Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Parkeringsbot utanför akutmottagningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-04, 11:20 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Standard Parkeringsbot utanför akutmottagningen

Hej

Har en fråga angående en parkeringsbot jag fick igår.

Igår så fick min Sambo som jag dessutom är förlovad med i sig lite pesto av misstag. Då hon är otroligt allergisk mot böner, soja och nötter fick hon en stark allergisk reaktion. När hon får en sådan stark allergisk reaktion är risken hög att hon dör, om hon inte behandlas i tid.

Det är så pass allvarligt att vi fick stanna kvar där i över 5 timmar i akuten. Så hon åkte med ambulansfärd mot akutmottagningen och jag körde självklart efter. Väl framme så parkerade jag snabbt sidan av vägen, precis bakom en parkeringsruta då den var upptagen. Av tydliga skäl hade jag inte tid att leta parkering just då.

Hon fick väldigt starka reaktioner där inne och fick medicinering, adrenalin, samt att hon kopplades till "hjärt och andningsmaskinen" (vet inte vad den hetet).

När jag kom ut igen så hade jag fått en parkeringsbot av polisen på 700kr. Men som ni själva förstår så är ett liv mycket viktigare än att parkera korrekt under en sådan situation.

Tror ni att jag kan bestrida det eller är det bara att betala?

Själv ångrar jag mig inte då hennes liv kommer långt före några hundralappar, däremot vill jag ändå rådfråga er, då jag själv känner att under en sådan situation borde det vara okej att inte parkera i en ruta, så länge man inte parkerar mitt i vägen vilket jag inte gjorde.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-04, 11:27 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Du kan ju alltid bestrida den, dock beror det på hur jävliga dom vill ha att tolka lagen.

Eftersom hon åkte ambulans och du åkte efter så var det aldrig någon fara för din del, så dom kan hävda att du inte behövda följa efter så extremt akut.

Du har ju inget att förlora att bestrida den, sedan kanske du inte orkar driva det i domstol.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-04, 11:36 #3
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Du är nog tyvärr rätt chanslös. Det var inte ditt liv som stod på spel. Hade hon inte åkt ambulans hade kanske förutsättningarna sett bättre ut för dig, men förmodligen sämre för henne. Så jag hade betalt den utan att bestrida.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-04, 11:48 #4
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Problemet är dock att hon har fått andingsstillestånd innan av det. Hon hade svårigheter att tala, så förutom mig hade läkarna inte fått information om hennes tillstånd. Därför var det faktiskt väldigt viktigt att jag var närvarande.

Tack för svaren! Jag tänker betala den, och sedan bestrida den. Men mest för att jag är sjukt irriterade av att få en sådan bot under ett sådant tillfälle...
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-04, 12:03 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag tror inte heller att omständigheterna är tillräckliga för att boten ska vara uppenbart oskälig. Faktum är att ingen fara förelåg eftersom din närvaro inte påverkade hennes tillstånd. Försöka hår dock...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-04, 12:22 #6
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Begär ett läkarintyg som du bifogar i din bestridan.
Om bolaget inte går med på det kontakta din lokaltidning.

I lagen om kontrollavgift för olovlig parkering står det i paragraf 10 att: "om det med hänsyn med omständigheter i samband med den olovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut kontrollavgift får kontrollavgiften inte tas ut."

Senast redigerad av Erik Stenman den 2012-11-04 klockan 12:25
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-04, 12:29 #7
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 484
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 484
Ett liknande ärende tog upp i ett program på SVT i förra veckan. Då gällde det en äldre dam som fick ett epileptiskt anfall och då körde paret själva till akuten och fick, som i ditt fall, p-bot. Paret bestred detta och även fast de kunde visa upp bevis, bl.a. läkarintyg fick de avslag. Det är ett faktum att det är oerhört svårt att få igenom ett bestridande av p-bot, i de flesta fall blir det avslag.
HenSod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-04, 13:11 #8
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
Behövde du vara närvarande för att lämna information om hennes tillstånd under alla fem timmarna? Spontant låter det orimligt, när saker och ting väl lugnat ner sig hade du antagligen möjlighet att gå ut och flytta på bilen till en lämpligare parkeringsplats.

Skönt att det gick bra för henne!
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-04, 13:33 #9
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av kers Visa inlägg
Behövde du vara närvarande för att lämna information om hennes tillstånd under alla fem timmarna? Spontant låter det orimligt, när saker och ting väl lugnat ner sig hade du antagligen möjlighet att gå ut och flytta på bilen till en lämpligare parkeringsplats.

Skönt att det gick bra för henne!
Jag behövde faktiskt närvara hela tiden, för så fort maskinen skulle pipa var det bara jag som kunde gå till läkarna och säga till.

Men visst, nu i efterhand vet man dock att jag inte behövde vara där de sista 2 timmarna. Däremot så vet man inte det förens efteråt.

Kommer däremot bestrida det här och använda mig utav följande punkt:

"om det med hänsyn med omständigheter i samband med den olovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut kontrollavgift får kontrollavgiften inte tas ut."


Tack för svaren!
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-04, 13:48 #10
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Du kan ju alltid prova, problemet är att lyckas få rätt är minimal. Personligen hade jag behövt krävt 5000 bara för bestridningsansökan får igen förlust av min tid. Problemet är att du intr får ersättning fast dom begått fel.

Förliten summa att bråka om, dock kanske värt käftsmäll på person som skrev ut den
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017