Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Se.nu såld för 165 000 SEK.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-02, 15:12 #1
NameDrives avatar
NameDrive NameDrive är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 20
NameDrive NameDrive är inte uppkopplad
Nykomling
NameDrives avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 20
Varning: Jag är delaktig i den här affären. Vill inte ägna mig åt dold marknadsföring.

Schibstedägda tv.nu köper se.nu genom Namedrive för att senare i höst lansera en video- och tv-tjänst på domänen. Tillsammans med bl a WN's egen Thomas Meivert kommer man att etablera en tjänst som fångar upp trenden med mer rörlig bild på nätet.

Det ser ut att bli ett bra år också för .nu-domäner, tillsammans med Peter Forsmans auktion har det varit mycket hög omsättning på andrahandsmarknaden för .nu.

Martin
NameDrive är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-02, 15:28 #2
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
Kul att se den utvecklingen under .nu! Dock tror jag vi kan vänta oss ännu högre andrahandspriser på ccTLD:er med höga tillväxtkurvor de kommande åren till följd av att internationella domänaktörer börjar vända sig mot ccTLD:er mer och mer.
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-02, 15:37 #3
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Originally posted by NameDrive@Jul 2 2009, 14:12
Det ser ut att bli ett bra år också för .nu-domäner ...
Ett bra år för en toppdomän är en generell tillväxt under toppdomänen, inte många försäljningar av toppdomänen på andrahandsmarknaden.

Personligen anser jag att det är tragiskt att andrahandsmarknaden utvecklas på detta sätt. Den absoluta merparten av alla domäner som registreras enbart i syfte att säljas vidare är "dött kapital". De är frysta och kan inte användas på riktigt.

Men det finns ljus i tunneln. Den nuvarande ekonomiska situationen i världen har gjort att många större domänpundare dumpar/avregistrerar delar av sin domänportfölj. Med ytterligare toppdomäner på väg in kan även befintliga toppdomäner tappa sitt (alldeles på tok för höga) värde.

Jag hoppas innerligen att den sanna entreprenörsandan kan övervinna andrahandsmarknaden för domännamn.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-02, 15:49 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:
Ursprungligen postat av NameDrive
Det ser ut att bli ett bra år också för .nu-domäner ...
Ett bra år för en toppdomän är en generell tillväxt under toppdomänen, inte många försäljningar av toppdomänen på andrahandsmarknaden.
Personligen anser jag att det är tragiskt att andrahandsmarknaden utvecklas på detta sätt. Den absoluta merparten av alla domäner som registreras enbart i syfte att säljas vidare är dött kapital. De är frysta och kan inte användas på riktigt.
Men det finns ljus i tunneln. Den nuvarande ekonomiska situationen i världen har gjort att många större domänpundare dumpar/avregistrerar delar av sin domänportfölj. Med ytterligare toppdomäner på väg in kan även befintliga toppdomäner tappa sitt (alldeles på tok för höga) värde.
Jag hoppas innerligen att den sanna entreprenörsandan kan övervinna andrahandsmarknaden för domännamn.
Jag tror iofs att bägge två kan existera sida vid sida utan större svårigheter, precis som nu.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-02, 15:54 #5
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:
Ursprungligen postat av NameDrive
Det ser ut att bli ett bra år också för .nu-domäner ...
Ett bra år för en toppdomän är en generell tillväxt under toppdomänen, inte många försäljningar av toppdomänen på andrahandsmarknaden.
Personligen anser jag att det är tragiskt att andrahandsmarknaden utvecklas på detta sätt. Den absoluta merparten av alla domäner som registreras enbart i syfte att säljas vidare är dött kapital. De är frysta och kan inte användas på riktigt.
Men det finns ljus i tunneln. Den nuvarande ekonomiska situationen i världen har gjort att många större domänpundare dumpar/avregistrerar delar av sin domänportfölj. Med ytterligare toppdomäner på väg in kan även befintliga toppdomäner tappa sitt (alldeles på tok för höga) värde.
Jag hoppas innerligen att den sanna entreprenörsandan kan övervinna andrahandsmarknaden för domännamn.
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Har man en bra tjänst spelar det ingen roll om den heter "Babelbabelx3.com" eller "Babel.com". Det är ju främst generiska domännamn som går på andrahandsmarknaden. Många av de största tjänsterna har hittepåord som ingen ens tänker på att regga. Jag tror inte en ny sökmotortjänst resonerar "Fan, nu är searchengine.com upptagen, då kan vi lägga ner".

Så på vilket sätt har andrahandsmarknaden hämmat entreprenörer?
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-02, 16:30 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Håller absolut med dig, hur mycket var t.ex. Google.com värd innan de satte igång?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-02, 16:50 #7
Networks avatar
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Networks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
se.nu - känns lite väl "svår" för att koppla till tv/film. Var se.tv, titta.nu, film.nu, video.nu etc. för dyra tro?

btw: trolla is teh shit?
Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-02, 17:31 #8
jstenbeck jstenbeck är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 139
jstenbeck jstenbeck är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 139
Vem är den här Tom Xiong?
jstenbeck är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-02, 20:18 #9
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Kaffepengar i jämförelse med vad resten av Schibstedts investering kommer att gå på.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-02, 20:35 #10
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:
Ursprungligen postat av NameDrive
Det ser ut att bli ett bra år också för .nu-domäner ...

Ett bra år för en toppdomän är en generell tillväxt under toppdomänen, inte många försäljningar av toppdomänen på andrahandsmarknaden.

Personligen anser jag att det är tragiskt att andrahandsmarknaden utvecklas på detta sätt. Den absoluta merparten av alla domäner som registreras enbart i syfte att säljas vidare är "dött kapital". De är frysta och kan inte användas på riktigt.

Men det finns ljus i tunneln. Den nuvarande ekonomiska situationen i världen har gjort att många större domänpundare dumpar/avregistrerar delar av sin domänportfölj. Med ytterligare toppdomäner på väg in kan även befintliga toppdomäner tappa sitt (alldeles på tok för höga) värde.

Jag hoppas innerligen att den sanna entreprenörsandan kan övervinna andrahandsmarknaden för domännamn.
JonathanS - vad försöker du intala dig själv (och andra)?

Kan du ärligt talat inte själv inse att DU (och Sam N) kanske är den största anledningen till att domännamnspriserna ser ut som dom gör i Sverige idag (med den modellen Loopia tog sig in på marknaden med) - detta i en förlängning innebär att ni också har ett mycket stort ansvar till domänspekulationer och andrahandsmarknaden av domäner i Sverige idag. De största aktörerna tidigare var främst webbhotellen som jobbade med paketerade "1domän+1webbutrymme".

Att Binero sedan använder samma typ av affärsmodell som Loopia, ger dig och din tid där knappast mindre ansvar (eftersom Bineros "krigande" med Loopia bara ledde till ytterligare prisdumpningar av domännamn som i sin tur ledde till att fler domäner registrerades i spekulativt syfte).

Så min bild av din inblandning i dagens andrahandsmarknad av domäner i Sverige överensstämmer inte på något sätt med din egen..eller också är du inte speciellt konsekvent.

Samtidigt vill jag trycka lite på ett inlägg jag gjorde i April http://www.internetsweden.net/mer-an-18-fl...r-senaste-aret/ om att .nu har 140K domäner registrerade av Svenska innehavare - eftersom detta var min egen uppskattning, så var det extra roligt att nyligen få det bekräftat av "säkra källor", tillsammans med informationen om att det även nu finns 60K .nu-domäner registrerade av "icke-svenskar".

.se är förstås ohotat störst i Sverige och ÄR det bästa alternativet för Svenska registranter, men det är en rasande takt som .nu tar in på .com
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017