Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur ska statistik sparas på bästa sätt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-19, 12:11 #1
Pettolajnen Pettolajnen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 217
Pettolajnen Pettolajnen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 217
Standard Hur ska statistik sparas på bästa sätt?

Jag öppnar snart en ny sajt. På den vill jag givetvis föra besöksstatistik. Men innan jag börjar föra statistik vill jag fråga vilka sätt ni anser är bäst att spara den på? Alltså ur ett databasmodellerings-perspektiv.

Jag har nämligen tidigare gjort misstag att spara statistiken på fel sätt så jag inte kan få fram den statistik jag vill kunna få fram, eller att det blivit mycket krångligt att få fram den.

Så för att undvika senare problem och att då får höra "du borde ha sparat det si eller så istället", så frågar jag därför nu innan istället.

Jag vill spara datan så att den är så redo för framtida behov som möjligt. Att det går att ta ut bl a:

- Unika besök: totalt, snitt/dag (senaste året), snitt/vecka (senaste året), per dag (senaste månaden), senaste månaden, senaste veckan

- Samma sak som ovan fast med sidvisningar.

- Olika rekord ska kunna tas fram, bla vilken dag som hade flest besök och hur många besök det var

Jag behöver alltså inte hjälp med hur man tar fram ovanstånde punkter, utan hur jag på bästa sätt ska spara statistiken i databasen för att på ett så enkelt sätt som möjligt i framtiden kunna ta fram det.

Jag ser gärna svar med exempel på tabellnamn och attribut (kolumner). Motivera gärna också, så jag förstår varför du tycker det ska sparas på det viset.

Edit: Glömde säga, jag använder redan Google Analytics, men vill inte förlita mig på en extern sajt, så vill spara den på egen server också. Så börja inte predika google analytics tack. Är trött överhuvudtaget på alla som bara hänvisar till google i alla trådar på alla forum.

Senast redigerad av Pettolajnen den 2009-09-19 klockan 12:25
Pettolajnen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-19, 15:00 #2
Draqir Draqir är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 125
Draqir Draqir är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 125
Om du inte har särskilt mycket besök (under 100 000 per år) så behöver du bara en tabell med två kolumner med datum för besöket samt antal sidvisningar under den sessionen.

Om du har väldigt många besök som vid 100 000 000 sidvisningar per år är detta idiotiskt sätt att lösa det på. Då får du ha ett cronjob, som lägger till alla gårdagens besök i en ny tabell med datum och antal sidvisningar baserat på alla besök under gårdagen.

Om statistik applikationen ska vara publikt så är det ovanstående också idiotiskt. Men det ska bara vara för dig själv så det finns ingen anledning att diskutera mycket mer avancerade lösningar.
Draqir är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017