Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Stabilt community/plattform CMS

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-10-30, 22:38 #1
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Standard Stabilt community/plattform CMS

Hejsan,

Sitter i läget där vi ska utveckla en större sida med betallösningar, medlems- och communityfunktioner och samtidigt vara ett bra CMS på alla sätt och vis.

Alternativen:
- Bygga eget från scratch
- Välja ett existerande CMS (wordpress, joomla, drupal etc)
- Bygga från något ramverk

Man är känd med de flesta kända CMS och risken känns längre där och utvecklingskostnaderna likaså. Samtidigt får man en lösning som kanske inte är precis det man önskar och en hel del onödig funktion.

Vilka fördelar/nackdelar är er erfarenhet? Finns det några nackdelar att börja med till exempel Wordpress och göra ett proof of consept för att sedan skala upp i samma lösning?

Tack på förhand!
Daniel
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-31, 14:42 #2
claeslund claeslund är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 117
claeslund claeslund är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 117
Hej Daniel,

Min erfarenhet är att Wordpress fungerar bra för just proof of concept. Dock anser jag att det är ett trögt system med många brister. Ska man gå hela vägen med Wordpress så måste man ha en riktigt Wordpress-utvecklare enligt mig. Jag tycker att man ofta hittar ett bra plugin som verkar passa bra. Dock behöver man bara göra små tweaks och det är då helvetet börjar...
Också viktigt att hålla datan (för senare export till nytt system om man inte ska köra hela vägen med Wordpress) ren. Dvs. spara datan så att den enkelt kan särskiljas och plockas ur.
Jag tycker egenutveckling där man plockar in färdiga skript/funktioner är mer hållbart i längden.
Det finns ju större kommersiella CMS-system också likt EPI men där är än mer känslan att du behöver en in-house-utvecklare

Citat:
Ursprungligen postat av daniel_ Visa inlägg
Hejsan,

Sitter i läget där vi ska utveckla en större sida med betallösningar, medlems- och communityfunktioner och samtidigt vara ett bra CMS på alla sätt och vis.

Alternativen:
- Bygga eget från scratch
- Välja ett existerande CMS (wordpress, joomla, drupal etc)
- Bygga från något ramverk

Man är känd med de flesta kända CMS och risken känns längre där och utvecklingskostnaderna likaså. Samtidigt får man en lösning som kanske inte är precis det man önskar och en hel del onödig funktion.

Vilka fördelar/nackdelar är er erfarenhet? Finns det några nackdelar att börja med till exempel Wordpress och göra ett proof of consept för att sedan skala upp i samma lösning?

Tack på förhand!
Daniel
claeslund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-11-03, 23:14 #3
webtigerteam webtigerteam är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 30
webtigerteam webtigerteam är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 30
Forum (1) brukar ha många community-funktioner.

Att utveckla ett eget CMS tar lång tid (2) ... Skulle kunna börja med till exempel ett forum eller CMS, och sedan lägga på fristående/frikopplade moduler ala "micro services" med de funktioner som saknas.


1) https://en.wikipedia.org/wiki/Compar...forum_software

2) Byggde ett CMS/community från scratch för några år sedan och det tog ca 800 timmar.
webtigerteam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-11-16, 22:32 #4
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Tack för bra input! Har inte landat på något ännu, men det lutar åt ett proof of concept med Wordpress.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-11-17, 16:57 #5
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jag skulle nog köra på Drupal i detta läget. Betydligt bättre användarhantering än WordPress och det bygger dessutom sedan version 8 på Symfony vilket är ett ruskigt stabilt ramverk att ha som grund.
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-11-17, 22:01 #6
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit Visa inlägg
Jag skulle nog köra på Drupal i detta läget. Betydligt bättre användarhantering än WordPress och det bygger dessutom sedan version 8 på Symfony vilket är ett ruskigt stabilt ramverk att ha som grund.
Kan bara hålla med om att det åtminstonde är betydligt mer intressant än Wordpress i detta scenario. Wordpress är bra som enkelt CMS eller blogg, men som plattform att bygga vidare på är det förhållandevis värdelöst jämfört med Drupal 8.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017