Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Jonathan Sulo bloggar om Premium Registrations Sweden AB och Helo Holdings Ltd

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-01-20, 12:35 #11
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Det gäller ju att ha koll på datan. Premium må nyregistrera mycket domäner men de är definitivt inga snapbacks och att prata om att "vinna" 40% när det inte är något motstånd låter ju bara löjligt, skulle snarare uppsaktta det till 3-4%. De reggar bara junk, sen om de använder bottnätverk för att generera vinster kan man ju spekulera kring.

Ang. warehousing så finns det ju minst 10 registrarer som idag sysslar med det under .SE.

Nu ska jag läsa iaf, kul med uppmärksamhet i domänsammanhang.
Dem domäner som finns på min site är domäner som är reggade av script, max ca 1 minut efter att dem frisläpps, något som i praktiken är mycket svårt för en människa att "hinna före" och klassas därefter som en "snapback".

Dock får man ju inte blanda ihop antalet snapbacks med successrate. successrate är ju något som är i princip omöjligt för någon utanför att beräkna.

Tanken är ju att man skall se vilka aktörer som är aktiva inom snapback vilket jag tycker är relevant i sulos inlägg.


Enligt min statistik finns det ca 5 till 10 registrarer som registrerar flera tusen domäner och har under ca ett år bara en kund dom registrerar för. jag har mailat dessa aktörer och frågat om man kan anlita dem för att snappa domäner. svaret blir ofta att dem inte erbjuder snapback eller inget svar alls. Lägger man ihop 1 och 2 så förstår man att det är sammarbete mellan olika registrarer, Något som också strider mot registraravtalen.

Senast redigerad av MRDJ den 2012-01-20 klockan 12:40
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-20, 12:55 #12
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Ang. warehousing så finns det ju minst 10 registrarer som idag sysslar med det under .SE.
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Enligt min statistik finns det ca 5 till 10 registrarer som registrerar flera tusen domäner och har under ca ett år bara en kund dom registrerar för. jag har mailat dessa aktörer och frågat om man kan anlita dem för att snappa domäner. svaret blir ofta att dem inte erbjuder snapback eller inget svar alls. Lägger man ihop 1 och 2 så förstår man att det är sammarbete mellan olika registrarer, Något som också strider mot registraravtalen.
Tipsat IIS om dessa? De borde ju vara intresserade av att agera kan man tycka.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-20, 13:15 #13
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Du tror inte att deras höga antal reggade domäner senaste 90 dagarna har någon korrelation med domänkampanjen?
Självklart. Men PRSAB har legat högt upp på tillväxtlistan över .SE:s registrarer under en längre tid än så.

Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
Känns också som det är skrivet lite för egen vinning då författaren är i samma bransch.
Egen vinning? Min arbetsgivare konkurrerar inte med låg-pris-domän-leverantörerna. Jag har ytterst lite att själv vinna på detta. Under mina 10+ år i branschen har jag alltid kämpat för en bättre och mer rättvis domänmarknad.

Det är vad det här handlar om. Jag ser något som är fel och jag försöker bekämpa det.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Tipsat IIS om dessa? De borde ju vara intresserade av att agera kan man tycka.
Det här är egentligen kärnan i det jag försöker göra med mitt blogginlägg. Att belysa den här situationen, berätta vad jag har hittat och försöka få in ytterligare underlag om dessa aktiviteter.

Jag har redan fått väldigt bra information, utöver det som står på min blogg, via e-post från flera olika källor. Men fortsätt för all del att berätta. Och ni får givetvis vara helt anonyma.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-20, 13:23 #14
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS Visa inlägg
Det här är egentligen kärnan i det jag försöker göra med mitt blogginlägg. Att belysa den här situationen, berätta vad jag har hittat och försöka få in ytterligare underlag om dessa aktiviteter.
Men du har ju uppenbarligen inte ens förstått innebörden av registraravtalet, vad som är warehousing och vad som inte är det. Känns som du borde börjat där istället?
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-20, 13:43 #15
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
Men du har ju uppenbarligen inte ens förstått innebörden av registraravtalet, vad som är warehousing och vad som inte är det. Känns som du borde börjat där istället?
Nu får du ändå skärpa dig Johannes. Klart som fan att jag vet vad warehousing/lagerhållning är. Att du drar fram en definition (som just nu diskuteras inom ramarna för det nya registraravtalet pga dess otydlighet) som jag missade i mitt inlägg är en sak. Att du försöker lägga ord i munnen på mig och ifrågasätta mina kunskaper är något helt annat.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-20, 13:53 #16
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS Visa inlägg
Egen vinning? Min arbetsgivare konkurrerar inte med låg-pris-domän-leverantörerna. Jag har ytterst lite att själv vinna på detta. Under mina 10+ år i branschen har jag alltid kämpat för en bättre och mer rättvis domänmarknad.
1. Du vill ju skapa uppmärksamhet och framställa dig "den snälla killen" med ditt "internetswedengräv". Med det stora skillnaden att ditt "gräv" innehåller "konstigheter" och antaganden.

Jag vill minnas att senast i december sänkte ni priserna till 19:- för en .se för att konkurrera med resten låg-pris-domän-leverantörerna och att ni dagligen tävlar ut gratis webbhotell tycker jag gör er till låg-pris men jag kanske har fel ?

Jag tycker att det är bra att du lyfter upp "grundproblemet" men att du gör det på ett felaktigt sätt.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-20, 14:02 #17
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS Visa inlägg
Nu får du ändå skärpa dig Johannes. Klart som fan att jag vet vad warehousing/lagerhållning är. Att du drar fram en definition (som just nu diskuteras inom ramarna för det nya registraravtalet pga dess otydlighet) som jag missade i mitt inlägg är en sak. Att du försöker lägga ord i munnen på mig och ifrågasätta mina kunskaper är något helt annat.
Nej Jonathan, jag tänker inte skärpa mig. Du börjar uppenbarligen inse att hela din argumentation och gräv nu faller platt eftersom du inte insett att avtalet reglerar warehousing av .SE domäner, men lämnar öppet för övriga TLD:er. Att du nu helt plötsligt anser nuvarande avtal vara otydligt är således förståeligt, men det får stå för dig. För många av oss andra och uppenbarligen också IIS är det solklart.

Och att diskutera detta utifrån ett eventuellt nytt registraravtal ser jag ingen poäng i överhuvudtaget. Det är nuvarande avtal samtliga parter förhåller sig till och inget annat. Och att du hoppar på en branschkollega på det här sättet och kallar deras verksamhet för lurendrejeri och kriminell trots att de uppenbarligen inte gör något fel utifrån rådande avtal är bara lågt.

Sedan kan du självklart tycka vad du vill om verksamheten i sig men du bör ändå uppdatera din post och förklara att du missat en extremt viktig del i nuvarande avtal samt i samband med detta också be om ursäkt.

Senast redigerad av eng3l den 2012-01-20 klockan 14:07
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-20, 14:04 #18
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
1. Du vill ju skapa uppmärksamhet och framställa dig "den snälla killen" med ditt "internetswedengräv". Med det stora skillnaden att ditt "gräv" innehåller "konstigheter" och antaganden.

Jag vill minnas att senast i december sänkte ni priserna till 19:- för en .se för att konkurrera med resten låg-pris-domän-leverantörerna och att ni dagligen tävlar ut gratis webbhotell tycker jag gör er till låg-pris men jag kanske har fel ?

Jag tycker att det är bra att du lyfter upp "grundproblemet" men att du gör det på ett felaktigt sätt.
Väl noterat. Jag försökte ange så många och tydliga källor som möjligt, för att undvika konstigheter och antaganden. Det var tydligen inte tillräckligt i allas ögon och det får jag dra lärdom av.

Vi sänkte priset, såsom många andra .SE registrarer, under den senaste domänsubventionen hos .SE. Men vi är långt ifrån låg-pris-domän-leverantörerna om du kikar på .SE:s tillväxtlista. Vår målsättning är inte att sälja en massa domännamn. Kvantité vs. kvalité.

Att vi slumpar ut gratis webbhotell varje dag handlar givetvis om att öka antalet följare/fans på Facebook och Twitter. Koderna kan nyttjas av såväl nya som befintliga kunder, så det är inget traditionellt "enbart nya kunder"-erbjudande. Intressant att du uppfattar detta som en "låg-pris"-grej.

Som sagt, jag drar lärdom av alla kommentarer, både här och i min blogg. Det här är bara början så som jag ser det, det finns många andra fula fiskar där ute (vilket flera skriver här också). Min förhoppning är att vi en dag kan uppnå en rättvis marknad för vanliga och "snapbackade" .se domäner.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-20, 14:43 #19
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS Visa inlägg
Väl noterat. Jag försökte ange så många och tydliga källor som möjligt, för att undvika konstigheter och antaganden. Det var tydligen inte tillräckligt i allas ögon och det får jag dra lärdom av.
Du har ju inte nämnt en enda trovärdig källa och istället baserat hela posten på dina egna antaganden. Är du förvånad över att du får mothugg?

En sak till som du uppenbarligen missat att Skatteverket under förra året gjorde en 6 månader lång genomlysning av hela deras bolagssfär och dessutom den externa kunden Helo Holding.

SKV hade under denna period full insyn i hela verksamheten, trots detta fick dom inte en enda anmärkning.

Men med ditt ridderliga gräv har du säkert hittat en massa som inte Skatteverket, med full insyn, hittade. Under 6 månader. Eller?

Hur länge ska du försöka ducka för det faktum att du gjort bort dig? Jag kan och kommer i alla fall fortsätta hur länge som helst.
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-20, 14:59 #20
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
Du har ju inte nämnt en enda trovärdig källa och istället baserat hela posten på dina egna antaganden. Är du förvånad över att du får mothugg?
Wow. Jag länkar till närmare 30 sidor/källor i inlägget. Har du missat det?

Citat:
Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
En sak till som du uppenbarligen missat att Skatteverket under förra året gjorde en 6 månader lång genomlysning av hela deras bolagssfär och dessutom den externa kunden Helo Holding.
Källa?
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017