Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Behöver råd & prisuppfattning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-06, 12:40 #1
ekkify ekkify är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 12
ekkify ekkify är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 12
Comment Behöver råd & prisuppfattning

Hej,

Jag har just blivit tillfrågad att bygga en fastighetshemsida som säljer villor utomlands. Just denna sida skall bara handla om ett område där de säljer radhus.

För att det ska ge något så vill de att hemsidan hamnar i topp 3 på google sökningar på specifika sökord. (kanske 5st på 2-3 olika språk)
Facebook-sida skall också skapas.


Sökoptimeringen kommer i så fall att utlejas till kunniga optimeringsexperter. Hemsidan och Facebook gör jag själv.

Mina frågor är:
Vad _kan_ det kosta ? Vad skulle du ungefär offertera ett sådant här projekt?

Har ni tips på duktiga personer kunniga inom sökoptimering, skriv gärna, svara gärna - Jag tar emot allt jag kan!

Tack på förhand
Kim
ekkify är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-06, 13:30 #2
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
Omöjligt att svara på utan att veta sökorden, konkurrensnivån etc, men fastighetsbranschen är ofta en bransch med stor konkurrens.

Ett tips kan ju vara att på ett ungefär räkna vad plats X på sökord Y skulle ge i antal pengar/kunder (på ett ungefär). På så sätt blir det lite enklare att se ungefär hur mycket pengar ni kan betala för att uppnå ert mål.

Sedan beror det ju lite på området också. Om man googlar t.ex. "villor Malmköping" och "villor Stockholm" så ser man ju att det är större konkurrens på "villor Stockholm". Förmodligen är konkurrensen på ord som "housing in London" stenhård medan den är lite mindre på sökfraser som "housing in springfield missouri".

Se också till att göra onpage perfekt - om ni nu ska ta in en extern aktör som gör SEO kan ni väl ta in denna redan nu, så får ni hjälp med onpage också och slipper göra ändringar senare.

Senast redigerad av ADRTCK den 2013-02-06 klockan 13:34 Anledning: lade till stycke 3, lade till stycke 4
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-06, 16:19 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag skulle dela upp byggandet av webbsidan och SEO-optimering i två helt olika tjänster/avtal. För de är så helt väsensskilda.

I steg 1 bygger du webbsidan så tar du betalt för det separat med X kr.

Sedan i steg 2 sätter du upp ett upplägg för själva SEO-optimeringen som kanske innebär en grundkostnad för kunden på Y kr oavsett hur resultatet går som du kan fakturera efter 30 dagar. Sen har du ett incitament som gör att om du uppnår målet topp 3 under en viss tid inom 30 dagar så utgår en extra ersättning på Z kr per dag (man kan även relatera det till antalet besökare också) som sidan ligger bland top 3.

Då har du ett incitament att lägga ner energi på att sidan verkliggen ligger på topp 3 samtidigt som kunden får en "garanti" dvs de behöver bara betala denna incitamentspeng om sidan verkligen hamnar på topp 3.

Beloppen får du väl justera men det kan vara en intressant struktur på upplägget.

Se för tusan bövlar till att ha ett skriftligt avtal om detta annars kommer kundne garanterat att blåsa dig.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-08, 09:43 #4
ekkify ekkify är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 12
ekkify ekkify är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 12
Tack för era svar!! - Jag har lagt ner lite mer tid nu att undersöka konkurrensen och den är hård på de sökord jag kollat upp. Så nu har jag gått ifrån Sökmotoroptimering till annonsering istället. Visst måste man optimera lite granna men jag tror att den stora fokusen hamnar på Annonseringen istället.

Låter det helt vansinnigt tycker ni ?

//K
ekkify är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017