varit utan det ekonomiska incitament som funnits/finns. Vidare är det ju så att, jag vågar påstå i princip "alla", dom som utvecklar t.ex. Linux och andra projekt under GPL, "dagtid" jobbar på Google, Oracle, Sun o.sv., det ÄR ingen som jobbar gratis, det är så enkelt. Och apropå att Google inte funnits utan GPL, med samma obevisbara logik kan man hävda att Linux aldrig utvecklats utan att IBM tillsammans med Bill Gates skapat en marknad och en produkt att köra Linux på.

3.0) I sak får du ihop det rätt, men det blir ändå fel, i Facit´s fall (och Commodore, och...ja, det finns säkert massor av exempel, just Facit börjar bli lite uttjatat från din sida) så handlar det om en produkt som helt enkelt inte var konkurrenskraftig längre, här talar vi ju om distributionsform, utan att dra massor med exempel så kan man ju bara säga att det är en enorm skillnad. Produkten som sådan är ju onekligen efterfrågad.

3.1) Jag tror inte alls det är problemet, som sagt, provsmakning finns, det kallas trailer, reklam. Jag förstår att konceptet är helt främmande för dig, men det som är bra, eller dåligt, enligt dig, behöver inte nödvändigtvis vara bra/dåligt enligt någon annan. På den tiden vi hade CD skivor i stor utsträckning så var varje "Absolute" skiva en självklar försäljningsetta (och är väl delvis fortfarande), alla visste exakt vilka låtar som var på, alla hade hört dom minst 100 ggr tidigare, och enligt MIG, så var i princip ingen av dom nåt jag skulle kalla kvalité. En av sveriges största filmstjärnor, Dolph Lundgren, drar in miljoner på direkt-till-dvd filmer som alla vet vad det är innan dom köper dom (det är ingen som förväntar sig en Hamlettolkning), den enda slutsatsen att dra, vi är alla olika.
2.0) Jag gav ett exempel på hur man dödar innovationer. Tar något annat exempel ur högen. Hur många webplatser hade haft råd och existera utan en generös licensform som GPL? LAMP är ett gott exempel på att den här webbplatsen existera.

Nu var det inte Bill Gates som uppfann PC, utan IBM. Bill Gates råkade ha lite flyt den dagen , då IBM behövde ett OS till sin PC. Finns nog många som hade önskat , om historien kunde skrivas , hade man nog hellre valt MC68000 istället 8086 osv..

Mitt exempel var en av PP hjärtefrågor , nämligen mjukvara patent. FAT FS är ett mjukvaru pantent som MS innehar rättigheterna till. Och hade dom sett hotet från linux 1993, så hade om nog använt den möjligheten redan då..

Skall verkligen upphovsrätten existera i 90 år, det är inte rimligt det heller , bara för Disney vill skydda Musse Pigg.

3.0) Facit är kanske uttjatat, men är ett ganska gott exempel hur teknikutvecklingen dödar arbetstillfällen och industrier. Men jag kan säker snart byta ut Facit till SAAB istället..

Här handlar om en distribution form som inte är konkurrenskraftig längre, folk vill inte köp film och musik på plastskivor, samma sak folk vill inte köpa musik på vaxrullar eller film på 16 mm film längre heller. Varför jag nämner FACIT för det är ett tydligt exempel på vad teknikutvecklingen kan göra. Över en natt fick massor med människor sparken.

Jag motsätter mig inte att man lagför folk som sprider © mtrl på nätet, jag motsätter mig att man angriper webbplasterna, som inte har några filer på sina hårddiskar, utan bara är en mellanhand.

Jag motsätter mig att privat företag skall få polis befogenheter, att mer eller mindre godtyckligt kräva folk på pengar, bara för en IP adress har syns någonstans. Du kan inte få fortkörningsböter, om någon annan kör din bil. Men du kan få betala skadestånd bara för din IP adress har synts i en log.

3.1) Tralier är under målliga. Visst är det en subjektiv tolkning, men det producera mycket skit i filmbranschen.

Gör nu inte tolkningen att jag tycker att dom som producera film och musik inte skall få betalt, jag menar att industrin måste ställa om sej. Precis som SAAB fick börja bygga bilar efter kriget, för man behövde inga J21B längre.. Samma sak få musik och filmindustrin komma med attraktiva tjänster som passar målgruppen. I US har man börjat, tyvärr blockeras dom tjänsterna från Europa.

Väl bara inse att tablå TVn är död...
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-24, 23:54 #198
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
KD frågar ut Piratpartiet om paten och miljö:

http://www.youtube.com/watch?v=WE2tvikFfB8

trevlig tjej...

Det är svår fråga det där med patent, och ännu svårare blir det när bolag tar patent på tillverkning, gömmer patent etc etc...

Patent är ett sätt att skydda uppfinningar. Aldrig tidigare har man kunnat patentera olika livsformer. Nu kan man få patent på gener, och hela organinsmer, dvs på genmanipulerade växter och djur. Det innebär att levande varelser anses ha uppfunnits av människan och blir betraktade som vilken produkt som helst, vilken man har ensamrätt över.

Patentskyddet omfattar ofta kulturväxter som är viktig basföda i u-länderna (hirs, majs, kassava etc.). Resultatet blir att man förhindrar lokal produktion och får monopol på import av dessa livsmedel. De rikaste företagen i i-länderna kommer alltså att kontrollera livsmedelsmarknaden i u-länderna och exportera "paket" av frön och bekämpningsmedel dit. Det blir inte fritt för en bonde att avgöra vad och hur han vill odla...

Hur svårt är det att lista ut framtiden....

Maten kommer i stort sätt ägas av ett enda bolag Monsanto som genom maffiametoder tvingar på bolag och fattiga länder sina gemanipulerade gröder.....Låt er inte luras av den vänliga hemsidan.

http://www.aftonbladet.se/kultur/huvudarti...rticle362761.ab
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-25, 00:19 #199
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Ursprungligen postat av biokonsult
Hur svårt är det att lista ut framtiden....

Jadu, jag vet ärligt talat inte, men du verkar mena att det är lätt, så om du svarar ärligt på följande fråga, hur många rätt hade du haft om du för 20 år sedan suttit vid ett köksbord och diskuterat teknikutveckling och samhällsutveckling.

Citat:
Ursprungligen postat av biokonsult
De rikaste företagen i i-länderna kommer alltså att kontrollera livsmedelsmarknaden i u-länderna och exportera paket av frön och bekämpningsmedel dit. Det blir inte fritt för en bonde att avgöra vad och hur han vill odla...
...visst, och alla kommer att äta hela måltider i pillerform, det kommer inte finnas några riktiga musikinstrument kvar, och alla filmer som skapas är helt datagenererade, och alla kommer jobba gratis...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-25, 01:02 #200
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by biokonsult@May 24 2009, 23:54
Patentskyddet omfattar ofta kulturväxter som är viktig basföda i u-länderna (hirs, majs, kassava etc.). Resultatet blir att man förhindrar lokal produktion och får monopol på import av dessa livsmedel.
Såna här meningar, det är ju bara trams, vore det inte roligare, kanske även för dig, om du verkligen försökte hålla dig till sanningen (för ibland finns det ju faktiskt en sådan, vanligtvis är det då du slår händerna över öronen och skriker "lalalalalalalala.....")
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017