Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Swemedia?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-07, 13:08 #21
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Tja alltså... huruvida swemedia är en officiell återförsäljare från google eller inte låter jag vara okommenterat.

men hur man än vänder och vrider på det så finns det ju väldigt många företag som jobbar på det sättet som Swemedia gör. Mediebyråer och webbyråer och allt mellan himmel och jord som "säljer sponsorerade länkar". Och de enda de gör är ju att de upprättar dem på de ord som de vill ha, precis som de själva kan göra. Dessutom så gör de kanske en liten sökordsanalys... precis som de själva också rent teoretiskt kan göra iofs. Och så tar de ett pris för det som går till dem själva.

Men alltså, sanningen är ju den att det finns förvånansvärt många marknadschefer och småföretag och allt möjligt som inte har en aning om hur de köper dessa. Så på så sätt så är det ju synd, men dessvärre nödvändigt, att det finns företag som sweone. De fyller ju ett behov som bygger på deras okunskap. Ingen utav er här inne skulel ju ha problem med det...,-) men det finns desvärre många som har...

Vi kan också köpa in adwords till våra kunder, men det är självklart ingenting vi tar betalt för.
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-14, 15:13 #22
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Kolla gärna på likheterna mellan www.lokaldelen.se och www.riksdelen.se
Edsa förlag har enligt marknadsavdelningen redan uppmärksamat detta och satt Advokater på fallet.

Än mer intressant blir det om man tittar på deras webbsök där står det powered by Google, jag har mailat Google för att se om det verkligen stämmer har ej fått svar än.

Någon som vet hur mycket Google tar betalt för att hyra ut sitt index utan att deras egna sponsrade länkar följer med ?
jag har hört att Eniro betalar en hel del för det.
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-14, 16:27 #23
supernice supernice är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 13
supernice supernice är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 13
Citat:
Originally posted by Finnmera@Sep 14 2006, 15:13
Än mer intressant blir det om man tittar på deras webbsök där står det powered by Google, jag har mailat Google för att se om det verkligen stämmer har ej fått svar än.

Någon som vet hur mycket Google tar betalt för att hyra ut sitt index utan att deras egna sponsrade länkar följer med ?
jag har hört att Eniro betalar en hel del för det.
Jag kontrollede koden i deras "Google sök" och det ser ut som de inte har hyrt något index utan använder sig någon typ av scraping-metod.

Formuläret postar hit: http://www.riksdelen.se/frm/google/search.aspx

Och lägger man där till en query så får man upp ett resultat med annonser från Google: http://www.riksdelen.se/frm/google/search.aspx?q=idg

Det här kan ju fungera för tillfället men om de en större volym med besökare så kommer troligen deras servers IP-nummer att blockeras.

Jag kanske har fel - gjorde bara en snabb kontroll.

Med vänlid hälsning,
Daniel Ford
supernice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-18, 09:55 #24
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Citat:
Ursprungligen postat av supernice
Citat:
Ursprungligen postat av Finnmera
Än mer intressant blir det om man tittar på deras webbsök där står det powered by Google, jag har mailat Google för att se om det verkligen stämmer har ej fått svar än.

Någon som vet hur mycket Google tar betalt för att hyra ut sitt index utan att deras egna sponsrade länkar följer med ?
jag har hört att Eniro betalar en hel del för det.

Jag kontrollede koden i deras "Google sök" och det ser ut som de inte har hyrt något index utan använder sig någon typ av scraping-metod.

Formuläret postar hit: http://www.riksdelen.se/frm/google/search.aspx

Och lägger man där till en query så får man upp ett resultat med annonser från Google: http://www.riksdelen.se/frm/google/search.aspx?q=idg

Det här kan ju fungera för tillfället men om de en större volym med besökare så kommer troligen deras servers IP-nummer att blockeras.

Jag kanske har fel - gjorde bara en snabb kontroll.

Med vänlid hälsning,
Daniel Ford
Det verkar onekligen som att du har rätt kolla in www.riksdelen.se och finn ett fel
Vart tog websöket vägen ?
Ska vi tro att någon "over there" har kontaktat dem ?
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-18, 10:24 #25
zuncan zuncan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 17
zuncan zuncan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 17
Klockrent. Gissningsvis kommer vi inte höra nåt mer från honom.
zuncan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-18, 10:37 #26
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Nja, jag tror att detta är en spelare som vi nog kommer att få se mer av - Swemedia AB reggades 05-10-21 och mycket märkligt nog omsatte 9,2 miljoner fram till årsskiftet dvs på 2 månader.

Sen om det bara handlade om barteraffärer för att haussa omsättningen låter jag vara osagt, men det ser märkligt ut..för ett starupftg som pysslar med annonsföräljning !?

Exakt samma personer startade ett till aktiebolag 06-06-05 som de senare namnbytte till Riksdelen AB 06-08-17 dvs för en månad sen - så nog avser de att stanna ett tag. Det dom erbjuder är en dussinprodukt som inte tillför någonting. Men det är ju givetvis avhängt hur och vilken känslig målgrupp de riktar in sig mot.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-18, 18:34 #27
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Citat:
Originally posted by jokkoapa@Sep 18 2006, 10:37
Nja, jag tror att detta är en spelare som vi nog kommer att få se mer av - Swemedia AB reggades 05-10-21 och mycket märkligt nog omsatte 9,2 miljoner fram till årsskiftet dvs på 2 månader.

Sen om det bara handlade om barteraffärer för att haussa omsättningen låter jag vara osagt, men det ser märkligt ut..för ett starupftg som pysslar med annonsföräljning !?

Exakt samma personer startade ett till aktiebolag 06-06-05 som de senare namnbytte till Riksdelen AB 06-08-17 dvs för en månad sen - så nog avser de att stanna ett tag. Det dom erbjuder är en dussinprodukt som inte tillför någonting. Men det är ju givetvis avhängt hur och vilken känslig målgrupp de riktar in sig mot.
Det ser ut som du får rätt, kolla in hur det ser ut nu under den nyss återkomna fliken webbsök.
En liten rolig detalj hittar ni om ni trycker på fliken annonsera längst ner på sidan och sedan väljer ni webbsök..tror ni att de lyckas att leverera det numera ?

Om man nu skall erbjuda marknaden att kunna ratta sponsrade länkar på ex Google och Yahoo för kunders räkning så gör man nog bäst i att inte leka att man äger ett media för då tappar man trovärdighet hos marknaden.

Nu är ju inte Riksdelen de enda som försöker detta och det är nog en trend på g misstänker jag.

Dock så kan man hoppas på att det blir bättre ordning i framtiden då branschorganisationer som ex Sveriges annonsörer håller på och tittar på sökmedier och har som avsikt att skapa Etiska och Moraliska normer samt transparens i prissättningar mm.
Följ gärna den nystartade arbetsgruppen KSM på
http://www.annons.se/?get=content&ac...iew&id=127-118

Ni medlemar som lägger mycket pengar på sökmedier och som har stora kunskaper om ämnet ta gärna kontakt med Sveriges annonsörer om ni känner att ni har lust att bidra till att skapa ordning i djungeln.

MVH
FinnMera
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-18, 23:04 #28
namerunner namerunner är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 41
namerunner namerunner är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 41
Citat:
Originally posted by jokkoapa@Sep 18 2006, 10:37
Nja, jag tror att detta är en spelare som vi nog kommer att få se mer av - Swemedia AB reggades 05-10-21 och mycket märkligt nog omsatte 9,2 miljoner fram till årsskiftet dvs på 2 månader.

Sen om det bara handlade om barteraffärer för att haussa omsättningen låter jag vara osagt, men det ser märkligt ut..för ett starupftg som pysslar med annonsföräljning !?

Exakt samma personer startade ett till aktiebolag 06-06-05 som de senare namnbytte till Riksdelen AB 06-08-17 dvs för en månad sen - så nog avser de att stanna ett tag. Det dom erbjuder är en dussinprodukt som inte tillför någonting. Men det är ju givetvis avhängt hur och vilken känslig målgrupp de riktar in sig mot.
De var tidigare handelsbolag, när ab bildades så togs verksamheten från hb't över retroaktivt från årsskiftet. Omsättningen på 9,2 milj avser alltså hela 2005.
namerunner är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-12, 12:23 #29
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Det verkar som om Edsa förlags advokater har gjort jobbet väl kolla in den nya layouten, nu ser man skillnad på www.riksdelen.se och www.lokaldelen.se

Men komiskt nog så har även lokaldelen lanserat en ny hemsida

Mvh
Johan
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-16, 17:25 #30
Lyckvall Lyckvall är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1
Lyckvall Lyckvall är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1
Hej "kolleger"

Jag är marknadschef på ett företag som säljer hjullastare. Vi är inte så hemsk stora och vi har ingen webmaster eller rigtig internet kunnig person, så jag är en av dom lätta offren för företag som Swemedia och Riksdelen.

Jag blev faktisk uppringd av båda företagen (visste inte att det stort set var samma bolag)

Swemedia ringde och utgav sig enligt min uppfattning att vara Google. Tjänsten var "sponsrade länkar på Google". När jag läser inläggen här verkar det somom jag lika väl kunde ha gjort detta själv. Är det rätt? Jag köpte faktisk av dom och har precis fått en faktura. Swemedias logga överst och Google's logga i rutan var tjänsten beskrivs.

Veckan efter ringde en tjej från Riksdelen. Faktisk känner jag henne, så mina "guards" var inte riktigt uppe. Jag frågade om hur stor trafik dom har och fick svaret att dom mäter det lite andorlunda än det vanliga unika användare. Istället sa hon att dom skickar 68-70.000 besökare vidare varje dag via deras länkar. Kan detta vara rätt? Enligt säljaren skulle omkring 1.000.000 företag ligga i deras databas, vilket väl inte är orealistisk. Dom kan väl köpa dessa uppgifter.

Finns det någon som kan hjälpa mig att värdera antallet besökare på Riksdelen och iövrigt kommentera lite på mina uppgifter. Skulle vara mycket tacksam. Det verkar somom MN har många seriösa och kunniga medlemmar.

Mvh,
okunning marknadschef
Lyckvall är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017