Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Prishöjning på .se en ny trend?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-24, 12:43 #21
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av col Visa inlägg
Priset för nyregistrering från .SE Direkt ligger ju på 440kr + moms, så det är t.o.m. högre än ditt önskemål.

Jag tror för övrigt att du är inne på rätt spår att domännamn säljs till lockpriser för att sälja webbhosting och liknande kringtjänster. En anledning till att .SE Direkt känns som ett tryggt val kan ju vara att de endast sysslar med försäljning av domännamn. De flesta andra registrars är webbhotell som också säljer domännamn för att locka fler kunder till deras webbhotell. Om verksamheten är fokuserad på domännamn så uppfattas det nog som ett tryggare val. Webbhotellens fokus är ju hosting.
Japp, det stämmer säkerligen men det finns ju ett gäng andra som gör samma sak men dessutom erbjuder andra TLD, snapback osv utan att sälja hostingtjänster. Jag tror trots allt att namnet och historiken är absolut viktigast i sammanhanget.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 12:44 #22
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av col Visa inlägg
Priset för nyregistrering från .SE Direkt ligger ju på 440kr + moms, så det är t.o.m. högre än ditt önskemål.
Nja, årsavgiften borde ju ligga på samma pris, 440kr. Mitt specifika problem är ju inte folk som registrerar nya domäner på .SE Direkt, utan att få folk att komma över. IIS försöker ju reglera inflöde och kunder med olika priser, vilket jag tycker verkar helt anmärkningsvärt. IIS agerar inte i mitt tycke på ett ansvarsfullt sätt mot sina registrarer.

Senast redigerad av Danielos den 2011-03-24 klockan 12:50
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 12:51 #23
cols avatar
col col är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 178
col col är inte uppkopplad
Medlem
cols avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 178
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Nja, årsavgiften borde ju ligga på samma pris, 440kr. Mitt specifika problem är ju inte folk som registrerar nya domäner på .SE Direkt, utan att få folk att komma över.
Jo, men om inte ens halverad årsavgift (Loopia vs .SE Direkt) är tillräckligt för att folk ska vilja byta så är väl det en ganska tydlig indikation på att alternativen till .SE Direkt inte upplevs som tillräckligt bra.

Att lägga ner .SE Direkt höjer ju inte kvaliten på övriga registrars.
col är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 12:55 #24
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av col Visa inlägg
Att lägga ner .SE Direkt höjer ju inte kvaliten på övriga registrars.
Nej, som jag sa tidigare borde man arbeta på att höja kvaliteten på registrars. Precis som man gjort med den avreglerade taximarknanden osv.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 13:00 #25
cols avatar
col col är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 178
col col är inte uppkopplad
Medlem
cols avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 178
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Nej, som jag sa tidigare borde man arbeta på att höja kvaliteten på registrars. Precis som man gjort med den avreglerade taximarknanden osv.
Att höja kvaliteten är väl något som är upp till varje registrar att arbeta med?
col är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 13:01 #26
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av col Visa inlägg
Att höja kvaliteten är väl något som är upp till varje registrar att arbeta med?
Helt riktigt, men möjligheterna att göra detta blir mindre om IIS konkurrerar med dig med att pressa dina priser så du knappt får det lönsamt. Eller tror du att man kan skapa en hög kvalitet utan att gå med vinst?
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 13:10 #27
cols avatar
col col är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 178
col col är inte uppkopplad
Medlem
cols avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 178
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Helt riktigt, men möjligheterna att göra detta blir mindre om IIS konkurrerar med dig med att pressa dina priser så du knappt får det lönsamt.
Priserna pressas nog snarare av de större webbhotellen som säljer domännamn för 99kr för att locka hosting-kunder.

Om nu .SE Direkt tillhandahåller något som av vissa upplevs vara av högre kvalitet (trots högre pris och total avsaknad av extratjänster såsom DNS) så får väl det ses som något som kan driva upp kvaliteten på andra registrars. Enda sättet att locka över dessa kunder är att tillhandahålla något som är av samma kvalitet eller högre.

Det som .SE kanske skulle kunna bidra med för att öka kvaliteten hos övriga registrars är att genomföra någon typ av undersökning bland kunderna på .SE Direkt för att identifiera varför de väljer att stanna.
col är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 13:26 #28
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av col Visa inlägg
Priserna pressas nog snarare av de större webbhotellen som säljer domännamn för 99kr för att locka hosting-kunder.
99kr är i princip inköpspris och är det så konstigt att de större webbhotellen gör det? Frågan måste ju vara om vi under nuvarande upplägg kan förvänta oss en ökning av kvalitet, snarare än massförsäljning med motsvarande kvalitet? Vi som registrar har aldrig haft ett enda kvalitetsproblem men ändå så kan en kund från .SE känna sig osäker inför en transfer, skulle du konkret kunna berätta hur vi som registrar skulle kunna ändra på denna situation? .SE direkt är kända, men vi är ju inte lika kända, denna osäkerhet hos kunden lär ju fortsätta i många många år i vårt fall. Risken är ju att man som kund tänker att jag betalar hellre 180kr/år för kvalitet, än att jag betalar 80-120kr/år för osäker kvalitet?

Generellt tror jag hela upplägget är fel, man ska som kund kunna känna att det spelar ingen roll om jag registrerar min domän hos registrar X, för jag får samma produkt som .SE Direkt fast till ett lägre pris, men nu är det ju inte fallet. Nu betalar man i princip motsvarande belopp på .SE Direkt i förhållande till den kvalitet man normalt får hos de största andra registrarerna.

Senast redigerad av Danielos den 2011-03-24 klockan 13:35
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 13:27 #29
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag kan tycka att det finns mycket som misskötts och fungerat dåligt hos IIS/.SE/.SE Direkt genom åren. Jag har själv förlorat domäner för att det regnade in avier och jag missade att betala en viktig samtidigt som jag lät bli att betala ett antal jag inte ville ha kvar.

Jag har blivit upprörd över registrertvätt som resulterat i felaktig registrantdata. Jag har blivit upprörd över att jag behövt faxa in blanketter för att "byta" till en e-postadress som .SE raderat i en registertvätt och framförallt för att de läste fel på ett fax och vägrade åtgärda problemet utan att jag skickade in ett nytt fax.

Det stora problemet var dels att affärsmodellen med ombud var dålig. Det positiva är att det har korrigerats - det negativa är hur övergången gick till. Det är principiellt fel att .SE som registry ska konkurrera med sina egna registrarer genom .SE Direkt som dessutom har väl låga priser i sammanhanget.

Jag förstår problematiken vid övergången och att det kanske inte alltid är så lätt att rätta till en prinicipbeslut som blev fel för många år sedan. Ett förslag på att komma till rätta med problematiken och att på sikt kunna avskaffa .SE Direkt är att inte tillåta nyregistreringar.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 13:48 #30
cols avatar
col col är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 178
col col är inte uppkopplad
Medlem
cols avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 178
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Vi som registrar har aldrig haft ett enda kvalitetsproblem men ändå så kan en kund från .SE känna sig osäker inför en transfer, skulle du konkret kunna berätta hur vi som registrar skulle kunna ändra på denna situation?
Jag tillhör kategorin som inte vill ha domännamn och hosting på samma ställe. Valet av registrar vill man ju då helst ska falla på ett företag som är fokuserat på domännamn och inte ett som är fokuserat på hosting. Om de är fokuserade på domännamn så är det ju troligen det de är bäst på. Det finns säkerligen registrars som har detta fokus, men det är inget som jag har noterat (bortsett från EuroDNS).

En annan stor kategori är nog de som helt enkelt inte vet varför man ska byta. Där är nog anledningen snarare att de inte vill lägga tid på att ta reda på hur man byter och varför. Lite "don't fix what's not broken". Säg att man skulle lägga ner .SE Direkt. Hur skulle man då hantera nuvarande kunder? De har ju redan fått chans att byta registrar, men valt att inte göra några förändringar.
col är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017