Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Trouuble-analytics

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-05, 00:31 #1
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Ok, nu får vi klargöra en sak. Överallt sägs att Google Analytics ska vara lätt att implementera. Sätt bara lite kod före </body> så blir allt frid och fröjd. Ok? Nja, inte så enkelt.

Nu har jag två domäner. En .se och .com. Jag har två webbsiter registrerade på mitt analytics-konto och naturligtvis 2 _uacct-koder. Så, den kodsnutten genereras automatiskt beroende på ifall användaren kommer till .se eller .com domän.

Likförbannat så verkar något vara smula trasigt. På .com domänen under inställningar säger den under status "Väntar på information" medan .se säger "Tar emot information".

Å andra sidan så registrerar .se knappt några besök öht, medans det blir några på .com domänen.

Nåja, nu till det riktiga problemet.

Jag vill också använda e-handel-spårningen. Först har jag definierat ett "Omvanligsmål och kanal" som innefattar två sista steg: ifyllnad av adress och sen kvittosidan. Man konfigurerar webbplatsen som en webbutik.

Sedan ska man lägga till spårkod på kvittosidan. Det är där jag tycker manualen suger. Den säger:
"Se till att spårningskoden inkluderas som vanligt" //Jag tolkar det som strax före </body>

"Någonstans i kvittot under spårningskoden måste följande rader skrivas in:

Kod:
<body onLoad="javascript:__utmSetTrans()">

<form style="display:none;" name="utmform">
<textarea id="utmtrans">UTM:T|[ordernr]|[partner]|
[totalt]|[skatt]| [frakt]|[stad]|[delstat]|[land] UTM:I|[ordernr]|[lagerhållningsenhet/kod]|[produktnamn]|[kategori]|[pris]|
[kvantitet] </textarea>
</form>
Men vänta lite, om "spårningskoden" är precis innan </body>, hur i H...... kan då en <body onLoad="javascript:__utmSetTrans()"> komma under den. Det går liksom inte. Dvs. det som står i manualen kan jag inte lita på alls. Så leker man ingenjör själv så kan man ju lista ut att inkluderingen av urchin.js måste ske först. Sen gissar jag att man ska ropa på urchinTracker(); för den vanliga spårningen. Någonstans i kroppen på sidan ska den där osynliga formen vara. Och till sist ska man kalla på __utmSetTrans() när sidan har laddat korrekt (förmodligen sist innan </body>).

Hur som helst, det verkar inte fungera. Jag har väntat en sådär 24 timmar känns det som, men likförbannat inget resultat.

Så... till min egentliga fråga. Finns det NÅGON som har gjort det här, och VET hur man ska göra så att jag slipper läsa google-s usla manualer och slipper gissa.

Tack!
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-05, 01:47 #2
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Jag har min analytics kod i <head> utan problem... bara att lägga till defer="defer" i script taggen...
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-05, 08:26 #3
Blackexs avatar
Blackex Blackex är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 238
Blackex Blackex är inte uppkopplad
Medlem
Blackexs avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 238
Jag förstår inte problemet. Lägg den vanliga spårningskoden mellan <head> taggarna som vanligt.

Den resterande koden lägger du in enligt manualen.

Kod:
<body onLoad="javascript:__utmSetTrans()">
Detta betyder att koden först körs när hela sidan är laddad.

Ditt andra problem: Att det står "Väntar på information" beror säkert på någon inställning på din dator. Du kanske blockerar javascript eller något annat. Prova på en annan dator så skall du se att det fungerar.

I övrigt kan jag tillägga att det är emot googles regler att ha två sidor med exakt samma information. Det rätta borde vara att göra en redirect från .com till .se (eller tvärtom).
Blackex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-05, 08:29 #4
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Vad jag vet, så kan det ta lite tid för Google att uppdatera informationen från Väntar på information till Samlar information.... Mig tog det ungefär 5-10 dagar. Nu skaffade jag mitt konto direkt när dom öppnade och precis under öppningsstormen.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-05, 11:34 #5
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by Blackex@Jul 5 2006, 08:26
Jag förstår inte problemet. Lägg den vanliga spårningskoden mellan <head> taggarna som vanligt.

Den resterande koden lägger du in enligt manualen.

Kod:
<body onLoad="javascript:__utmSetTrans()">
Detta betyder att koden först körs när hela sidan är laddad.

Ditt andra problem: Att det står "Väntar på information" beror säkert på någon inställning på din dator. Du kanske blockerar javascript eller något annat. Prova på en annan dator så skall du se att det fungerar.

I övrigt kan jag tillägga att det är emot googles regler att ha två sidor med exakt samma information. Det rätta borde vara att göra en redirect från .com till .se (eller tvärtom).
Problemet är att "som vanligt" är enligt googles manual strax före </body>
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-05, 11:53 #6
Blackexs avatar
Blackex Blackex är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 238
Blackex Blackex är inte uppkopplad
Medlem
Blackexs avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 238
Citat:
Originally posted by hnn@Jul 5 2006, 08:29
Vad jag vet, så kan det ta lite tid för Google att uppdatera informationen från Väntar på information till Samlar information.... Mig tog det ungefär 5-10 dagar. Nu skaffade jag mitt konto direkt när dom öppnade och precis under öppningsstormen.
Aha, nu förstår jag vad som menades. För mig tog det 2 dagar.
Blackex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-05, 11:55 #7
Blackexs avatar
Blackex Blackex är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 238
Blackex Blackex är inte uppkopplad
Medlem
Blackexs avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 238
Citat:
Originally posted by zoran@Jul 5 2006, 11:34
Problemet är att "som vanligt" är enligt googles manual strax före </body>
Jasså. Det visste jag inte att manualen säger. Men det fungerar ju också, så jag förstår ändå inte vad ditt problem är.
Blackex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017