Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Telefonkö / telefonnummer

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-01, 22:20 #1
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 225
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 225
Standard Telefonkö / telefonnummer

Hej!

Vi startar upp ett företag som skall sälja en tjänst. Kunder ringer upp oss och köper tjänsten över telefon. Det är alltså ingen support.

Vi kommer att behöva en telefonkö samt ett bra nummer. Med bra nummer menar jag till exempel 0771 nummer. Ser bättre ut än riktnummret.

1. Vart köper man 0771 nummer? Vänder man sig till telia?
2. Är telefonkö en tjänst man köper av en operatör eller är det ett program?
3. Bör vi tänka på något annat innan vi öppnar våra telefonlinjer. Något godkännande från myndigheter etc?

MVH
Hansen
Hansen88a är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-01, 22:23 #2
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
En snabb fråga.

Varför kör ni inte Skype?
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-01, 23:15 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Du behöver en telefonväxel. Billigast blir förmodligen en lösning baserad på iptelefoni. Kolla wx3.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-01, 23:19 #4
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
0771 nummer kan du köpa från alla operatörer, kostar dock rätt mycket. Smidig växel kan du får från bl.a tele2 så kallad mobil växel. Då kopplar du ex 0771 nummer till din mobil, kön ingår, du kan koppla fler nummer till växeln så att samtal kopplas mellan er om någon inte svarar. Mycket smidigt och du är inte bunden till ett kontor.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-01, 23:35 #5
tomas70 tomas70 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 254
tomas70 tomas70 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 254
Vill bidra med tips på växellösning.
Kolla in http://www.comsolvia.se

Använder dem själv sedan väldigt många år tillbaka.
tomas70 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-01, 23:45 #6
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 225
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 225
En telefonväxel och ett 0771 nummer, kan någon ge mig en prisbild för de billigaste lösningarna med liten trafik? Har ingen aning om det rör sig om 3000 eller 50 000.

Detta är ett väldigt litet företag så vill absolut komma undan så billigt som möjligt utan onödiga tjänster/produkter. Trots att vi är små vill vi fortfarande ha ett annat nummer än riktnummer och telefonkö.
Hansen88a är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-02, 01:48 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag har för mig att telia tog 1500 kr eller så för ett 0771-nummer.

Tele2s mobila växel verkar kosta 995 kr i inträdesavgift och 129 kr per anslutet abonnemang. Detta utöver ordinarie måndasavgift för abonnemanget. Jag förmodar att alla priser är exkl moms.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-02, 05:35 #8
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Som kund till ett företag ser jag ingen fördel med om företaget skulle ha ett 0771-nummer. Speciellt inte jämfört med riktnummer som t.ex. 08, 031 och 090. Det är ju förstås bra om det är ett fint nummer.

Tvärt om kanske en del kan undra vad det är för nummer, och fundera på om det kanske är dyrt att ringa dit..? Nummer som börjar med 07 kan ju ibland kosta mycket mer än lokalsamtal. I anslutning till 0771-nummer ser man ofta texten "samtalet kostar som ett vanligt lokalsamtal". Det kanske är bättre med ett nummer man kan visa upp utan att känna att man borde påpeka vad det kostar för att inte avskräcka kunder från att ringa.

Googlade fram den här, där det fanns lite intressant läsning:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=411.0

Däremot kan 020 vara en fördel, men då kan det istället vara så att det inte går att ringa dit från en mobil. Det är ju förstås också ett dyrare alternativ för företaget.

Senast redigerad av BjörnJ den 2010-04-02 klockan 05:37
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-02, 11:23 #9
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Trots att vi säljer en egen växeltjänst hade vi ett tag en växel från Telia. Som med alla Telias produkter var supporten värdelös. First line kopplade oss först fel så vi fick sitta i fyra telefonköer innan vi kom fram till rätt person. Denna person råkade felaktigt avsluta vårt huvudväxelnummer trots att det vi egentligen ville göra var att koppla om ett par köer. Deras växeltekniker var då helt onåbara i hela juli på grund av semester, så trots att de själva gjort fel tog det två månader innan de kunde koppla in numret igen.

Detta är förstås bara en anekdot men jag tycker ändå att det alltid känns på det här sättet när man har med Telia att göra.

Jag skulle för övrigt också rekommendera antingen en IP-telefoni-lösning eller en mobil växel. För ett litet till medelstort företag är det den enklaste lösningen eftersom man då slipper hålla med egna tekniker eller konsulter för att drifta växeln.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-02, 22:22 #10
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Trots att vi säljer en egen växeltjänst hade vi ett tag en växel från Telia. Som med alla Telias produkter var supporten värdelös. First line kopplade oss först fel så vi fick sitta i fyra telefonköer innan vi kom fram till rätt person. Denna person råkade felaktigt avsluta vårt huvudväxelnummer trots att det vi egentligen ville göra var att koppla om ett par köer. Deras växeltekniker var då helt onåbara i hela juli på grund av semester, så trots att de själva gjort fel tog det två månader innan de kunde koppla in numret igen.

Detta är förstås bara en anekdot men jag tycker ändå att det alltid känns på det här sättet när man har med Telia att göra.

Jag skulle för övrigt också rekommendera antingen en IP-telefoni-lösning eller en mobil växel. För ett litet till medelstort företag är det den enklaste lösningen eftersom man då slipper hålla med egna tekniker eller konsulter för att drifta växeln.
Som företagskund betalar man mer än privatpersoner och får sämre service. Jag fick inte ens felanmäla de två anslutningar i vår centrexväxel som slutade fungera en helg - återkom på måndag.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017