Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Sökpositionering

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-02, 17:44 #41
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Det är svårt att säga vad som är rimligt, det beror på vilket/vilka ord det handlar om. Det är mycket stor skillnad mellan olika ordrymder.

Om vi tittar på 3 olika ord:
Böcker
Bilar
och
Frimärken

Så skulle man kunna beräkna värdet för 1-3 -placering genom att kolla vad de kostar på Adwords:
Bilar = 1500 till 2300 SEK/dag
Böcker = 700 till 1000 SEK/dag
och
frimärken = 20 till 30 SEK/dag

Där får man ju en fingervisning... Det innebär t.ex. att ordet bilar skulle vara värt nära 700 000 kronor/år.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-02, 19:01 #42
fenrik fenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 65
fenrik fenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 65
Ok....så prisjämförelsen kan alltså göras gentemot Adwords. Det kan jag tycka är både bra och dåligt. Adwords kan jag själv, lägga upp och administrera och får inom ganska kort tid klart för mig vad det kostar att ligga först dygnet runt. Men jag vill ju egentligen komma ifrån att betala per klick.

Tål att funderas på.
fenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-02, 19:26 #43
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Wow, det var en hel del att absorbera och ändå hittade jag inget svar på frågeställningen SEO är visserligen en ganska udda bransch men det här var riktigt fyllt med tjuvnyp och elaka kommentarer...

mest förvirrad blev jag över länken till kulan.se...vad hade den med saken att göra? Det kanske var för subtilt för mig eftersom jag ligger ganska nära "slå in saker i huvudet med modem eller annan hårdvara" för närvarande

Frågan var alltså om vi skulle återgå till den "har någon testat deras "Sökpositionering" eller har hört något om det hela?".

Själv får jag säga att det är mycket skvaller och skitsnack bland SEO folket, så ta allt med en rejäl nypa salt...Jag har aldrig provat någon SEO firma utan knåpar så gott jag kan själv så jag kan inte ge mer insikt än så tyvärr.
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-02, 19:41 #44
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Citat:
Originally posted by fenrik@Apr 2 2008, 19:01
Ok....så prisjämförelsen kan alltså göras gentemot Adwords. Det kan jag tycka är både bra och dåligt. Adwords kan jag själv, lägga upp och administrera och får inom ganska kort tid klart för mig vad det kostar att ligga först dygnet runt. Men jag vill ju egentligen komma ifrån att betala per klick.
Tål att funderas på.
Nja, prisjämförelsen kan ju göras med Adwords eftersom den visar vad andra är beredda att betala för orden. Jag använder det för att få en uppfattning om värdet på ord, ett slags SEO-index kan man säga.

Sen tillkommer flera faktorer, hur konverterar målsiten, varför vill man ha trafiken osv.
Med tiden kan man själv börja göra värderingsberäkningar på ord.

Om man t.ex. har en e-butik så är det rätt enkelt att se vad ett sökord ger tillbaka i form av försäljning och vinst. Om man t.ex. säljer 10 böcker i månaden på sökmotortrafik som sökt på ordet böcker och gör en vinst på ungefär 10 kronor/bok så skulle ordet böcker vara värt 100 kronor/månad.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-02, 22:10 #45
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
xpat det var en väldigt konstig ekvation/värdering du fick på slutet där. jaghåller inte alls med dig.
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-02, 22:24 #46
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av xpat
Citat:
Ursprungligen postat av fenrik
Ok....så prisjämförelsen kan alltså göras gentemot Adwords. Det kan jag tycka är både bra och dåligt. Adwords kan jag själv, lägga upp och administrera och får inom ganska kort tid klart för mig vad det kostar att ligga först dygnet runt. Men jag vill ju egentligen komma ifrån att betala per klick.
Tål att funderas på.

Om man t.ex. har en e-butik så är det rätt enkelt att se vad ett sökord ger tillbaka i form av försäljning och vinst. Om man t.ex. säljer 10 böcker i månaden på sökmotortrafik som sökt på ordet böcker och gör en vinst på ungefär 10 kronor/bok så skulle ordet böcker vara värt 100 kronor/månad.
Med ditt sätt att värdera hur mycket ett sökord ska kosta så förlorar man ju pengar.
Sökordet -Böcker- i ditt exempel är ju knappast värt 100 kr enligt dom förutsättningarna som du upp ger.
Du får nog ta fram miniräknaren igen.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-03, 00:01 #47
zooloo zooloo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 129
zooloo zooloo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 129
Citat:
Originally posted by Mortekai@Apr 2 2008, 19:26
Wow, det var en hel del att absorbera och ändå hittade jag inget svar på frågeställningen SEO är visserligen en ganska udda bransch men det här var riktigt fyllt med tjuvnyp och elaka kommentarer...
Ja det beror ju på att du har ett vanligt sunt kundperspektiv och dem andra mest vill mäta sina ack så detaljerade och odopade kunskapsmuskler och snacka omkull varann med sin övertygelse om hur SEO ska utföras. Det måste ju vara värt att betala för en tjänst som ger resultat i vilket fall som helst - vissa häpnar tom att man ska betala för tjänsten!

En sak lär man sig med tiden att dem som höjer rösten och pratar om fultrix osv så är det sannolikt att dem gör samma sak bara dem kan fakturera ett belopp som är värt besväret. Sanningen är nog att inte alla kan livnära sig på ett klockrent upplägg som Jajja erbjuder för dem kan inte detta när det väl gäller - speciellt inte onpage! Ska man jobba med SEO-tjänster så gäller det att dra in stålar på riktigt annars får man drömma och kanske spendera tiden med att kritisera andras metoder, och det är ju väldigt populärt här

Många gör misstaget att vilja utbilda sina kunder för att få dem att förstå vilken bra tjänst man levererar, få dem att känna doften av pengar med det magiska "första sidan på google". Gör man stålar så säljer man resultat som kunden uppskattar utan att dränka dem i information - så hatten av för Jajjas tjänster, jag tror dem kommer ge ett avtryck i historieböckerna till skillnad från många andra. Men å andra sidan, va fan kan jag om detta.

mvh zooloo
zooloo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-03, 08:54 #48
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Nu har ordet smutskastning nämnts ofta i de senaste inläggen så då måste jag fåga är det min förföljning av Jajja om TS ni syftar på ?
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-03, 12:21 #49
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Citat:
Originally posted by Mickee@Apr 2 2008, 22:10
xpat det var en väldigt konstig ekvation/värdering du fick på slutet där. jaghåller inte alls med dig.
Hur tänker du då?
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-03, 13:24 #50
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Citat:
Nu har ordet smutskastning nämnts ofta i de senaste inläggen så då måste jag fåga är det min förföljning av Jajja om TS ni syftar på ?
Vi kan väl säga att du framförde dina åsikter ganska starkt och kanske avvek lite från den ursprungliga frågan iallafall Du har uppenbarligen starka åsikter angående Jajja och det blev lite mycket här och där på ett sätt som kanske hade lämpat sig bättre i en egen tråd än i denna.

Det jag menade med smutskastning och tjuvnyp var mest att man kastade in kommentarer som till exempel WebboT's kommentarer som kändes lite onödiga, men även den anstormning av frågor och utlägg från dig eftersom dom inte riktigt passade den ursprungliga frågan. Däremot tyckte jag att det hade varit ett intressant ämne att ta upp i en separat tråd. Just att det togs upp i samband med att någon frågar om hur ett företags produkter är så blev frågorna i mina ögon mer smutskastning än en intressant frågeställning.


Citat:
Men å andra sidan, va fan kan jag om detta.
En klockren post med en underbar slutkläm...hatten av!
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017