Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Man blir inte speciellt sugen på att köpa sälja domäner när det är så förbannat svårt

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-05-17, 11:33 #11
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
För de vanliga toppdomäner, förutom se/nu rekommenderas eNom helt klart. Hyffsat bra priser och allt sköts smidigt.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-17, 12:05 #12
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Tror tricket är att den som ska köpa domänen lägger in den i kontrollpanelen först. Sedan får han auth. kod.

Björn på MissDomain kan de där - kanske du kan kolla med honom?
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-17, 14:00 #13
LoopiaAB LoopiaAB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 99
LoopiaAB LoopiaAB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av nukem Visa inlägg
Jag har Loopia. 99% av mina domäner är på Loopia. Vi pratar flera hundra domäner.

Har nyligen köpt en massa redan regristreade domäner från andra personer/företag.

.se .com .info .biz osv.

Det är teoretiskt omöjligt att byta ägar på en .com .biz .info (med flera) domän hos Loopia.
Om den förra ägaren har domänen på Loopia, med Loopia som regristrarer.

Eftersom deras krav är att du måste vara regristrerad för domänen för att kunna flytta den. Och du kan inte ta emot domänen med AUTH-kod om du inte först "lägger till" den till ditt konto.

Fantastiskt moment 22.

Dom vill att man ska skicka in papper för att föra över alla typer av domäner. Bra dom skapar en helt egen "standard" för något som annars är så enkelt att bara flytta en domän med en AUTH-kod. Även om .se inte har förstått det än.
Hej

Det låter som att det har blivit något missförstånd här. Vi jobbar hela tiden på att förbättra överlåtelse hanteringen för att den ska vara så smidig och enkel för alla inblandade parter.

För att överlåta en gTLD-domän (som vi är registrar för) så behöver nuvarande innehavare logga in i sitt konto och klicka på "Kontoinställningar" > "Överlåtelse av konto/domän" och begära en överlåtelse. Du som mottagande innehavare kommer att få ett e-postmeddelande med en länk samt instruktioner. På länken finns de avtal och villkor som du behöver godkänna. När det är godkänt så bör överlåtelsen gå igenom inom några minuter.

Det stämmer att man inte kan använda sin auth-code för att överlåta en domän på Loopia som vi redan är registrar för, just för att en auth-code är till för att byta registrar, inte för att göra ett ägarbyte.

Det stämmer även att det krävs blanketter för överlåtelse av .SE och även för .NU-domäner, men det är de enda toppdomänerna hos oss som behöver blanketter.

Anledningen till att vi skickade e-postmeddelandet i posten ovan till dig var för att informera dig om att du bör byta e-postadress på administrativa kontakten för din domän. Detta för att överföringen inte kommer påbörjas om inte den administrativa kontakten godkänner detta.

Då vi har märkt att vissa andra leverantörer på marknaden inte godkänner överföringar per automatik så har vi valt att manuellt informera om detta så att domänen kan föras över så snabbt som möjligt. Vi registrerar naturligtvis transfern i våra system samtidigt som vi informerar om detta. Vill man inte byta admin så kan man alternativt kontakta den som är admin och be dem att manuellt godkänna detta, då behöver man inte göra någonting mer.

/Jimmie Eriksson
LoopiaAB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-17, 18:43 #14
Kimppas avatar
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Kimppas avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Jag skulle rekommendera CityNetwork. De jobbar fortfarande med två olika system men håller på att gå över helt till det nya systemet. När jag haft problem med domännamn eller Nameserver/DNS etc så har allting lösts på mindre än ett dygn.
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-17, 19:57 #15
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av Kimppa Visa inlägg
Jag skulle rekommendera CityNetwork. De jobbar fortfarande med två olika system men håller på att gå över helt till det nya systemet. När jag haft problem med domännamn eller Nameserver/DNS etc så har allting lösts på mindre än ett dygn.
+1

När CityNetwork helt gått över till nya kontrollpanelen kommer de vara outstanding i Sverige. Både vad det gäller support och användarvänligt gränssnitt. Hoppas de fortsätter
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-21, 08:13 #16
nukems avatar
nukem nukem är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 196
nukem nukem är inte uppkopplad
Medlem
nukems avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 196
Citat:
Ursprungligen postat av LoopiaAB Visa inlägg
Hej
Det stämmer att man inte kan använda sin auth-code för att överlåta en domän på Loopia som vi redan är registrar för, just för att en auth-code är till för att byta registrar, inte för att göra ett ägarbyte.
/Jimmie Eriksson
Det fungerar väldigt sällan att överlåta en domän med en AUTH-kod även om domänen inte är .se och inte är registrerad på Loopia. Tyvärr.
nukem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-21, 15:37 #17
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av nukem Visa inlägg
Det fungerar väldigt sällan att överlåta en domän med en AUTH-kod även om domänen inte är .se och inte är registrerad på Loopia. Tyvärr.
Ja, om du försökt med att överlåta en .se-domän med en auktoriseringskod (oavsett registrar) så förstår jag att du lipar, eftersom det aldrig varit möjligt..av anledningen Jimmie tar upp: auktoriseringskoder är till för registrarbyten.

Men om du läser det Jimmie på Loopia skriver, och tittar på hur det ser ut på de icke-.se-domäner du försöker att överlåta, så bör du förstå lösningen på problemet..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-25, 19:08 #18
FredrikLund FredrikLund är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 76
FredrikLund FredrikLund är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 76
Jag har sålt domänerna till Nukem som denna tråd handlar om. När man är frustrerad kan det vara svårt att förklara vad som har gått snett. Jag gör därför ett försök att förklara vad som har hänt.

Jag sålde 50 domäner till TS. Domänerna fanns hos Loopia, Ballou, Binero, Surftown, Cliche, Web10, Godaddy och Crystone. Domäner som inte fanns hos Loopia gick smärtfritt då det gick bra att använda sig av auth code, i de fall det inte var .se, .nu och .eu.

Jag vill till en början poängtera att jag haft en bra dialog med personalen hos Loopia och kunnat reda ut de flesta problemen. Några irritationer kvarstår men det beror på systemet och inte enskilda individer som vi haft kontakt med.

TS har kontrakt på alla domänerna samt betalt domänerna. TS är juridisk ägare till domänerna, finns ingen domstol som skulle neka honom äganderätten. Då uppstår det problemet att när TS lägger till domänerna till sitt Loopia-konto så anses han inte som ägare till domänerna enligt Loopia, därför att domänerna inte är registrerade på honom. Men för att föra över dem så behöver han lägga till dem sitt konto och ange auth-code, för domäner som .com, .info .biz mfl. Här finns alltså ett moment 22. Han kan inte bli registrerad som innehavare till domänen om han inte lägger till den till sitt konto. Det kan tyckas som ett akademiskt problem men det blev ett problem när Loopia uppmanade honom att radera domänen från sitt Loopia konto. Problem därför att lagt upp domänen med installationer av WordPress med mera samt att domänen skulle ligga nere ett tag, vilket t ex Google inte uppskattar.

I några fall följde vi inte Loopias regler men rättade till det när vi fick information hur det skulle gå till. Men då uppstod nästa problem. Jag var ägare till en .eu domän som fanns hos Cliche. Jag förde över .eu domänen till Loopia och betalde till Loopia avgiften för byte av registrator. När den var betald så överförde jag den vidare till TS via Loopias kontrollpanel. Då fick TS meddelande om att den skulle bort från hans konto därför att han inte var registrerad som innehavare, enligt whois. Vi hade följt Loopias regler vilket jag i ett mejl påpekade, men fick inget direkt svar på detta. Beviset för att vi följt reglerna är att jag faktiskt betalt överföringen från Cliche till Loopia. För att detta ska vara möjligt måste jag lägga till den i mitt Loopia konto, i annat fall skulle inte Loopia kunna debitera mig för avgiften. Då domänen därefter finns hos TS så måste jag ha fört den vidare med hjälp av Loopias panel eftersom samma domän inte kan finnas på två ställen hos Loopia. Något svar på detta påpekande har vi inte fått utan bara en uppmaning att radera domänen från kontot och göra om överlåtelsen. Detta har hänt i fler än ett fall av de 50 domäner som tråden handlar om.

Den akademiska frågan kvarstår; hur ska man överföra en domän till Loopia om den till exempel finns hos Binero? Ska köparen öppna ett konto hos Binero för att överföra den till sig själv och därefter överföra den till Loopia? Eller ska jag som säljare föra över den till Loopia och betala för byte av registrator (i de fall då det kostar pengar att byta registrator) och sedan föra den vidare?

Som skrev i inledningen så har jag inget emot Loopia och kommer att fortsätta använda mig av Loopia som registrator. Jag ville dock bara försöka förklara varför det blev irritation.

Fredrik Lundahl
FredrikLund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-25, 23:33 #19
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ska köparen öppna ett konto hos Binero för att överföra den till sig själv och därefter överföra den till Loopia? Eller ska jag som säljare föra över den till Loopia och betala för byte av registrator (i de fall då det kostar pengar att byta registrator) och sedan föra den vidare?
Om domänen avser .se-domän, så är svaret "valfritt" - båda sätten går bra.

Det viktiga är att för överlåtelse, så behöver alltså överlåtande- och mottagande part vara kund och överlåtelsen sker alltså inom vald registrar.

Om registrarbyte (med auth-code) sker före eller efter överlåtelsen är alltså upp till er inblandade att avgöra.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-26, 09:42 #20
FredrikLund FredrikLund är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 76
FredrikLund FredrikLund är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 76
@Internetsweden Du missade själva poängen i frågeställning. Jag får inte enligt användaravtalet med Loopia lägga till en domän som jag inte äger. Loopia tolkar äganderätten som så att den som är registrerad för domänen också äger den. Då får jag inte lägga till domänen hos Loopia och föra över den, med till exempel auth code (om det är .com .info .biz mfl). Denna frågeställning har inte med .se eller .nu domäner att göra eftersom de hanteras på annat sätt vid ägarbyte.

Jag behöver inte vara ägare av en domän bara för jag är registrerad som innehavare av domänen. Den kan vara såld. Det går jämföra med bilregistret. HD har klargjort att registrerad ägare hos bilregistret inte behöver betyda att personen civilrättsligt äger bilen.
FredrikLund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017