Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


2 personer starta verksamhet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-21, 10:38 #1
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Tankte starta en ny verksamhet med en van. Denna verksamhet kommer vi investera ratt mycket i och jag har redan en enskild firma.
Hur gor vi egentligen nar det galler ekonomi. Ar det smartast att ta det pa min firma och jag betalar ut lon eller ska vi starta en ny firma tillsammans? Kanske ska vi borja med min firma och sedan om det gar som vi vill sa startar vi ett HB exempelvis?

Avtalsmassigt, ar det bara att skriva ihop nagot dar det star att vi delar 50/50 pa alla intakter/utgifter och sedan signera?

Garna mer tips som vi bor tanka pa!

Tack pa forhand
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-21, 12:43 #2
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Alt. din kollega också startar ett EF, och ni fakturerar varandra efter att ni fått in en faktura för ett jobb - och var och en tar ut sin egen lön.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-21, 15:41 #3
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Citat:
Originally posted by eliasson@Apr 21 2009, 11:43
Alt. din kollega också startar ett EF, och ni fakturerar varandra efter att ni fått in en faktura för ett jobb - och var och en tar ut sin egen lön.
Låter bra, tror nog det blir så.

Hur gör man med avtal? Skriver ihop ett själva eller?
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-21, 15:43 #4
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Ett avtal är villkor som ni har kommit överrens om som ska skrivas under av bägge
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-21, 16:19 #5
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Tack det var nog allt.
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-21, 20:25 #6
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
Enkelt bolag (det eliasson beskrev) är, som namnet antyder, enkelt men har vissa brister. Tänkte ni driva verksamheten seriöst och satsa på framtiden skulle jag rekommendera någon annan bolagsform.

Handelsbolags största nackdel är att ni båda är solidariskt ansvariga för alla bolagets skulder. Kan vara jobbigt om man inte fullt litar på den andra personen eller av andra anledningar inte vill riskera sin ekonomi.

Kommanditbolag är främst lämpligt för samarbeten där ni båda inte drar lika mycket till stacken. Arbetar du t.ex. mer i firman än din kompanjon så kan man tänka sig att du får ta komplementärrollen och därmed ett större ansvar men din kompanjon kan ändå vara med som delägare och dela på vinsterna. En liten hybrid utav egen firma och handelsbolag skulle man kunna säga. Har nästan exakt samma nackdelar som handelsbolag med den lilla skillnaden att delägaren bara riskerar sitt insatta kapital.

Aktiebolag. Den absolut vanligaste formen för gemensamma projekt. Här är ni bara ansvariga för de pengar ni sätter in i bolaget. De pengarna ska inte heller ses som en utgift eftersom de kan arbeta i bolaget och de flesta behöver ju någon typ av investeringar i början. Kan ge ett seriösare intryck hos banker etc. men ni kommer troligen att råka på personlig borgen om ni försöker ta lån eftersom ert bolag har små tillgångar och kort trackrecord. Nackdelarna här är en ökad administration. Inte bara för att ni måste ta fram och få en årsredovisning reviderad utan också för att ni måste ha stadgar aktieägaravtal. Det senare är ett område där väldigt många bolag slarvar för att de är lata eller snåla (kan inte själva och vill inte betala för hjälp). Det gäller stora bolag som när något riskkapitalbolag köpte in sig stort i folksam för att kunna ta makten i bolaget. Väl på årsstämman så visade det sig att folksam varit en stiftelse och att det stod klart och tydligt bolagsordningen (som de uppenbarligen inte läst) att ingen aktieägare kan disponera mer än 10% av rösterna så de blev lite snoppna när de kom ditt och hade 35% av aktiekapitalet eller något liknande men inte fick mer röster än andra storägare. Finns många exempel på (stora bolag) som begår samma misstag med formalian (Telia, Norska staten, Volvo AB, etc.) Samtidigt kan man givetvis vända den obligatoriska formalian till sin fördel och ta ett helhetsgrepp och tänka över t.ex. hembudsklausuler. En annan stor fördel är vinstbeskattningen, i en enskild firma skattas ju all vinst som lön. I ett aktiebolag kan man låta vinsten arbeta vidare i bolaget med endast en 26,5% vinstbeskattning. Vill man sen ta ut pengarna så kan man göra det via utdelning och då få ganska förmånlig beskattning i alla fall upp till de första 120 tkr.

Vad som är bäst i ditt fall är helt omöjligt att svara på eftersom vi har så lite information att tillgå. Mitt standardsvar är att söka hjälp, gå till en revisor/redovisningskonsult och betala några tusenlappar för att göra det bästa valet och få allt rätt från början. Jag lovar att det lönar sig i 99.9% av fallen.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-21, 22:00 #7
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
Unispels avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Ytterligare en form att driva verksamheten under kan vara en ekonomisk förening.
Dock måste man då vara minst tre.
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-23, 12:06 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag tycker rhuse hade den mest relevanta utläggningen ang bolagsform här, men jag vill "rätta" skattesatsen för aktiebolag som är 26,3% from 2009-01-01 inte 26,5%, tidigare var skattesatsen 28% i många år.

aDonis du skriver inte vad du menar med "investera rätt mycket" med mycket tänker jag mig ett belopp i storleksordningen 500 000 SEK/person eller mer annars är det inte så mycket när det gäller företagande. En normal årsomsättningbrukar vara ca 1,2-1,5 Mkr per person och ett normalt verksamhetsdrivande företag (ej fastighetsbolag, bank, finansbolag eller försäkringsbolag som har mycket stor andel inlånat kapital från andra än aktieägare, deras soliditet kan vara 2-5% vilket ofta kräver stenhård disciplin och extra granskning) bör ha ca 35% i soliditet dvs eget kapital i relation till hela balansomslutningen (totalt arbetande kapital).

Men om ni är två och vill satsa 120 000 SEK eller mer i er verksamhet så är troligen Aktiebolag det bästa alternativet.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-23, 15:22 #9
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Apr 23 2009, 12:06
Men om ni är två och vill satsa 120 000 SEK eller mer i er verksamhet så är troligen Aktiebolag det bästa alternativet.
Jag skulle vilja hävda att valet av aktiebolag som bolagsform beror mer på hur mycket vinst man tror sig kunna generera. Genererar man mer än två årslöner (två delägare) så kan det vara ekonomiskt försvarbart med aktiebolag. I annat fall skulle jag köra på handelsbolag förutsatt att ni litar på varandra och kommer arbeta lika mycket i bolaget.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-23, 22:29 #10
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Originally posted by rhuse@Apr 23 2009, 15:22
I annat fall skulle jag köra på handelsbolag förutsatt att ni litar på varandra och kommer arbeta lika mycket i bolaget.
Man ska aldrig "lita" på en partner när det gäller gemensamt bolag. Hur bra vänner man är se till att ha vattentäta avtal. Den dagen ni blir ovänner är det guld värt.

Bara att ta fram sådana avtal sätter igång en hel del tankeprocess som kan leda till att man kan undvika problem.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017