Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


"BrokeP" om The Pirate Bay rättegången och livet efter

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-05, 10:23 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist Visa inlägg
Hela historien runt PirateBay-rättegången stinker och beskriven så här blev stanken nästan outhärdlig.

Tänk känslan av att vakna en morgon och inse, inte bara veta, utan verkligen inse att man har en skuld på 100 miljoner.

Peter Sundes text är helt fantastisk. Läs den allihop!
Alla brottslingar vaknar upp någon dag och inser att de får ett straff som kanske inte var så trevligt ändå. Han är långt ifrån unik även om det hör till ovanligheterna att man lägger upp försvarstal på nätet.

Lundström har inte betalat en krona vad det verkar? Det är ju schysst mot de andra...

Jag har alltid ställt mig väldigt frågande till det meningsfulla i att utdöma skadestånd som aldrig kommer betalas. I det här fallet vet jag inte riktigt hur Lundströms ekonomi ser ut idag men det är en väldigt liten del av alla skadestånd som betalas utav de som dömts vilket gör att dessa personer inte gärna tar ett jobb igen när de avtjänat sina straff.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-05, 10:32 #12
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Det hade varit intressant att veta hur man kommer fram till summan, för den känns dragen ur luften, på alla sätt och vis!
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-05, 11:00 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
Det hade varit intressant att veta hur man kommer fram till summan, för den känns dragen ur luften, på alla sätt och vis!
Inget skadestånd är någon siffra som stämmer perfekt överens med verkligheten. Anledningen till att blir så stora summor är ju för att man skadar en hel industri och stora internationella företag. Det normala skadeståndsfallet handlar om brott begångna mot EN privatperson och möjligtvis även dennes familj. Det är lätt att tycka att detta är märkligt men skadestånd handlar om ekonomi, ingenting annat. För det mesta är det ju företag som står mot företag när det är mångmiljonbelopp det handlar om och det är nog inte många som tycker att dessa "brott" i sig är allvarligare än mord eller grov misshandel.

Med det sagt så är ju de framräknade beloppen i liknande fall såväl absurda som verklighetsfrämmande.

Det trista med de här rättegångarna är väl att det bara är de stora jättarna som syns. Det finns tusentals oberoende bolag som drabbats hårt och som inte får någon som helst upprättelse. Dessa riskerar ständigt konkurs vilket inte är fallet för exempelvis Warner Brothers.

Att döma av det som sagts tidigare har man räknat på varje nedladdning:
http://www.idg.se/2.1085/1.153300/comments

Sedan har ju beloppet sjunkit rejält i den slutliga domen jämfört med vad samtliga krav summerades till (drygt 100 miljoner tror jag det var). Om det sedan beror på att man gjort någon omräkning eller att man ogillat vissa delar helt kanske någon annan kan svara på?

Huruvida en nedladdning motsvarar en förlorad intäkt är mer av en filosofisk fråga som ingen har ett svar på. Ingen vet hur branschen hade utvecklats under de senaste tio åren utan den illegala nedladdningen. Frågan är om Spotify ens hade funnits idag till exempel. Vad skadeståndet än hade landat på så hade det varit en gissning eller en grov uppskattning i bästa fall.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-07-05 klockan 11:23
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-05, 11:43 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det som filmindustrin inte tagit hänsyn till (?) i skadeståndskraven är att innan nedladdningens tid så var det väl framför allt hyrfilm som motsvarade nedladdningen och inte ett köp. Ingen 20-åring köpte en film i veckan, åtminstone ytterst få. Samma sak med skivor - man lånade ofta av varandra. Ska man få fram lite mer rimliga siffror måste man studera dessa situationer närmare och se hur fördelningen hyrt / lånat kontra köpt såg ut. Det är orimligt att Pirate Bay i praktiken ska straffas för all illegal nedladdning i landet vilket det känns som att man gör.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-07-05 klockan 11:48
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-05, 23:28 #15
affiliate24 affiliate24 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 18
affiliate24 affiliate24 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 18
Ganska sorglig läsning.
Peter sunde har med kraft och vision förändrat internet och jag är helt och hållet övertygad om att han hade kunnat sätta sig ner och formulera en ny intäktskälla för hollywood industrin. Ett slags pay per click system där man får nyttja filmer och musik gratis.

Istället vaknar han upp en dag och ser domen och bötesbeloppet 100miljoner kronor framför sig. Det är ofattbart att det får hända i sverige
affiliate24 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-06, 07:50 #16
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Bara det faktum att han envisas med att fortfarande beskriva det som en sökmotor - en diskussion jag tröttnat på för länge sedan - gör att jag inte orkar läsa det hela tyvärr.

Att sedan påföljderna inte står i rimligt propprtion till brottet är en annan sak.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-06, 08:10 #17
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Bara det faktum att han envisas med att fortfarande beskriva det som en sökmotor - en diskussion jag tröttnat på för länge sedan - gör att jag inte orkar läsa det hela tyvärr.

Att sedan påföljderna inte står i rimligt propprtion till brottet är en annan sak.
Kunde inte sagt det bättre själv. När folk börjar jämföra PirateBay med Google, eller ännu värre med Posten eller Vägverket, är det bara att ge upp att diskutera med dem.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-06, 08:51 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av foks Visa inlägg
Kunde inte sagt det bättre själv. När folk börjar jämföra PirateBay med Google, eller ännu värre med Posten eller Vägverket, är det bara att ge upp att diskutera med dem.
+1

Det finns ett gäng naiva försvarspunkter som många försvarare av "fri kultur" tar till och det här är en av dem. Mycket av försvaret går ju ut på att provocera och säga att den här typen av brott aldrig kan bevisas.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-06, 14:49 #19
Rvns avatar
Rvn Rvn är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 309
Rvn Rvn är inte uppkopplad
Flitig postare
Rvns avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 309
Jag vill börja med att säga att jag försvarar inte någon av TPB grabbarns agerande eller inblandning. De har vetat hela tiden att de legat i lagens gråzon och att det alltid funnits en risk att "Hollywood" skulle hitta ett sätt att klämma åt dem på.

Det jag är rädd för är att Sverige är på väg och redan en bra bit dit att bli ett storebrors samhälle. Jag fasar för det rättshaveri som är på gång inom svenskt rättsväsende där man kan bli dömd för precis vad som helst, bara åklagarens fantasi bestämmer.

Det finns krafter som arbetar mot detta, bland annat piratpartiet, jag finner dock inte en lösning i att rösta på dem då de är ett "enfrågeparti" och det ger inte helheten.

Vi måste ställa oss upp och försvara det Sverige vi vill leva i innan det är för sent. När rättsväsendet börjar bli styrt av diverse ekonomiska intressen är vi inte långt från en djup avgrund som inte annat än kan ses som en konkurs för svensk demokrati.
Rvn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-08, 11:14 #20
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 331
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 331
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Däremot så har fyra uppenbart skyldiga personer dömts, det i sig är inte fullt lika upprörande.
... med den tankegången så är det ju synnerligen oroväckande att inte blocket blivit dömda för häleri vid det här laget... För att inte tala om google som det ju faktiskt också gick att söka efter torrentfiler på innan...

Nja, ärligt. Rättssystemet har inte fungerat, det är ju en sak som är kristallklar iallafall.
P3N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017