Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


"BrokeP" om The Pirate Bay rättegången och livet efter

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-05, 00:12 #1
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Standard "BrokeP" om The Pirate Bay rättegången och livet efter

http://blog.brokep.com/2012/07/04/nadeansokan/

Det borde helt enkelt läsas av alla!

Senast redigerad av FredrikNas den 2012-07-05 klockan 00:23
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-05, 00:23 #2
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Detta postades också nyligen: http://blog.brokep.com/2012/07/04/ri...sningsansokan/
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-05, 00:34 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Man ska inte tro allt man läser på nätet Jag tycker egentligen ganska synd om just P, vad jag läst om honom så är han inte en person som bör sitta i fängelse. Däremot tror jag mycket väl han varit fullt medveten om allt han gjort och att han faktiskt varit en av de främsta företrädarna för den illegala fildelningens flaggskepp. Det är en ganska naturlig reaktion att i efterhand skylla ifrån och förklara sig när man begått brott. Men, som sagt var, han hör inte hemma i fängelset.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-05, 00:37 #4
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Det är inte det jag vill fram till, utan faktumet att han döms för punkter som helt klart inte borde vara något man kan dömas för. Hur hela rättssaken har gått till och hur rätten har agerat för att få sin partiska vilja igenom.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-05, 00:54 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
Det är inte det jag vill fram till, utan faktumet att han döms för punkter som helt klart inte borde vara något man kan dömas för. Hur hela rättssaken har gått till och hur rätten har agerat för att få sin partiska vilja igenom.
Jag tror i så fall att du haft en övertro till det svenska rättsväsendet Det har varit långt ifrån perfekt och detta är knappast det värsta som hänt under åren. Se bara på Thomas Quick - det är betydligt mer allvarligt än P:s fall där det ändå finns en uppenbar brottslig gärning även om rätten missat målet. Samma sak gäller ett gäng våldtäktsmål där man saknat bevis och gått på ord. Innan DNA-tiden (vilket ändå inte var särskilt länge sedan) så förekom det ständigt felaktiga domar i tingsrätterna. I Quicks fall har det ändå handlat om rutinhantering som skötts helt åt skogen galet och där det är svårt att hitta några förmildrande omständigheter. När det gäller P och Pirate Bay så handlar det istället snarare om otydlig lagstiftning, en ny typ av brottslighet och tekniska kunskaper som saknas hos många inblandade. Då blir det lättare fel, inte för att det är godtagbart men inte särskilt överraskande.

I USA och flertalet andra länder är det än värre där oskyldigt dömda till och med avrättats. Vi är ändå förskonade från de allra värsta övertrampen här uppe i Norden.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-05, 00:58 #6
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag tror i så fall att du haft en övertro till det svenska rättsväsendet Det har varit långt ifrån perfekt och detta är knappast det värsta som hänt under åren. Se bara på Thomas Quick - det är betydligt mer allvarligt än P:s fall där det ändå finns en uppenbar brottslig gärning även om rätten missat målet. Samma sak gäller ett gäng våldtäktsmål där man saknat bevis och gått på ord. Innan DNA-tiden (vilket ändå inte var särskilt länge sedan) så förekom det ständigt felaktiga domar i tingsrätterna. I Quicks fall har det ändå handlat om rutinhantering som skötts helt åt skogen galet och där det är svårt att hitta några förmildrande omständigheter. När det gäller P och Pirate Bay så handlar det istället snarare om otydlig lagstiftning, en ny typ av brottslighet och tekniska kunskaper som saknas hos många inblandade. Då blir det lättare fel, inte för att det är godtagbart men inte särskilt överraskande.

I USA och flertalet andra länder är det än värre där oskyldigt dömda till och med avrättats. Vi är ändå förskonade från de allra värsta övertrampen här uppe i Norden.
Klockan måste vara mycket, för jag kan inte tyda vad du försöker säga, ska folk bara blunda för det för att det har hänt förr? Ska folk bara böja sig fram och ta det på grund av det faktumet, eller för att det är värre i andra länder? Jag klarar verkligen inte att se någon annan poäng i ditt svar?
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-05, 01:16 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
Klockan måste vara mycket, för jag kan inte tyda vad du försöker säga, ska folk bara blunda för det för att det har hänt förr? Ska folk bara böja sig fram och ta det på grund av det faktumet, eller för att det är värre i andra länder? Jag klarar verkligen inte att se någon annan poäng i ditt svar?
Det blev kanske lite olycklig text som var lika mycket svar på din kommentar i bloggen Nej då, man ska absolut inte blunda. Däremot blir det väldigt fel om man bara läser P:s kommentarer om det hela och utgår endast från detta. Tycker också reaktionerna är oproportionerliga sett till andra hemskheter som sker och har skett.

Citat:
Jag blev personligen dömd till 8 månaders fängelse samt 46 miljoner i skadestånd.
Det där stämde väl inte till exempel? Skadeståndet var väl solidariskt?

Det vore betydligt mer intressant att diskutera rättens handlingar.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-07-05 klockan 01:22
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-05, 01:26 #8
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det blev kanske lite olycklig text som var lika mycket svar på din kommentar i bloggen Nej då, man ska absolut inte blunda. Däremot blir det väldigt fel om man bara läser P:s kommentarer om det hela och utgår endast från detta. Tycker också reaktionerna är oproportionerliga sett till andra hemskheter som sker och har skett.



Det där stämde väl inte till exempel? Skadeståndet var väl solidariskt?

Det vore betydligt mer intressant att diskutera rättens handlingar.
Det var också polisen/rättens handlingar jag menade att diskutera genom att posta länken här. Att han är inblandad fattar väl alla, men hur rätten formar lagen, eller avsaknad av lag till att passa sin agenda, hur domare kan begära vissa mål, för att det passar deras politiska agenda, och hur ex-poliser kan missbruka sin makt och tidigare position för att vara springpojke åt stora bolag. Det var det jag önskade att ta upp.

sen om det var 8 månader eller 8 år, 46 miljoner eller ej känns ovidkommande, det som upprör är att han faktiskt döms för de 3 punkterna han nämner i sitt första inlägg, samt hela hanteringen av saken såklart.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-05, 01:44 #9
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
Det var också polisen/rättens handlingar jag menade att diskutera genom att posta länken här. Att han är inblandad fattar väl alla, men hur rätten formar lagen, eller avsaknad av lag till att passa sin agenda, hur domare kan begära vissa mål, för att det passar deras politiska agenda, och hur ex-poliser kan missbruka sin makt och tidigare position för att vara springpojke åt stora bolag. Det var det jag önskade att ta upp.

sen om det var 8 månader eller 8 år, 46 miljoner eller ej känns ovidkommande, det som upprör är att han faktiskt döms för de 3 punkterna han nämner i sitt första inlägg, samt hela hanteringen av saken såklart.
Jag tycker precis som de flesta att Jim Keyzer verkar vara en riktig skitstövel, att det är högst olämpligt att domare är engagerade i organisationer som står på ena partens sida och att det behövs betydligt bättre teknisk kompetens när man ska ta sig an ett mål som detta. Jurister har väldigt ofta nära kopplingar till näringslivet på olika sätt och det kan bli mycket problematiskt.

Däremot så har fyra uppenbart skyldiga personer dömts, det i sig är inte fullt lika upprörande. Tusentals betydligt värre saker sker runt om i vår värld varje dag utan att någon av de som reagerar på det här lyfter ett finger. Det är det som gör mig irriterad när de flesta engagerar sig i frågan enbart för att få ladda ner lite gratis musik eller filmer. Det gäller dock inte dig så det här riktar sig egentligen rakt ut i luften

Jag tycker att P borde höra av sig till Advokatsamfundet och / eller till diverse advokatbyråer och försöka få med sig ett gäng advokater OM det är så att det verkligen hanterats så illa som han själv upplever det. Finns det fog för det så tror jag att många är villiga att engagera sig.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-07-05 klockan 01:46
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-05, 10:01 #10
Nikke Lindqvists avatar
Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 202
Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad
Medlem
Nikke Lindqvists avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 202
Hela historien runt PirateBay-rättegången stinker och beskriven så här blev stanken nästan outhärdlig.

Tänk känslan av att vakna en morgon och inse, inte bara veta, utan verkligen inse att man har en skuld på 100 miljoner.

Peter Sundes text är helt fantastisk. Läs den allihop!
Nikke Lindqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017