Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Nytt operativsystem från Google

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-08, 16:29 #21
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Ser inte syftet med ett operativ som använder sig av internet.

Det kräver att man har en rejäl mängd drivrutiner för att nätverkskort, bluetooth, usb-modem & 3G kort...
Mitt 3G kort (simplats i datorn) kräver separata drivrutiner, verkar inte vara usb, pci eller pci-express kort...

Skall bli intressant hur dom löser detta. En fördel hade varit o kunna köra operativet i offline-läge.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-08, 18:35 #22
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by Allopass@Jul 8 2009, 15:21
Ett helt webbaserat operativ utan stöd för alla windowsprogram man behöver blir svårt att använda sig av i längden för min del, men jag önskar verkligen att någon kunde bryta MIcrosofts dominans på det här området, så man slapp uppleva hemska missar som Windows Vista igen
okej, så du vill ha...plattformen...men inte....plattformen...?? men det är väl bara köra linux och crossover, det gissar jag att du gör då ? vad är felet med vista annars ? du vill ju inte alls att någon ska bryta microsofts dominans, för du säger ju själv att du är beroende av alla windowsprogram du använder.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-08, 21:40 #23
RickardPs avatar
RickardP RickardP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 515
RickardP RickardP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
RickardPs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 515
Detta kan ju knappast bli någon hit på en desktop dator, däremot netbooks och surf-datorer som tex bibliotek, arbetsförmedlingen, internet-cafe, banker mm har där kan nog detta bli en hit.
RickardP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-09, 01:33 #24
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Google Chrome OS?

Skulle inte Google World Domination passa bättre? Ursäkta detta konspirationsantydande inlägg men Google tar faktiskt över mer och mer av våra liv. Microsoft håller ju på att bli "de goda" igen
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-09, 05:21 #25
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Jonas@Jul 8 2009, 16:29
Ser inte syftet med ett operativ som använder sig av internet.

Det kräver att man har en rejäl mängd drivrutiner för att nätverkskort, bluetooth, usb-modem & 3G kort...
Mitt 3G kort (simplats i datorn) kräver separata drivrutiner, verkar inte vara usb, pci eller pci-express kort...

Skall bli intressant hur dom löser detta. En fördel hade varit o kunna köra operativet i offline-läge.
Varför inte? Se bara hur sårbar du är, när din hårddisk pajar? Om du inte lider av akut foilie hatt skräck och skit rädd att FRA skall sparka in dörren med dragna MP-38r bara för du har skrivit ordet Bin Laden och terror i samma mening, så är ser jag massor med fördelar med den här lösningen.

Man kan bygga billiga surfterminaler åt folket.

Helt plöstligt går det att bygga den där kylskåsdator med pekskärm och sälja till kletti och pletti för runt 2000:- , utan att man måste betala svindyr microsoft skatt, eftersom Chrome OS kommer finnas även för ARM CPU:er. Istället för att vi slösar bort dyra skattepengar att köpa skolböcker som ändå bli inaktuella efter 5 min, kan man ge skolbarnen en internet terminal istället och ha läromedel på en webbplats istället.

Där här idiotiska tänket, att man behöver bara använda IE håller inte längre, vi surfa på allt möjligt idag. iPhone användarna är väl uppe i 1%, händer ganska ofta att jag surfa fullskärms webb med iphone istället för att plocka upp stor och klumpig laptop.


Du slipper ha ett norton antivirus skydd i din dator, bara för att du skall kunna surfa på nätet. Du behöver inte antaligen installera om Windows med riskera förlora dina privata bilder pga du råkade trycka på fel länk facebook.

Nu är inte detta något nytt operativsystem utan ett GUI ovanpå en linux kärna, så det är en linux distrubtion

At du skulle behöva drivrutiner till ditt modem är en felaktig tolkning, ditt 3G modem använder gamla hedliga Hayes AT kommandon. Jag skulle nog gissa att dom datorer som säljs med Chrome OS, kommer ha 3G inbyggt och vara uttestat och funger bra, men den hårdvara den krängs med.

Men jag se hellre att google lansera ett OS, än att folk bli piss off på en dålig fungerade linux distrubtion som Linpus eller Xandros, det är bara dell i dag som skicka med ubuntu med sina datorer.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-10, 10:47 #26
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Har inte svårt att se mig själv vilja använda det OSet. 90% av gånger då jag startar upp en laptop/netbook har jag faktiskt inget behov av något applikationsstöd mer än en (bra) browser, epost-klient och/eller IM. Stämmer det vad jag läst om boot-tider så skulle jag ofta föredra det framför ett OS som tar flera gånger så lång tid innan man kan använda - då jag ofta inte blir så långvarig i vilket fall. Förutsättningen är att jag kan installera det utan massa pill med drivrutiner osv och att inbyggt 3g och/eller wlan funkar direkt.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017