Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Striden kring nätvinhandeln

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-04-03, 17:35 #1
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
Ingos avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Standard Striden kring nätvinhandeln

För två veckor sedan fick nätbutiken Handlavin.se påhälsning av polisen. Vin togs i beslag och åklagaren har nu inlett en förundersökning mot ägaren Peder Molin. Men även om Peder riskerar fängelse, är han glad att frågan om vad som är laglig nätvinhandel, kommer att prövas i domstol.

Läs mer: http://www.ehandel.se/Striden-kring-...slag,3875.html
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-04, 07:00 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Enda anledningen till att lagstiftningen inom det här området är så pass otydlig är för att det hela tiden blir en kompromiss mellan de fortfarande starka nykterhetsorganisationerna och normala människor Jag själv är ändå mer eller mindre nykterist numera så för egen del kvittar det
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-04, 09:31 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Sverige är ju helt efterblivna med sitt monopol, helt ärligt vem vill stå trängas i en jävla boskaps kö i ett systembolag som inte finns i varje hörn eller med extremt dåliga öppettider.

Ska inte behöva gå kosta 10-20k tusen i sin tid för gå handla alkohol.

Här i Malta har jag massa ställen där jag kan köpa alkohol inom 5-10 min gångavstånd även vid 24-01 kan jag lyckas hitta någon mini shop som är öppen.

Även ha rättighet beställa för hemleverans är en viktig del i frihet, om man vill ha fina exklusiva viner exempelvis eller vill köpa större leverans.

Ingen vill släpa 50kg eller mer frivilligt hem. Så hoppas dom vinner i domstol.

Nykterhetsförbund är ju lika illa som kyrkan, bara för vissa är efterblivna och inte kan ta eget ansvar och hantera alkohol betyder det inte alla har problem.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-04, 09:40 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
patrikweb trollar som vanligt. Systembolaget finns på väldigt många platser över hela Sverige och har ett utbud i butikerna som är helt omatchat hur det ser ut i länder utan monopol. Jämför med t.ex. Danmark där Carlsberg genom sin dominans påtvingar butiker att endast sälja deras sortiment om de vill sälja en Carlsbergsprodukt. Endast de stora kedjorna kan hålla emot där och de tar bara in "sitt" sortiment ändå. Utbudet i de allra flesta danska butiker är så uselt jämfört med Systembolaget att det knappt är jämförbart. Visst, i ett fåtal specialbutiker finns det bra utbud på vin men återigen - Systembolaget finns i hela Sverige med ett stort utbud.

Och gällande öppettider, om man behöver handla sprit och vin efter 19/20 på vardagar och på lördagkvällar och röda dagar så har man nog ett litet problem och borde söka hjälp istället. För den delen så är öppettiderna i grannlandet Danmark inte bättre, bortsett från de närköb som kränger riktigt uselt vin och blaskig öl. Vem fan vill ha sånt?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-04, 10:09 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Har inte sagt att Systembolaget inte har bra utbud, även om det lite mer dyrare sakerna vanligt folk inte köper inte normalt brukar kanske vara lagervara.

Men om det inte hade varit monopol så hade övriga butiker med fått anpassat sig efter kunden, dom kunderna som vill ha bättre utbud hade kanske fortfarande gått till Systembolaget.

Medan dom som vill ha sin billiga skitöl och vin inte behövt fylla upp systembolagets kö, största del av Systembolaget sortiment dom har framme är ändå sett billiga viner.

Största delen av kunderna köper ju ändå bara ett rätt basutbud inom öl,vin,sprit vilket hade funkat utmärk även ha på en jävla 7eleven eller övriga butiker.

Och dom kunderna som just vill ha tillgång till exklusiva viner, är ju dom som bra vinbutiker är till för. Även online leverans är perfekt för dom. För dom riktigt fina viner är ju knappt någon som ändå har lagervara på.


Och så klart man vill ha frihet köpa när man vill, efter kl 20 är ju fan tidigt med. Bara kolla vissa systembolag vissa tider när arbetarklassen ska trängas efter jobbet. Det kan man prata total boskapsträngsel. Vem fan vill förnedra sig på den jävla låga nivå o trängas så i evigheter.

Och stor delen av dom kunderna köper billig skit ändå, som vanliga butiker med basutbud hade kunnat hantera.

Hur många av systembolaget kunder köper vin över 100? Systembolaget har väl knappt några viner över 150:- ens. Kollar man deras sortiment online så är det väldigt fåtal som har en årgång under 2008.

Övriga viner över 200-250 står största delen endast som beställningssortiment, så ingen som normalt finns i butik.

Visst stort utbud av olika viner, men bara billigt skit. Så systembolaget är ju ingen marknad för folk som vill få exklusiva viner smidigt.

Utan monopol hade det kommit upp massa nya online butiker med olika utbud för alla klasser. Säkert även riktigt exklusiva vinbutiker i storstäderna.

Som exempel på fina restauranger brukar jag få vinlista på flertal hundratals viner som är exklusiva du inte hittar på systembolaget. Så säger väl rätt mycket att fina restauranger har antal större utbud av fina viner är systembolaget.

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
patrikweb trollar som vanligt. Systembolaget finns på väldigt många platser över hela Sverige och har ett utbud i butikerna som är helt omatchat hur det ser ut i länder utan monopol. Jämför med t.ex. Danmark där Carlsberg genom sin dominans påtvingar butiker att endast sälja deras sortiment om de vill sälja en Carlsbergsprodukt. Endast de stora kedjorna kan hålla emot där och de tar bara in "sitt" sortiment ändå. Utbudet i de allra flesta danska butiker är så uselt jämfört med Systembolaget att det knappt är jämförbart. Visst, i ett fåtal specialbutiker finns det bra utbud på vin men återigen - Systembolaget finns i hela Sverige med ett stort utbud.

Och gällande öppettider, om man behöver handla sprit och vin efter 19/20 på vardagar och på lördagkvällar och röda dagar så har man nog ett litet problem och borde söka hjälp istället. För den delen så är öppettiderna i grannlandet Danmark inte bättre, bortsett från de närköb som kränger riktigt uselt vin och blaskig öl. Vem fan vill ha sånt?

Senast redigerad av patrikweb den 2014-04-04 klockan 10:20
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-04, 10:14 #6
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Patrikweb, har du inte fattat att om monopolet tas bort så försvinner minst 90% av alla systembolag? Se på avvecklingen av Apoteket. Dessutom har du helt missat poängen med att tillhandahålla att stort utbud till befolkningen och inte bara till de i Stockholm, Göteborg och Malmö. Snacka om att inte kunna se längre än sin egen näsa.

När det gäller vilka viner som bolaget har så har du extremt dålig koll. Jag kan gå in på vilket bolag som helst och köpa bra vin för 400:-, de har som sagt ett stort utbud även om man för att få vissa specifika saker måste beställa.

Senast redigerad av Westman den 2014-04-04 klockan 10:17
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-04, 10:35 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Jo men största utbud är ändå det lägre prissegment och det som är största utbud, och ofta det som står framme genomsnitt i Sverige.

Så det jag menar är att Systembolaget ändå har kundgrupp som tänker mer på pris, och många köper ju box viner idag till och med. Det säger en del om kundgruppen.

Om nu 90% av alla systembolag försvinner visar det ju att deras affärsmodell inte funkar? Att kunden inte alls vill ha det dom erbjuder? Utan har kunderna endast pga. monopol.

Sedan 4212 beställningssortiment och 1809 finns i butik. Så stor del är faktiskt beställning.

Sedan ett snabbt exempel emot en Sth butik emot en mindre stad skilde det på från över 400 röda viner i lager emot drygt 100 i mindre ort.

Bara som snabbt exempel som visar det ändå skiljer sig emot storstäderna o dom mindre.


Och ja väljer man bo i mindre stad får man acceptera mindre utbud, men av den orsak online butiker med hemleverans skulle varit bra. Så redan idag får dom som bor i mindre städer sämre utbud med monopolet

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Patrikweb, har du inte fattat att om monopolet tas bort så försvinner minst 90% av alla systembolag? Se på avvecklingen av Apoteket. Dessutom har du helt missat poängen med att tillhandahålla att stort utbud till befolkningen och inte bara till de i Stockholm, Göteborg och Malmö. Snacka om att inte kunna se längre än sin egen näsa.

När det gäller vilka viner som bolaget har så har du extremt dålig koll. Jag kan gå in på vilket bolag som helst och köpa bra vin för 400:-, de har som sagt ett stort utbud även om man för att få vissa specifika saker måste beställa.

Senast redigerad av patrikweb den 2014-04-04 klockan 10:37
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-04, 10:41 #8
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
@patrik trodde du bara köpte vin på dyra restauranger eller via dyr room servcie, eller kanske gratisdricker i något extrafint viprum på något väldigt exklusivt ställe.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-04, 10:50 #9
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
@patrik trodde du bara köpte vin på dyra restauranger eller via dyr room servcie, eller kanske gratisdricker i något extrafint viprum på något väldigt exklusivt ställe.
Jag har redan över 42 hotellnätter detta året, så självklart blir det att jag äter på restauranger varje dag eller på hotell.

Men det har inget med att man inte vill kunna ha vin hemma eller dricka vin hemma och kunna köpa det när man vill.

Jag dricker alltid ett glas rödvin till badet varje dag dom gångerna jag faktiskt är hemma. Nu bor jag ju inte i ett land med monopol så har alla fall frihet handlar var jag vill o när jag vill.

Dom gångerna man är i något Arab land får man klara sig på hotellet eller vissa restauranger.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-04, 13:15 #10
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Jo men största utbud är ändå det lägre prissegment och det som är största utbud, och ofta det som står framme genomsnitt i Sverige.

Så det jag menar är att Systembolaget ändå har kundgrupp som tänker mer på pris, och många köper ju box viner idag till och med. Det säger en del om kundgruppen.

Om nu 90% av alla systembolag försvinner visar det ju att deras affärsmodell inte funkar? Att kunden inte alls vill ha det dom erbjuder? Utan har kunderna endast pga. monopol.

Sedan 4212 beställningssortiment och 1809 finns i butik. Så stor del är faktiskt beställning.

Sedan ett snabbt exempel emot en Sth butik emot en mindre stad skilde det på från över 400 röda viner i lager emot drygt 100 i mindre ort.

Bara som snabbt exempel som visar det ändå skiljer sig emot storstäderna o dom mindre.


Och ja väljer man bo i mindre stad får man acceptera mindre utbud, men av den orsak online butiker med hemleverans skulle varit bra. Så redan idag får dom som bor i mindre städer sämre utbud med monopolet
Nej, utan monopolet skulle utbudet vara bra mycket sämre. Det kan jag bevisa genom exempel. Du kan ju försöka bevisa det omvända. Och håll dig till hela landet, inte bara storstäderna. Det duger inte att c:a 60% av befolkningen ska få det sämre bara för att du tycker något - upp till bevis.

Och att 90% försvinner har inget med fel sortiment att göra. Det har med kostnader, tidigare utförsäljningar och lagar att göra. Återigen, har du helt missat utförsäljningen av Apoteket och hur det blev efter den?

Senast redigerad av Westman den 2014-04-04 klockan 13:17
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017