Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Acme kräver oss på pengar !

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-08, 12:28 #11
Frejs avatar
Frej Frej är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 463
Frej Frej är inte uppkopplad
Flitig postare
Frejs avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 463
Ta en kopia, skriv att du bestrider fakturan "enligt bla bla bla" och faxa tillbaka.

Ta ut en faxrapport på att det gått fram till rätt nummer, eller begär ett svar att de fått fakturan.
Frej är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-08, 12:30 #12
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag besvarar min egen fråga om någon annan som läser tråden vill veta.
De som handhar konkursboet är Christensson & Roth. Ni hittar kontaktinformation här:
http://www.cradvokater.com/

Jag hatar sånt här. Vem betalar mig för tiden jag lägger ner på den här falska fakturan?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-08, 17:29 #13
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
Citat:
Originally posted by PgD@Sep 7 2006, 20:43
Min erfarenhet är att konkursförvaltare ofta skickar ut felaktiga fakturor. Det hinner inte kolla avtal och annat utan kör på bara för att nollställa alla konton. Sedan sätter de sig ner och väntar på pengar eller bestridanden.
Sannolikheten är väl ganska hög att de inte har järnkoll på hur reskontrasystem m m fungerar - särskilt om det är ett mindre företag där undantag, specialomständigheter, etc kanske bara finns i form av otydliga anteckningar (eller i huvudet på den administrativa personalen...).
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-08, 18:51 #14
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
I mitt fall vill de ha betalt för närmare 250 stycken kreditupplysningar. Mitt företag har aldrig köpt några kreditupplysningar av ACME. Så jag har svårt att tro att det här är frågan om något missförstånd. Det liknar med ett försök till medvetet bedrägeri.
Jag sålde tidigare mina fakturor till ACME och använde mig då av systemet PayControl. Jag hoppas verkligen inte att de börjar trakassera mina gamla fakturakunder. Dyker det upp fler obefogade betalningskrav så kommer jag förmodligen att kontakta en jurist. Har aldrig varit med om något liknande, men någon gång måste väl vara den första.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-08, 20:39 #15
nCo nCo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 122
nCo nCo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 122
Aidex: Det är nog korrekt tyvärr. Acme tog aldrig ut den fasta avgiften på 5 kr per kreditupplysning som ingår i Paycontrol avtalet. Alla köp både nekade och godkända kostade 5 kr + 2% i provision. Nu blir vi Paycontrolkunder fakturerade för att dom missat detta på avräkningsnotorna.
nCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-08, 21:30 #16
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Har själv fått 2 fakturor, som avser samma period, men olika många kreditupplysningar, bestrider dom så får man se vad som händer.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-09, 02:40 #17
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by nCo@Sep 8 2006, 20:39
Aidex: Det är nog korrekt tyvärr. Acme tog aldrig ut den fasta avgiften på 5 kr per kreditupplysning som ingår i Paycontrol avtalet. Alla köp både nekade och godkända kostade 5 kr + 2% i provision. Nu blir vi Paycontrolkunder fakturerade för att dom missat detta på avräkningsnotorna.
Säljaren lovade att de inte skulle ta ut den avgiften. Han sa att prislistan var felaktig. Eftersom jag inte litar på säljare så strök jag över den raden innan jag skickade in avtalet underskrivet. Det ACME har är alltså ett avtal undertecknat av mig, där avgiften på 5 kr är överstruken.
Frågan är då vad lagen säger om det här? Om det här slutar i rätten, så ska jag kontakta säljaren. Även muntliga avtal är bindande, men då gäller det att han kan bekräfta vad vi avtalade.
Så här i efterhand hade det naturligtvis varit mycket klokare att kräva ett helt nytt avtal, istället för att bara stryka över raden efter överenskommelse. Oavsett hur det här slutar så har jag alltså lärt mig något. Egentligen är det ingen idé för mig att spekulera i vad som är juridiskt bindande och vad som inte är det. Om konkursförvaltaren driver det här vidare, så får jag helt enkelt kontakta en jurist som har koll på läget. Det kostar en slant, men jag ska inte ge de här bedragarna rätt.

Om fler personer har fått tvivelaktiga fakturor från ACME så får ni gärna kontakta mig. Jag antar att vi är rätt många och det blir nog lättare om man gör en gemensam sak av det. Vill inte lägga ut mitt telefonnummer på ett öppet forum, så skicka PM.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-09, 09:38 #18
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
Unispels avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
På mitt avtal står det 0kr per kreditupplysning för fakturaköp. De tog faktiskt ut avgiften i alla fall för de första fakturorna innan vi upplyste dem om vad som stod i avtalet.
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-09, 12:32 #19
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
Det är väl ändå inte Acmefolket som fakturerar nu, utan konkursförvaltaren och hans underhuggare. Visserligen är advokater ett ganska tvivelaktigt släkte, men särskilt KK-förvaltare har många ögon på sig (borgenärer, gäldenärer, tillsynsmyndigheten, etc.) och det finns inte ens i min föreställningsvärld att de skulle försöka driva in rena bluffordringar.

Det där med kreditupplysningarna är ju även ett jättebra exempel på det jag skrev tidigare i tråden.
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-09, 13:03 #20
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Om fakturan är felaktig bestrid. Skriv "bestrids - ej beställt" på en kopia av fakturan och skicka tillbaka. Skicka gärna en kopia direkt till advokatbyrån till den ansvarige konkursförvaltaren.

Jag har kommit i kontakt med två konkursförvaltare - ingen av dessa skötte jobbet korrekt. Jag försökte köpa domännamn från ett konkursbo; men domänen hann gå ut (efter fyra månader) innan de hunnit fundera på om de kunde sälja den.

Föregående ägare tog i det fallet med sig alla tillgångar och startade ett nytt bolag. Vi är flera fordringsägare som varit på konkursförvaltaren om detta - utan framgång. Det anser jag vara försumligt.

I ett annat fall fick vi en beställning från ett bolag som kursat nästan två år tidigare. Konkursförvaltaren kontaktades, men bekräftade aldrig ens vårt brev.

Om fakturan uppenbart är felaktigt kan det ju röra sig om försök till bedrägeri. Polisanmäl konkursboet och konkursförvaltaren.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017