Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad göra?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-20, 21:15 #1
Intets avatar
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 322
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
Intets avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 322
Jag skulle behöva råd/tips på hur jag ska agera i en situation som uppstått.

Scenario:

Jag fick ett mail för drygt 2 år sedan från ett företag som ville köpa en domän som jag innehar. Vi kan överens om ett pris och jag fick instruktioner om att fakturera. När jag hade mottagit betalning så mailade jag vederbörande och sa att betalning var mottagen och undrade hur vi praktiskt skulle genomföra överlåtelsen. Personen hänvisar mig då till en tredje person som ska ta hand om det praktiska. Jag tog kontakt med tredje person som i sin tur skulle ta tag i ärendet. Efter en månad hade inget hänt som jag skickade ett påminnelse-mail till person 3 som svarade att de hade satt ett annat företag på att sköta överlåtelsen. Därefter har inget hänt. Jag har inte hört av företaget på över 2 år och jag vet inte ens om jag har kvar kontaktuppgifterna till personerna i fråga. Jag hade glömt bort det hela och har sedan dess betalat årsavgifter för domänen i fråga.

Nu har ett nytt företag kontaktat mig och lagt ett bud på domänen. Nu till mina frågor,

1. Vem äger domänen rent juridiskt när jag står som ägare men har för 2 år sedan fakturerat och fått betalt för försäljning av domänen?

2. Får jag juridiskt sett sälja domänen igen under rådande omständigheter?

Tacksam för svar med juridisk stöd och inte "rena gissningar".
Intet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-20, 23:12 #2
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Leta upp uppgifterna till person 1.

Är han inte intresserad, så kontakta det nya företaget
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-20, 23:17 #3
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Tillämpligt här är väl köplagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm

Citat:
Fullgörelse

23 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva fullgörelse. Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet.
Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.
Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet.
Självklart får du återbetala de pengar som det första företaget betalade för att kunna sälja samma vara igen.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-20, 23:18 #4
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Är det några papper underskrivna?
Handlar det om mycket pengar? 1K, 5K, 10K, 20K osv, inte vad 10kr är värt för en 5åring.

Jag håller med hnn, anser att Företag 1 inte är intresserade, och svarar dom inte då har dom förbrukat sin rätt. Är det en struntsumma som kan återbetalas med gott samvete så ta kontakt med Företag 2.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-21, 10:39 #5
rauthing rauthing är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 159
rauthing rauthing är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 159
Varför skrev du inte över domänen i deras ägo?

Jag tror rätten till domänen kan hänga på om de tagit den i bruk, oavsett om den skrivits över på dem eller inte, pekar den på deras huvudsakliga domän eller så?
rauthing är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-21, 16:39 #6
Intets avatar
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 322
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
Intets avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 322
Ingenting har gjorts. Jag frågade hur de ville göra med överlåtelsen, dvs, vilka uppgifter som skulle stå på överföringsblanketten osv. jag fick svaret att de skulle återkomma. Sedan glömde jag själv helt av det och blev påmind när jag nu två år senare fick ett nytt bud på domänen. Den pekar fortfarande på en sida som jag har där det står att den är till salu...
Intet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-21, 17:33 #7
rauthing rauthing är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 159
rauthing rauthing är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 159
Då kanske du ska undvika att påminna dem om att de köpt den en gång genom att skicka dem pengar, men vara beredd att göra en återbetalning till dem om de får minnet tillbaka själva.

Alltså bara sälja den.

Enda jag kan tänka mej är om det är en konkurrerande verksamhet som köpt domänen och de upptäcker det den vägen och börjar ifrågasätta att du sålt den en gång till. Men då kan man nog åberopa "Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet."
rauthing är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017