Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Olika annonser beroende på språk

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-01-05, 12:18 #1
fatalbert fatalbert är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 65
fatalbert fatalbert är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 65
Standard Olika annonser beroende på språk

Hur gör jag för att få olika annonser beroende på språk? Sidan är konstruerad så att om användaren har svenska inställt i webbläsaren, blir det svensk översättning. Annars blir det engelsk.

Hur kan jag få så att annonserna blir olika beroende på språk?
fatalbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-05, 14:26 #2
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Vad är det för annonser? AdSense? De anpassar sig efter sidans innehåll och vad det är för besökare. Du bör ha olika URL:er för olika språk (inte bara p.g.a. AdSense).
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-05, 15:00 #3
fatalbert fatalbert är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 65
fatalbert fatalbert är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 65
Jag är precis på väg att komma igång. Har registrerat mig hos AdSense och TradeDouble.

Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ Visa inlägg
Du bör ha olika URL:er för olika språk (inte bara p.g.a. AdSense).
Kan du förklara varför? Hur gör jag för att undvika redundans om jag har samma innehåll? Det är bara språket som skiljer.
fatalbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-05, 15:47 #4
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Man ska ha olika URL framför allt för att båda språken ska kunna indexeras. Om man använder samma URL och styr språk med t.ex. webbläsarspråk, cookies eller IP-adress kommer sökmotorerna bara att indexera ett av språken.

När det gäller AdSense så kommer Google att titta på sidan för att välja relevanta annonser (och då använda samma URL som i användarens webbläsare). Då bör förstås Google få se samma sida (och samma språk) som besökaren.

Det är även bra att kunna direktlänka till sidorna på valfritt språk. Här kan man dock även argumentera för motsatsen. Det kan vara bra att användaren får se sidan på sitt språk även om han får URL:en från någon som sett sidan på ett annat språk. Jag tycker dock att det är bättre om användaren i så fall själv får klicka på en länk för att byta språk.

Olika sätt att få olika URL till olika språk:
Svenska: sv.domän.com/
Engelska: en.domän.com/

Svenska: domän.com/sv/
Engelska: domän.com/en/

Svenska: domän.com/?l=sv
Engelska: domän.com/?l=en

Svenska: domän.se/
Engelska: domän.com/

Det skulle vara intressant om någon SEO-expert kunde argumentera lite för vilken variant som är bäst. Om man har samma subdomän för alla språk drar de nytta av varandras trust och PR. Om olika språk ligger på olika (sub)domäner kanske länkar mellan de olika språken blir värda mer?

Med olika (sub)domäner borde det bli lättare att lastbalansera och placera sidan på en server som är närmare användarna.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-05, 15:54 #5
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Du kan fortfarande låta alla språk peka på samma filer även om det är olika URL:er. Istället för att titta på webbläsarspråk tittar du på t.ex. vilken subdomän som används, eller vilket värde som är satt i $_GET['l'].

Kolla även upp mod_rewrite för att se hur man kan få olika URL:er att peka på samma fil. Du kan t.ex. göra så att det som för användaren ser ut som /sv/ internt i servern blir översatt till index.php?l=sv.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-09, 12:01 #6
fatalbert fatalbert är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 65
fatalbert fatalbert är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 65
Tack för ditt svar.

Fungerar sökmotorerna som vanliga användare? Blir det också redirectade beroende på språk? Eller kommer sökmotorn att indexera sidan efter taggarna på root-sidan?
fatalbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-09, 12:30 #7
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Nu vet jag inte hur du gör redirecten (baseras på webbläsarens eller operativets språk eller om du för ett skript som gissar ut efter ID) men det är klart att en sökmotor skall fungera som en vanlig användare.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-09, 16:20 #8
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Jag kollade några botar i loggen. Googlebot och msnbot låter Accept-Language vara tom, medan Yahoo Slurp säger "en-us,en;q=0.5".

Om du gör en redirect så kommer även botar att följa den. säg att domän.com/ har redirect till domän.com/en/ respektive domän.com/sv/ beroende på vilket språk som är satt hos användaren, då kommer kommer alltså yahoo att få redirect till /en/ och återkommer då senare för att indexera /en/. Detsamma gäller för Google och msnbot, men de får redirect till defaultspråket (vilken troligen också är engelska) eftersom de inte skickar med Accept-Language.

Så länge det finns länkar till alla olika versioner ska det inte vara något problem. T.ex. kanske det finns en länk från /sv/ till /en/ så användare kan byta språk till engelska om de inte vill använda svenska versionen, och tvärtom. Även botar kommer att följa dessa länkar, och på så sätt kommer alla språk att bli indexerade.

Om en användare/bot går in på /sv/ ska man självklart inte göra redirect till /en/ bara för att användaren/boten har engelska i Accept-Langauge.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-09, 23:21 #9
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Adsense visar annonser som är anpassad till VAR besökaren befinner sig, inte din sajt.

Har du en sajt på Svenska men en besökare från Turkiet kommer så kommer Turkiska annonser att visas på din sida, inget annat.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-10, 03:46 #10
2cool4schools avatar
2cool4school 2cool4school är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 857
2cool4school 2cool4school är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
2cool4schools avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 857
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Adsense visar annonser som är anpassad till VAR besökaren befinner sig, inte din sajt.

Har du en sajt på Svenska men en besökare från Turkiet kommer så kommer Turkiska annonser att visas på din sida, inget annat.
Konstigt, sitter just nu i Beijing och får alla adsense annonser på svenska..Samma sak var det i Sydkorea och Japan.
2cool4school är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017