Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Min skyldighet att redovisa andras inkomst?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-13, 21:04 #1
pluxus pluxus är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 67
pluxus pluxus är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 67
Hej.

Mitt första inlägg här (tror jag). Trevligt forum detta. Det är så att jag tänkt starta ett eget affiliateprogram för en tjänst jag startar upp snart. Eller flera tjänster egentligen men jag har ett par frågor om det är någon som vet detta.

Är jag som hanterar programmet skyldig att skicka kontrolluppgifter till staten, den svenska, den norska, hela världen? I Sverige verkar det som alla affiliate nätverk skickar kontrolluppgift. Men så verkar det ju inte vara utomlands? Iaf inte alla nätverk.

Så min fråga är om _jag_ är skyldig att att skicka kontrolluppgifter till alla länder (som mina affiliates bor i) eller om jag kan _lägga över_ detta ansvar på de som blir affiliates. Om det är olika på om man måste skicka kontrolluppgift eller inte, hur får man reda på vilka länder man måste göra det i och inte? Går det ens?

Jag ser ju fördelar med ett eget program för man kan ju spara pengar alternativt betala ut högre provision. Men om man samtidigt skall hålla på skicka kontrolluppgifter till alla länder så känns det ju mer naturligt att gå med i ett nätverk.

Någon som har koll på detta?
pluxus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-13, 21:11 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Om du väljer rätt nätverk tjänar du nog en hel del på att använda dig av deras tjänster. Fokusera på din kärnverksamhet istället.

Om du bara anlitar företag behöver du inte lämna kontrolluppgift.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-14, 13:06 #3
pluxus pluxus är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 67
pluxus pluxus är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 67
jonny: Det är sant. Kanske tar mycket tid från det jag egentligen sysslar med. Det är sant det du säger att om bara använder företag som affiliates så behövs ingen kontrolluppgift.

Däremot får man ju inte lika stor skara som säljer åt en. Så nätverk är kanske det smidigaste ändå.
pluxus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-14, 19:18 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det många underskattar är vad mycket arbete det är att bygga upp egna kundrelationer och skapa ett förtroende på marknaden. Det tar ofta många år att bygga upp en ny verksamhet. Det brukar nästan uteslutande vara bättre att hitta företag att samarbeta med eller uttryckt på ett annat sätt, att hitta sin egen nisch på marknaden.

Man kan nischa sig horisontellt dvs välja produkter eller tjänster som ingen annan erbjuder till konsumenten och sälja dem i en webbutik.

Eller man kan nischa sig vertikalt så man exempelvis enbart letar upp intressanta produkter exempelvis i inre mongoliet och importerar dem till Sverige och säljer enbart till grosister eller stora kedjevaruhus. Då har man kanske max ett 100-tal kunder men man har total koll på vilka ens direkta kunder är och kan bygga upp en långsiktig relation till dem. Man kommer då också snabbare upp i volym.

Givetvis kan man kombinera dessa två strategier för att nischa sig. Det viktiga är att man hittar en nisch där mankan ta ut storta marginaler och lägga ut lite kapital (dvs ta en liten risk).
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017