Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Gå runt ekonomiskt som företagare/webbutvecklare?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-07, 18:54 #1
lactoz lactoz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 24
lactoz lactoz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 24
Standard Gå runt ekonomiskt som företagare/webbutvecklare?

Jag har alltid brunnit för internet, nya tekniker, digitala sociala medier och att följa utvecklingen/vara med att bygga den. Jag gillar också att lära mig nya språk och webbtekniker. Min dröm är att kunna livnära mig på att delvis driva egna webbprojekt och kunna ägna tid åt min egna utveckling.
Jag fick för ett par månader sedan f-skatt och tänkte åtminstone ett halvår "köra på" och se hur det går. Beroendes på hur det går hade jag tänkt göra frilansuppdrag inom webbutveckling och samtidigt jobba på egna projekt(webbtjänster, communities).

Nu saknar jag möjligtvis verklighetsuppfattning och pass svårt det är att få intäkter, men jag hoppas ni förstår min undran lite och kan ta mig ner på jorden.

Hur stor är mina chanser att överleva/gå runt ekonomiskt med en "sådan" verksamhet?
Hur ser det ut för övriga frilansprogrammerare/webbutvecklare? Är det svårt att få ihop örena varje månad pga konkurrens/låg efterfrågan? Bör jag svälja drömmarna och ta ett 9-5 jobb?
lactoz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-07, 19:11 #2
Eric Sigurdsson Eric Sigurdsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 14
Eric Sigurdsson Eric Sigurdsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 14
Min personliga erfarenhet är att det är ganska enkelt idag att få jobb (mer än vad som hinns med) om man har bra, aktuella och relevanta referenser. Om du har en stark portfolio så är det bara att slänga sig på telefonen och sälja.

En annan bra grej att göra som frilansare är att ringa till olika webbyråer presentera sig själv. Den dagen de inte hinner med så kan de ringa dig och anlita eller projektanställa dig.
Eric Sigurdsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-07, 20:13 #3
Patrik Hs avatar
Patrik H Patrik H är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 79
Patrik H Patrik H är inte uppkopplad
Medlem
Patrik Hs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 79
Vad kul, och bra att du vågar satsa. Helt klart är ju att det är en stor risk att det inte går bra, men det viktiga är att inte tänka så mycket på det utan att bara köra 500% mot det mål du själv vill uppfylla. Även fast det kanske inte går så bra så får du fantastiska erfarenheter inte många andra kan stoltsera med.

En bra sak är att webbutvecklare är inte lätt att få tag på, så du har förmodligen stora chanser att som säkerhetslina hoppa på vanliga konsultuppdrag (du har ju F-skatt så det är bara att tuta och köra).

Tänk bara på att man med nya företag på internet behöver lägga ner svett och tårar i kanske 2 år för att börja gå med vinst och få snurr på allt om du bygger allt från grunden. Det finns visserligen de som fixar massor av intäkter på 6 månader men det är väldigt ovanligt. Jag skriver just nu under hösten en serie bloggposter där jag berättar steg för steg om att bygga upp en helt ny social webbplats och hur man gör den vinstgivande: http://hogberg.net/
Patrik H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-07, 20:48 #4
lactoz lactoz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 24
lactoz lactoz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 24
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik H Visa inlägg
Vad kul, och bra att du vågar satsa. Helt klart är ju att det är en stor risk att det inte går bra, men det viktiga är att inte tänka så mycket på det utan att bara köra 500% mot det mål du själv vill uppfylla. Även fast det kanske inte går så bra så får du fantastiska erfarenheter inte många andra kan stoltsera med.

En bra sak är att webbutvecklare är inte lätt att få tag på, så du har förmodligen stora chanser att som säkerhetslina hoppa på vanliga konsultuppdrag (du har ju F-skatt så det är bara att tuta och köra).

Tänk bara på att man med nya företag på internet behöver lägga ner svett och tårar i kanske 2 år för att börja gå med vinst och få snurr på allt om du bygger allt från grunden. Det finns visserligen de som fixar massor av intäkter på 6 månader men det är väldigt ovanligt. Jag skriver just nu under hösten en serie bloggposter där jag berättar steg för steg om att bygga upp en helt ny social webbplats och hur man gör den vinstgivande: http://hogberg.net/
Kommer lusläsa bloggen din, verkar mycket intressant.

Tack så jättemycket för ditt svar!
lactoz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-08, 01:06 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Många som startar företag utan tidigare erfarenhet gör ofta misstaget

- att ta för lite betalt
- Inte ha koll på vad en marknadsmässig lön är
- inte ha upprättat en affärsplan för sin verksamhet
- överskattar antal timmar man kan debitera per år
- inte sätter av tillräckligt pensionspengar för sig själv
- inte förstår de risker man tar som företagare

När du räknar på vad du ska debitera så tycker jag du först ska ta reda på vad du skulle haft för lönenivå som anställd.

Exempelvis har en normal webbdesigner ca 22000 SEK per månad om man ör i nedre 20-årsåldern. Som egen företagare bör man ha åtminstonde 20% mer dvs 25000-26000 SEK/mån alternativt att man tar 22 000 och göra större avsättning till tjänstepension (exempelvis 35% av lönen mot mer normala 12-17% för en vanlig anställd). Detta för att man som företagare tar betydligt större risker och har mer ansvar än en vanlig anställd.

Sen räknar man ungefär så här för att få fram årslönekostnaden (räkna med arbetsgivaravgifter för Aktiebolag även om du har enskild firma, om du skulle byta upp dig i framtiden):

22000*12,2*(1+0,3242+0,35) dvs 449355 SEK per år i löne och lönebikostnader.

Sen ska du räkna med att företaget i sig ska göra ett positivt resultat (15% före skatt) och att vissa kunder inte betalar (s.k. kreditförluster med ca 3,5%).

Använder du factoring och säljer dina fakturor så ska du räknamed att det kostar ca 6% av omsättningen, diverse annat med 5,5%-enheter. Detta är rörliga kostnader. Totalt (0,15-0,035-0,06-0,055 dvs totalt 30% av omsättningen).

Vidare har du fasta kostnader för administration, redovisning, rådgivare, revisor, möbler, kontor, m.m. med ca 150 000 SEK per år, s.k. fasta kostnader.

Formeln för att beräkna vad du kan sätta upp som lägsta omsättningsmål blir då:

(449355+150000) / (1-0,3)

dvs

599355 / 0,7

dvs

856221 SEK/år.

Detta är den lägsta önskade årsomsättningen om du jobbar heltid.

Nu kommer vi till en annan viktig faktor, hur ska du debitera kunden?

Om du debiterar på löpande räkning, dvs timme för timme så ska du ALDRIG räkna med att du kan debitera mer är 1200 timmar på ett år.

Om man räknar med att det är 52 veckor på ett år så får du 52 veckor*40 timmar vilket blir 2080 timmar. Men ingen kan debitera så mycket i längden, ens egen kompetensutveckling, och annat blir lidande.

Räkna bort 2 veckor som är röda dagar, 5 veckor är semester, då är du nere i 45 veckor, sen är du sjuk ibland och i snitt är en svensk sjuk 4 veckor per år (män 3 veckor och kvinnor 5 veckor i genomsnitt). Sen har du administration, försöljning och din egen kompetensutveckling som tar tid i anspråk. kvar har du ca 30 veckor som du kan debitera mot kund, s.k. debiterbar kundtid, 30 veckor *40 timmar blir 1200 timmar.

Ta nu din önskade årsomsättning och dela den med antalet timmar så får du

856221 SEK/1200 timmar dvs 713 SEK per timme som lägsta debitering per timme för att ovanstående kalklyl ska gå ihop.

Man kan även räkna lönekostnaden och de fasta kostnaderna var för sig:

Lönekostnad (449355 / 0,7 / 1200): 535 SEK/tim
Fasta kostnader (150000 / 0,7 / 1200): 178 SEK/Tim
---------------------------------------------------
Summa (lägsta debitering): 535+178 => 713 SEK/tim


Självkostnad (exklusive kund, kreditförluster och finansiella kostnader samt vinst):
Lönekostnad (449355 / 1200): 375 SEK/tim
Fasta kostnader (150000 / 1200): 125 SEK/Tim
---------------------------------------------------
Summa (självkostnad): 375+125 => 500 SEK /tim


Givetvis ska man även hålla stenhhård kontroll på hur många timmar man kan debitera per år, för det styr hur många timmar man ska fördela de beräknade intäkterna på. Om man exempelvis har mycket arbete med försäljning och offerter som man har om man jobbar mer med fastprisuppdrag så ska även den tiden räknas med.

Normalt har man kanske ca 1800 timmar som man arbetar om man är helt frisk och det innebär att 600 timmar försvinner i administration försäljning m.m.

Jobbar man mycket med små korta webbdesignuppdrag som vart och ett tar i snitt ca 2 dagar att utföra och kanske 2 dagar med försäljning förhandling, offerter, kundbesök m.m. så innebär ju det att varje uppdrag består av 4 dagars jobb dvs 8*4 => 32 timmars uppdrag. det innebär i sin tur att du maximalt kan få in 1200/32 dvs 37,5 sådana uppdrag på ett år. För att klara en årsintäkt på 856221 SEK måste du då ha en intäkt på 22832 SEK per uppdrag dvs 22832 SEK/16 tim => 1427 SEK/tim för den debiterbara tiden. Då är det viktigt att man har koll på detta.

I normalfallet bör man debitera mer per timme för att kompensera för uppdrag som ger mindre betalt. Så ett vanligt arvode kan vara 800 SEK/tim elelr 750 SEK/tim som utgångspunkt.

Skulle du drista dig till att ta på dig fastprisuppdrag så kan du tänka på att du då tar en större risk som normalt kunden tar. Dvs du bör då ha ett högre timarvode än när du jobbar på löpande räkning. I stället för 800 SEK/tim så bör du kanske räkna med 50% högre arvode, dvs 1200 SEK/tim. Du bör inte avslöja vilket timarvode du räknar med när du ger fastprisofferter utan ge kunden en klumpsumma för hela uppdraget. och lägg på så bra planering att du verkligen vet att du hinner klart uppdraget inom den utlovade tidsramen.

HUR HANTERAR MAN STRULIGA KUNDER?
--------------------------------------
Ja, hur kan man hantera struliga kunder som ringer och vill ha småsaker gjort hela tiden som de inte vill betala för eller som de anser vara saker de anser vara "självklara".

Ett förutsättning är att du har kontroll på hur många timmar du jobbar med varje kunds ärenden. Kunder som kräver mer arbete kan du helt enkelt höja timpriset för. Säg att du har ett normalt webbdesign-uppdrag som brukar ta 32 timmar i anspråk för en normalkund. Om du då har ett pris på 800 SEK/tim för dessa kunder så har du en intäkt på 25600 SEK/uppdrag. Debiteringen är för 16 timmar dvs 25600 SEK/16 tim => 1600 SEK/tim.

En av dina mer struliga kunder tar normalt 40 timmar för samma uppdrag. Då kan du räkna så här; 40 timmar á 800 SEK dvs 32000 SEK per uppdrag för denna kund. Men du kan fortfarande bara debitera för 16 timmar dvs 32000 SEK/16 timmar => 2000 SEKTim.

Det här är ett sätt att hantera struliga kunder, ett annat sätt är att helt avstå från dem. Men med det här sättet så kan du få lönsamhet även i struliga kundrelationer och det blir i stället kunden som får avgöra om de vill vara kvar som kund eller inte. Systemet blir mer elelr mindre självreglerande.

Samma system kan du använda för att hantera kunderna när de okynnesbestrider fakturor. Räkna vad du lägger ned för tid på varje enskild kund och kompensera för detta i priset så kommer du att få enbart lönsamma kunder, oavsett om de är struliga elelr inte. De kunder som tycker priset blir för högt avstår att anlita dig och du kan ägna din tid till andra lönsamma kunder. Det viktiga är att varje kund blir en lönsam kund.

Samma principer gäller oavsett om man säljer varor eller tjänster, det viktiga är att man har kontroll på hur mycket varje kund kostar och hur mycket man har i intäkter och täckningsbidrag per kund. Målet är att alla kunder ska vara lönsamma, långsiktigt olönsamma kunder är enbart en belastning för dig som leverantör. Kanske en annan leverantör kan leverera med lönsamhet gentemot den kunden.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-10 klockan 11:32
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-08, 04:39 #6
lactoz lactoz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 24
lactoz lactoz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 24
Oj. Tack för ett utförligt svar Conny.
Men jag undrar om du inte överskattade mig och min verksamhet en smula nu.
Jag har inte och kommer inte skaffa något kontor eller möbler( jag har ju min lägenhet? ), inte heller tex rådgivare.

För övrigt antar jag att jag gjort alla misstagen du räknat upp. Både medvetet och omedvetet.
lactoz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-08, 06:14 #7
Eric Sigurdsson Eric Sigurdsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 14
Eric Sigurdsson Eric Sigurdsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av lactoz Visa inlägg
Oj. Tack för ett utförligt svar Conny.
Men jag undrar om du inte överskattade mig och min verksamhet en smula nu.
Jag har inte och kommer inte skaffa något kontor eller möbler( jag har ju min lägenhet? ), inte heller tex rådgivare.

För övrigt antar jag att jag gjort alla misstagen du räknat upp. Både medvetet och omedvetet.
Förstör inte marknaden genom att ta alldeles för lite betalt. Du ska väl ha vad du är värd?
Eric Sigurdsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-08, 06:31 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av lactoz Visa inlägg
Oj. Tack för ett utförligt svar Conny.
Men jag undrar om du inte överskattade mig och min verksamhet en smula nu.
Jag har inte och kommer inte skaffa något kontor eller möbler( jag har ju min lägenhet? ), inte heller tex rådgivare.

För övrigt antar jag att jag gjort alla misstagen du räknat upp. Både medvetet och omedvetet.
Nejdå, jag överskattar inte utan jag försöker hjälpa dig att inte göra alla nybörjarmisstagen! (som jag själv gjorde när jag var gröngöling). Som Eric skrev så sabbar du marknaden både för dig själv och alla andra om du håller ett för lågt pris. Din "plikt" (främst gentemot dig själv) som företagare är att tjäna så mycket pengar som möjligt och ha kul medan du gör det..... men det kan du bara göra om du kan leverera ett värde som kunden är beredd att betala för.

Det är normalt att småföretagare som jobbar som konsult startar hemma i lägenheten (så gjorde jag oxo) men när verksamheten växer så måste du kanske skaffa kontor och då måste du redan ha den kostnaden med i din kalkyl, annars har du missat en stor kostnad och helt enkelt uppträtt på marknaden utan marknadsmässiga villkor, du har mao dumpat priset och får själv lida mångdubbelt för det själv.

Ingen människa och allra minst företagare är solitär (ensam och klarar sig själv) utan alla är beroende av andra människors arbete och kunskaper. De som är mest framgångsrika har lärt sig att dra nytta av människor i sin omgivning och för att du ska få nytta av andra människor på lång sikt måste du vara beredd att beta för deras kunskap och tjänster. Att vara företagare innebär inte att du ska göra allt själv utan tvärtom, du ska själv göra det du är bäst på och leja bort resten, då kan du uppnå största möjliga förädlingsvärde i din verksamhet. Det kräver dock att du planerar din verksamhet och verkligen förstår kundens verksamhet och vad du själv är bra på samt du måste känna dina egna begränsningar.

Det optimala är att försöka ta betalat efter det värde du tillför kunden och det ska alltid vara högre än den minsta debitering jag visade i kalkylen i förra inlägget, kan du inte leverera ett vöärde som kunden är beredd att betala så mycket för så ska du helt enkelt avstå affären, för annars kommer varken kunden elelr du själv att bli nöjda. Grundläggande för ALLA framgångsrika affärer är att både du som leverantör och kunden ska vara nöjda med affären. Avstå hellre en affär där du inte är säker på att du kan få en nöjd kund, lita till din magkänsla, med tiden blir du bättre och bättre och kan tra på dig svårare uppdrag och därmed tjäna mer pengar.

Du bör givetvis räkna med alla de kostnader som man normalt har som professionell företagare, för om du är seriös så kommer din verksamhet att växa och du kommer så småningom att jobba heltid och då får du de normala kostnaderna.... då är det viktigt at du redan från början har förstått alla kostnader man normalt har i sin verksamhet.

Lyckas du arbeta med lägre kostnader så är det bara bra, men då ska du själv ha det överskottet, ge inte bort det till kunden genom att hålla ett för lågt pris.

De siffror jag gav dig är helt normala för din typ av verksamhet.

använd gärna en bra mall som exempelvis http://www.smartplan.se för att skriva din affärsplan, ingen verksamhet bör starta utan att skriva en affärsplan. Det är billigare att misslyckas på papper än att göra det i verkligheten, när du lagt ned flera 100-tusentals kronor och kommer på att det här funkar inte eller att du glömt att räkna med någon kostnad. Gör du en affärsplan så tvingas du tänka igenom din verksamhet i detalj i förväg och hur du ska nå dina kunder, det är bara en nyttig hemläxa att göra.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-08 klockan 07:11
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-08, 06:41 #9
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av lactoz Visa inlägg
Jag har inte och kommer inte skaffa något kontor eller möbler( jag har ju min lägenhet? ), inte heller tex rådgivare.
Man ska inte underskatta en kontorsplats som enbart är till för jobb. Jag förstår också att det kan låta mycket att lägga sitt timpris på 700kr eller mer. Det är dock något många företag ser som en helt normal kostnad för konsultjobb. Som Conny sa inledningsvis, många gör misstaget att ta för dåligt betalt.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-08, 10:56 #10
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Det är bra att du är duktig på tekniken, det är en förutsättning! Om du ska jobba helt själv rekommenderar jag dig att även försöka bli duktig på försäljning. Lyckas du inte sälja har du inte heller någon nytta av all din tekniska kunskap. Läs massor av böcker, gå på seminarier eller kurser och försök bli bra även på den biten. Många underskattar eller är rädda för försäljning men för det mesta beror det på osäkerhet eller en dålig bild man fått av andra (dåliga) säljare. Se det istället som en utmaning och försök bli riktigt duktig på det, precis som du är på tekniken.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017