Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Därför jobbar vi sämre i öppna landskap (IDG:CS)

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-30, 11:58 #11
aelanders avatar
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 146
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
aelanders avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 146
Tänk vilken miljö en lärare jobbar i då!!

·
aelander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-30, 12:11 #12
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Citat:
Ursprungligen postat av aelander Visa inlägg
Tänk vilken miljö en lärare jobbar i då!!

·
Sitter alla lärare i öppna kontorslandskap när de jobbar? Där jag har studerat har det varit kontor med ca 1-2-3 lärare i varje (vad jag minns).

Du kan ju knappast räkna med lektioner. Då arbetar de ju MED eleverna. Svårt att göra det ensam, instängd i ett rum
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-30, 12:37 #13
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Citat:
Ursprungligen postat av aelander Visa inlägg
Tänk vilken miljö en lärare jobbar i då!!

·
Menar du inte eleverna?
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-30, 12:50 #14
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Eget rum är ju döden.
Alternativet till kontorslandskap är ju nödvändigtvis inte att sitta instängd i ett eget rum. När jag tänker på kontorslandskap är det just "landskapen" där kanske funktionerna inte ens har en direkt samverkan. Det fyller helt enkelt inget syfte mer än att det blir väldigt stökigt. Att däremot samla mindre funktioner, i enskilda rum, upplever jag som något positivt för både kreativitet och produktivitet. Sen kan man ju även som tillägg ha mer öppna ytor tillgängliga där man träffar medarbete inom verksamheten.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-06, 10:37 #15
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Jag håller med om att det kan vara väldigt svårt att fokusera i kontorslandskap. Speciellt större sådana där man sitter med folk man kanske inte ens samverkar med,
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-06, 11:48 #16
MLofberg MLofberg är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 1
MLofberg MLofberg är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 1
"I en amerikansk studie blev arbetarna avbrutna var elfte minut, drygt fyrtio gånger på en arbetsdag. Varje gång tog det uppemot tjugofem minuter att komma tillbaka till den ursprungliga uppgiften.

– Räknar man ihop den tiden verkar det som att arbetarna aldrig riktigt var helt fokuserade på sin arbetsuppgift."

Jag undrar hur dom kom fram till att det tog uppemot tjugofem minuter att komma tillbaka till den ursprungliga arbetsuppgiften, när personen blev avbruten på nytt efter elva minuter?

Och räknar jag ihop tiden, så får jag det då till att att arbetarna aldrig var fokuserade på sin arbetsuppgift. M.a.o. fick ingeting gjort :-)
MLofberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-06, 12:48 #17
alz alz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 21
alz alz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av MLofberg Visa inlägg
Jag undrar hur dom kom fram till att det tog uppemot tjugofem minuter att komma tillbaka till den ursprungliga arbetsuppgiften, när personen blev avbruten på nytt efter elva minuter?

Och räknar jag ihop tiden, så får jag det då till att att arbetarna aldrig var fokuserade på sin arbetsuppgift. M.a.o. fick ingeting gjort :-)
Troligvis så är var 11 minut ett snitt snarare än att någon ställde klockan för att hoppa fram och störa dem exakt efter 11 minuter. Alltså kanske det dröjde 45 minuter innan man blev störd ibland vilket innebär att det mycket väl kan ha tagit 25 minuter att fokusera på arbetet igen.

Sedan så handlade det nog om att vara helt koncentrerad på uppgiften, de satt nog inte och stirrade i luften i 25 minuter för att sedan börja jobba igen.

Det var så jag tolkade artikeln iaf.
alz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-06, 13:41 #18
digis avatar
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
digis avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
Hörlurar med skapligt hög volym funkar fint för mig
Har suttit i ett (stort) öppet landskap och kodat i 5 år nu.
Men som sagt, det är nog många faktorer som spelar in.
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-06, 16:57 #19
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Får många år sedan jobbade jag med utveckling av interna system på ett företag och då var vi ett team på 3 utvecklare och en samordnare, vi turades om att ta hand om supporten och när man hade hand om supporten så gjorde jag en studie på mig själv om just störningarna från telefonsamtalen. Det tog mig minst 20-30 minuter att kunna gå tillbaka till fokus på ett kodningsavsnitt och komma igång med den uppgiften igen efter ett supportsamtal. Det betyder också att om jag fick 8-10 samtal som var jämnt fördelade under dagen så fick jag inget gjort alls med kodningen. Det var kollosalt frustrerande.

Jag satt ofta kvar efter 17 för att få något jobb gjort över huvud taget. Alla andra gick hem vid 17 men jag satt kvar och jobbade lite, för jag gillar att koda, så för mig var det bara roligt. Men jag fick mer gjort mellan kl 17-20 dvs under 3 timmar än jag fick gjort mellan kl 9-17 under en hel arbetsvecka!!! Där kan an se effekten av störningsmomentet, exemplifierat på mig själv.

Under dessa tre timmar mellan 17-20 var jag helt ensam på kontoret och kunde koncenterra mig till 100% på uppgiften, inga störningsmoment alls.

Jag började på egen hand helt enkelt att notera varje telefonsamtal, och noterade det i tidrapporteringssystemet inkl en viss störningstid, det gjorde att jag kom fram till att ett telefonsamtal tog väl i snitt 15-20 minuter även om jag bara pratade med användaren i 5 av de minutrarna. Det betyder att jag kanske hade ca ett 20-30-tal supportsamtal om dagen. Vissa användare kunde man spendera 2 timmar med att hjälpa. Men så småningom så skrev jag ihop ett program som jag kallade "Fixa problem" (liknande Microsofts "Fixit" men för våra interna system), då kunde det programmet fixa ett 2 timmars supportsamtal på mindre än 2 minuter, inkl tiden det tog för användaren att beskriva problemet.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-12-06 klockan 17:08
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-06, 17:31 #20
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av digi Visa inlägg
Hörlurar med skapligt hög volym funkar fint för mig
Har suttit i ett (stort) öppet landskap och kodat i 5 år nu.
Men som sagt, det är nog många faktorer som spelar in.
Hörlurar funkar bara till viss del, då jag provat, det också. Har man lugn och harmonisk musik som man gillar som inte blir ett störningsmoment i sig så funkar det till viss del som ett sätt att dölja de yttre störningarna. Men om man har hårdbeat-musik, med rejält diskodunk så blir det ett värre störningsmoment.

Men musiksmaken är ju ganska individuell för vad som funkar eller inte.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017