Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


AB och förbrukning av aktiekapitalet?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-06-14, 01:52 #11
brokep brokep är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 150
brokep brokep är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 150
Citat:
Originally posted by seo-sweden@Jun 14 2007, 01:41
Glöm din drömmar om 0% i skatt så länge du är obegränsat skattskyldig i Sverige. Startar du ett bolag i Bahamas så kommer du cfc-beskattas. Alltså ingen fördel.
Finns iof lite fördelar man kan uppnå om man har fått rätt råd. Men kontakta en riktig skattejurist först. Ingen finnig grabb med en hemsida som lovar guld och gröna skogar.
Fast det finns gott om länder som inte har ger nån cfc-beskattning.
Men det är som du säger, en riktig skattejurist.
Annars är det risk att man begår ett skattebrott för att spara några få kronor..
brokep är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-14, 09:08 #12
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
Såvitt jag vet (jag är ingen skattejurist, och sysslar normalt inte med offshore), så finns det lite skatteplanering på laglig väg med utlandsbolag. Eftersom man först ska beskattas när pengarna tas in i Sverige så kan man slippa bolagsskatten på det operativa kapitalet med en välplanerad utlandsstruktur.

Filial ser väl inte så jättesnyggt ut, dock. Vad är fel på utländskt moderbolag - svenskt AB-dotterbolag? Visst - 100kkr-kravet finns ju, men å andra sidan ser du ut som ett helt vanligt svenskt AB mot kunder, kreditgivare, etc.
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-14, 10:08 #13
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
PRQ - javisst, en filial är ju inte lika snyggt som ett AB, men det finns ju väsentliga skatteskillnader.

En filial agerar som om det vore en enskild firma och t.ex. filialens vinst sänder man direkt vidare till moderbolaget, utan beskattning.

Ett svenskt aktiebolag åker på att skatta för vinsten i Sverige och därmed har du ju i princip förlorat hela tanken med utlandsupplägget, i alla fall som jag ser det om syftet var att komma undan lite billigare.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-15, 22:29 #14
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
Citat:
Originally posted by Xamda@Jun 14 2007, 10:08
PRQ - javisst, en filial är ju inte lika snyggt som ett AB, men det finns ju väsentliga skatteskillnader.

En filial agerar som om det vore en enskild firma och t.ex. filialens vinst sänder man direkt vidare till moderbolaget, utan beskattning.

Ett svenskt aktiebolag åker på att skatta för vinsten i Sverige och därmed har du ju i princip förlorat hela tanken med utlandsupplägget, i alla fall som jag ser det om syftet var att komma undan lite billigare.
Nejdå - man lämnar ett fett koncernbidrag, som numera är tillåtet inom EU om jag inte missminner mig.
Annars finns ju klassikern att låta dotterbolaget leasa varumärken, inventarier, etc från moderbolaget till överpris, men då MÅSTE man ha in en skattekonsult för att det ska bli rätt i slutändan.
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-16, 10:37 #15
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Om du säljer/köper till överpris kan du få en rejäl känga av 14:19 IL (om det inte finns ett skatteavtal eller ett utan avräkning så kan du bli dubbelbeskattad).

Att koncernbidrag är tillåtet inom EU är väl en överdrift, Mark & Spencer-domen byggde ju på att underskottet på annat sätt inte kunnat utnyttjas.
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-16, 15:29 #16
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Per - du har alldeles rätt. Koncernbidrag är kringgärdade av ganska mycket regler och att handla till icke marknadsmässiga priser leder ofelbart till skatterevision och straffskatt.

PRQ - mygla är inte rätt väg att gå...

Att ha en filial är enkelt och helt riktigt enligt regelverket och man får flytta hela vinsten till moderbolagets land...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-16, 17:47 #17
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
Angående mygla så visst, man ska följa reglerna, särskilt när man inte har råd med dyra siffertrollkonstnärer. Men jag vet flera svenska STORbolag som kör exakt den modellen med leasing. Inklusive statliga...

(Och innan WNs gnällkör stämmer upp till sång så nej, det är inte så TPB kör.)
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-16, 18:40 #18
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Hum... Fast saken är den att de har råd med just de där siffertrollkonstnärerna du nämner...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017