Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Köp innan start av enskild firma samt aktiv/passiv

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-06-26, 09:35 #1
Red71 Red71 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 102
Red71 Red71 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 102
Standard Köp innan start av enskild firma samt aktiv/passiv

Fick en fråga av en bekant som jag inte kunde svara på.

Om man som i detta fallet skaffar ett webhotell, 800:-/år som privat person samt tar några domäner för 100:-/st, vi säger 2st domäner = 200:-

Startar detta i februari och i juni har pengarna börjat komma in, efter kontakt med skattemyndigheten så måste han starta företag (enskild firma).

Och där kom frågan, kan han göra avdrag för webhotellet m.m. som han skaffade utan EF då han startat EF.

Sedan frågade han om aktiv och passiv rörelse. (skillnad på b la egenavgifter)
Jag kontaktade själv skattemyndigheten och fick prata med 2st personer och fick faktiskt 2 olika svar.

I korthet sade person 1 då det gäller ex adsense inkomst så kan det räknas som passiv, då aktiv skall det utgöra minst 1/3 dels tjänst eller 500timmar/ år.
Och gör man 1 hemsida på nån dag som sedan genererar pengar så kommer du inte upp i det.

Men sedan blev jag kopplad vidare till person 2 i en annan fråga,och då passade jag på att ställa samma fråga ang passiv/aktiv och fick där svaret att det absolut inte var passivt det där med adsense då jag ju måste göra hemsidorna och därmed är aktiv.

Men då är frågan om det finns något passivt överhuvudtaget, person 2 menade att t.ex äger du en skog är det passivt. Och då är min tanke att du måste ju ut o kolla skogen ibland, du måste gallra m.m. då är det ju inte passivt.

Nåväl det var ett litet sidospår,huvudfrågan var om avdraget i fråga ett ovan.

Mvh M
Red71 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-27, 08:20 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Om inköpet har varit direkt kopplat till uppstarten av bolaget så får du göra avdrag. Det får alltså inte vara inköp du skulle köpt som privatperson utan du ska kunna visa att det har med bolaget att göra och att du under tiden planerat starten. Några månader före uppstart brukar inte vara några problem att dra av.

Enklast är förstås att vänta tills efter man skickat in ansökan om F-skatt/moms (om du inte först ska registrera bolaget hos Bolagsverket).
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-27, 08:31 #3
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Enligt Skatteverket så är all verksamhet som enbart bygger på att man som enskild företagare säljer en tjänst aktiv. Om AdSense-intäkter är den enda/dominerande inkomsten och du inte lägger ned tid på att sköta sidan så visst kan verksamheten anses som passiv men jag ser faktiskt inga fördelar med att ha en passiv verksamhet. Om någon kan förklara fördelarna med passiv näringsverksamhet så skulle jag uppskatta det för det klarar inte SKV av (annat än att minus från passiv verksamhet läggs på hög och inte dras mot annan inkomst vid deklaration).
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-29, 16:48 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Skatteverket håller på med hårklyverier.

All verksamhet som du "bedriver" är aktiv, det är som i exemplet med en skogsägare som aldrig besöker sin skog utan bara sitter still som ägare och inte tar några beslut i verksamheten, då kanske man kan vara passiv. Men att vara VD är ett "heltidsjobb" om man beslutar att det ska vara det. Du behöver inte redovisa exakt vad du gör till skatteverket.

Byt till AB så fort du kan så slipper du många såna här frågor.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017