Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kreditupplysningar som inte syns

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-02, 13:56 #41
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Klein - i ditt samhälle vill inte jag leva. Det du förespråkar är att en person som genom ett tilldömt straff hamnat i ett register aldrig skall kunna återanpassas i samhället.

Varför skulle en person som suttit i fängelse inte få flytta till vissa områden? Med vilken rätt och med vilken motivation kläcker du ur dig så urbota ogenomtänkta floskler?

Enda sättet att minska brottsligheten är att lagföra brottslingar, minska samhällsklyftorna, öka folks möjlighet att skapa sig en egen framtid och framför allt hjälpa dem som begått ett brott att komma åter i samhället, annars kommer de för evigt att vara utstötta och därmed begå fler brott, till föga nytta för resten av samhället.

Att ha det som i USA är knappast något eftersträvansvärt, där över en procent av befolkningen sitter i fängelse och aldrig kommer att komma ut, många på grund av att de begått brott som vilken individ med fungerande hjärna tycker är mer eller mindre bagatellartade (three strikes and you're out...).

Att som arbetsgivare begära utdrag ur straffregister är ett otyg som borde förbjudas utom vid anställningar till samhällsviktiga tjänster, inte för att få köra taxi, arbeta i en affär eller dylikt.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-02, 15:01 #42
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
jag hade ju inte satt min dotter på/i ett/en dagis/taxi med sexbrottslingar som lärare/chaförer om jag hade vetat vad dem hade begått för brott. Men det är tydlinge något som xmada hade gjort.

Än värre är det med folk som arbetar svart/myglar undan pengar ohc har mage att klaga på skola/vård/omsorg.

varför ska inte en brottsling få så till svars för vad han har gjort även utanför statensstraff? "what goes around .. "
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-03, 11:42 #43
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Mickee@Sep 2 2006, 15:01
jag hade ju inte satt min dotter på/i ett/en dagis/taxi med sexbrottslingar som lärare/chaförer om jag hade vetat vad dem hade begått för brott. Men det är tydlinge något som xmada hade gjort.

Än värre är det med folk som arbetar svart/myglar undan pengar ohc har mage att klaga på skola/vård/omsorg.

varför ska inte en brottsling få så till svars för vad han har gjort även utanför statensstraff? "what goes around .. "
Varför inte? Det som arbetar svart betalar också skatt, varje gång dom handlar på konsum betalar dom 12% mat osv.

Alla klagar på svartjobben, men man gör det inte billigt att arbeta i sverige, att anställa folk är som att spela rysk routeltte. Minsta felsatsning kosta massor med pengar.

Sedan har vi AMS, enligt färska siffror förmeldar varje arbetesförmedlare 8 jobb om året till kostnad 75 miljarder kronor. Om man istället sänkte arbetesgivavgiften för typ 50 miljarder, gjorde arbetesmarknaden mer rörlig, då skulle inte (tr)ams behövas.

Så jag tycker du inte skall klaga på svartjobben, utan klaga på regeringen istället som inte vill göra så att folk inte kan arbetar vit.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-03, 11:51 #44
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Xamda@Sep 2 2006, 13:56
Klein - i ditt samhälle vill inte jag leva. Det du förespråkar är att en person som genom ett tilldömt straff hamnat i ett register aldrig skall kunna återanpassas i samhället.

Varför skulle en person som suttit i fängelse inte få flytta till vissa områden? Med vilken rätt och med vilken motivation kläcker du ur dig så urbota ogenomtänkta floskler?

Enda sättet att minska brottsligheten är att lagföra brottslingar, minska samhällsklyftorna, öka folks möjlighet att skapa sig en egen framtid och framför allt hjälpa dem som begått ett brott att komma åter i samhället, annars kommer de för evigt att vara utstötta och därmed begå fler brott, till föga nytta för resten av samhället.

Att ha det som i USA är knappast något eftersträvansvärt, där över en procent av befolkningen sitter i fängelse och aldrig kommer att komma ut, många på grund av att de begått brott som vilken individ med fungerande hjärna tycker är mer eller mindre bagatellartade (three strikes and you're out...).

Att som arbetsgivare begära utdrag ur straffregister är ett otyg som borde förbjudas utom vid anställningar till samhällsviktiga tjänster, inte för att få köra taxi, arbeta i en affär eller dylikt.
Jag tycker fortfarande att det skall finnas möjlihet att kolla upp folk. Särskilt visa typer av brott, är det extra viktigt att man inte anställer fel människor.

Många arbetesgivara har som krav idag, att du inte har betalninganmäkningar. Galering sker idag på en längre nivå, har du ett skuldsaldo hos KFM, så kan du inte få jobb på t.e.x pressbyrån.

Det är där med klyfftor är bara skitsnack, det går inte att bygga ett klasslös sammhälle, man ha redan försökt och ca 500 miljoner har förlorat sina liv i dessa försök. Kommunismen fungera inte.

Däremot att bygga ett samhälle Ett sdär man uppmuntra folk att lyckas. Ett samhälle där man får tjäna pengar utan att pappa staten stjäl varenda öre. Att mata pappa staten med pengar, att som slänga ut pengar i ett stort svarthål. Ett samhäller där man familjen och den enskilda personen bestämmer över sej själv.

Jag tycker att man som arbetesgivare skall ha möjlighet att gallra bort människor som är olämpliga, dvs som är straffade för grova brott, Sedan skall det vara lättare att kicka folk,
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-03, 12:47 #45
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Klein - jag pratar inte kommunism och ett klasslöst samhälle, det hoppas jag du förstår. Däremot är risken för farlig segregation i ett samhälle med väldigt stora klasskillnader större. Vad jag menade var att om man sonat sitt brott på det som samhället bestämt att man skall göra så borde man inte straffas genom att låsas ute från stora delar av arbetsmarknaden.

Jag tycker faktiskt att förkontrollen av nyanställda håller på att ta obehagliga proportioner. Man ersätter vettiga anställningsintervjuer med registerkontroller och tror att man får bättre urval, vilket allt som oftast förmodligen är fel.

Jag håller dock med om att det ibland borde vara väsentligt enklare att avskeda folk eller säga upp folk.

Vad jag motsätter mig är det ständigt ökande kontrollsamhällets förmåga att kränka integriteten hos medborgarna.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-05, 07:35 #46
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Men sexuallbrottslingar bårde märkas ut på något sätt, du vill antaligen inte att din 3 åriga dotter skall förlora oskulden på daghemmets skötbord, bara för man inte fick kolla upp personen ifråga? I USA har man ett utmäkt system för detta, där måste sexuallbrottslingar anmäla sej till kommunen, så myndigheterna kan varan grannar och andra människor i samhället för personen ifråga.

Jag ser ingen integritetetkräkade att någon kollar vilken risk jag utgör på en arbetesplats, att jag t.e.x är ostraffad och inte betalningsanmärkningar. Samma sak som du kollar upp ett företag innan du ge dem krediter, vill du väl kolla vilken risk en nyanställning innebär för dej som företagare.

Samma sak gäller för andra saker, om jag som arbetesgivare inte kan kolla upp en människa, då går man kanske på andra som t.e.x Skuldsalod hos KFM. Att du har skuldsaldo hos KFM gör dej inte till brottsling, du kanske har varit arbetesfri en längre tid och fått problem med ekonomin. Men kanske fatta beslut utan att t.e.x veta att personen är ostraffad.

Däremot vill man kanske inte som arbetesgivare t.e.x inte anställa en fängelsdömd person, som är dömd för t.e.x ekobrott och samma person kanske skall sköta bolaget ekonomi.

Därav tycker det belastningregistret skall vara öppet för alla, man kanske inte behöver ha bagatell brott som har gett dagsböter i officeltregistret, men alla fängseldömd personer bårde gå och kolla upp på enkelt sätt.

Och vill du bekämpa segrationen, javisst! Lösningen hetter låt folk få arbeta, klart som korvspad att vi få segration när vi har en arbetesförmedlingen som förmedlar 8 jobb per förmedlare och år till en kostnad 75 miljarder kronor. Sedan finns hjärndöda poltiker som tycker att alla pengar skall pumpas in offentligsektor.

När avgifterna för att anställa folk är skyhöga, sänk dem istället.

Citat:
Originally posted by Xamda@Sep 3 2006, 12:47
Klein - jag pratar inte kommunism och ett klasslöst samhälle, det hoppas jag du förstår. Däremot är risken för farlig segregation i ett samhälle med väldigt stora klasskillnader större. Vad jag menade var att om man sonat sitt brott på det som samhället bestämt att man skall göra så borde man inte straffas genom att låsas ute från stora delar av arbetsmarknaden.

Jag tycker faktiskt att förkontrollen av nyanställda håller på att ta obehagliga proportioner. Man ersätter vettiga anställningsintervjuer med registerkontroller och tror att man får bättre urval, vilket allt som oftast förmodligen är fel.

Jag håller dock med om att det ibland borde vara väsentligt enklare att avskeda folk eller säga upp folk.

Vad jag motsätter mig är det ständigt ökande kontrollsamhällets förmåga att kränka integriteten hos medborgarna.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-05, 08:02 #47
Henrik Henrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 280
Henrik Henrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 280
Citat:
Originally posted by klein@Sep 5 2006, 07:35
Men sexuallbrottslingar bårde märkas ut på något sätt, du vill antaligen inte att din 3 åriga dotter skall förlora oskulden på daghemmets skötbord, bara för man inte fick kolla upp personen ifråga? I USA har man ett utmäkt system för detta, där måste sexuallbrottslingar anmäla sej till kommunen, så myndigheterna kan varan grannar och andra människor i samhället för personen ifråga
Ska du jobba inom barnomsorgen så måste du lämna in ett aktuellt utdrag ur brottsregistret just för att visa att du inte är dömd för den typen av brott. Så att man ska kunna kolla sånt själv är knappast ett argument för att brottsregistret ska vara helt öppet. Inom sådana områden där det verkligen behövs (personer som jobbar med barn är det första jag tänker på) så finns det redan bra kontroll. Att öppna upp på det viset du pratar om låter mer som Aftonbladets våta dröm än något som gör samhällsnytta i mina öron...
Henrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-05, 09:53 #48
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Klein - Förstår inte riktigt din argumentation. Av vilken anledning skall vem som helst kunna läsa i brottsregistret? Det kan du förvisso, på sätt och vis, idag, genom domstolarna, men förstår inte varför det skulle göras enklare. Jag anser att den ekonomiska kontroll som redan utövas är i överkant.

Det tas kreditupplysningar till höger och vänster, ofta utan någon egentlig anledning. Varför skall det tas upplysningar när man han dlar prylar för en hundring eller två? Det kan vara motiverat när vi talar om stora summor, men vem vill ha 30 kontroller på sig när man skall till banken och ta ett huslån? Banker brukar tycka illa om många kreditfrågor...

Jag tror personligen inte att öppet brottsregister skulle förhindra några brott till att tala om. Tror du verkligen, på fullaste allvar, att en dömd sexualbrottsling kommer att återanpassas bättre för att kommunen går ut och varnar för honom eller henne? Herre jösses vad naivt. Felet är i så fall att man inte hanterat den dömde på rätt sätt från början - utgör han en fara skall han eller hon inte åter ut i samhället. Skall någon övervakning ske skall det utföras av myndigeter, inte av grannarna...

Att hela tiden klaga på samhället när man inte får jobb duger inte heller - varken jag eller någon jag känner har någonsin varit arbetslös längre än några dagar - man får väl vackert ta vad som erbjuds eller starta något eget. Jag håller dock med om att företagarklimatet i Sverige är relativt tufft.

Brottsregistrets offentlighet skyddar ingen, men riskerar att kränka många.

Henrik - precis.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-05, 13:44 #49
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Sammasak är inom andra områden, skall klemptoman får jobba inom äldreomsorgen?
Människor måste få rätt att kolla, så att man inte anställer fel personer.
Mitt exempel är nog sant, vi har ju örebro pedofilen som fanns för några år sedan, han jobbade med småbarn på ett dagis.

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Men sexuallbrottslingar bårde märkas ut på något sätt, du vill antaligen inte att din 3 åriga dotter skall förlora oskulden på daghemmets skötbord, bara för man inte fick kolla upp personen ifråga? I USA har man ett utmäkt system för detta, där måste sexuallbrottslingar anmäla sej till kommunen, så myndigheterna kan varan grannar och andra människor i samhället för personen ifråga
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-05, 13:51 #50
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Xamda@Sep 5 2006, 09:53
Klein - Förstår inte riktigt din argumentation. Av vilken anledning skall vem som helst kunna läsa i brottsregistret? Det kan du förvisso, på sätt och vis, idag, genom domstolarna, men förstår inte varför det skulle göras enklare. Jag anser att den ekonomiska kontroll som redan utövas är i överkant.

Det tas kreditupplysningar till höger och vänster, ofta utan någon egentlig anledning. Varför skall det tas upplysningar när man han dlar prylar för en hundring eller två? Det kan vara motiverat när vi talar om stora summor, men vem vill ha 30 kontroller på sig när man skall till banken och ta ett huslån? Banker brukar tycka illa om många kreditfrågor...

Jag tror personligen inte att öppet brottsregister skulle förhindra några brott till att tala om. Tror du verkligen, på fullaste allvar, att en dömd sexualbrottsling kommer att återanpassas bättre för att kommunen går ut och varnar för honom eller henne? Herre jösses vad naivt. Felet är i så fall att man inte hanterat den dömde på rätt sätt från början - utgör han en fara skall han eller hon inte åter ut i samhället. Skall någon övervakning ske skall det utföras av myndigeter, inte av grannarna...

Att hela tiden klaga på samhället när man inte får jobb duger inte heller - varken jag eller någon jag känner har någonsin varit arbetslös längre än några dagar - man får väl vackert ta vad som erbjuds eller starta något eget. Jag håller dock med om att företagarklimatet i Sverige är relativt tufft.

Brottsregistrets offentlighet skyddar ingen, men riskerar att kränka många.

Henrik - precis.
Jag tro man skall hålla isär det där. Om många gör kreditkoll på dej, så bero det på vilket upplysningföretag dom använder.
Bankerna gör sina kontroller över UC, sedan om någon kollar dej om du handlar för 200 kr på creditsafe spelar mindre roll. Jag tycker det, ytterst är det bolagets pengar jag skall skydda, varför skall jag ta onödiga risker för och sälja en vara/tjänst till någon som inte kommer betala? Vill man slippa kreditupplysningar, så finns betalkort, då kan man göra rätt för sej direkt

Jag tro att fler kan skydda om man vet vart de finns dömda våldtänksmän och pedofiler, sexualbrott är en sån typ av brott, där du inte kan återanpassa människa, utan det är en personlighetesstörning i botten, du kan få lite piller emot det, men så fort dom slutar sina piller, så börja dom att våldta och begå övergrep ingen.

Därför är det extra viktigt att just sexualbrottslingar kan spåras och man säkra upp områden kring dagis och skolor från dessa människor. Man kanske tom göra lite ändring i nödvärnrätten, där man tillåter ett viss övervåld emot t.e.x pedofiler och sexuallbrottslingar.

Bästa vore att märka dömda sexuallbrottslingar med chip, så närmar dom sej t.e.x ett dagis eller en skola, så skall polisen kunna ingripa innan något händer.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017